Börjes vagn

Sv: Börjes vagn

Det där är ju precis samma sak som en Globusrockard och den är alldeles för klen för islandshäst. Jag har själv en sådan till min minishettis, där funkar den bra. Men min häst är körd mycket. Vagnen klarar att man väger max 100 kg, men med de däcken skulle jag säga max 70 faktiskt.

Det där är ju precis samma sak som en Globusrockard och den är alldeles för klen för islandshäst. Jag har själv en sådan till min minishettis, där funkar den bra. Men min häst är körd mycket. Vagnen klarar att man väger max 100 kg, men med de däcken skulle jag säga max 70 faktiskt.

Är det den sista du menar eller Börjes?

den har ingen svängel :) ledsen...det är en travvagns modell i grunden, då börjes satsade mycket på trav innan, även nu.

Vad menar du med för klen för en islänning?

Jag har en liknande modell till min fjording och vi kör alltid två pers i den. Jag och min dotter väger mer än 100 kg ihop och jag har inte märkt att det skulle knaka i fogarna om man säjer så.
I dina tidigare inlägg beskriver du globusen som stabil där du har kört över kaninhålor mm och att den håller för det så varför skulle den inte hålla med en större häst framför?

Däremot funderar jag på att skicka maken till en hjulverkstad med rockarden för att byta hjul. Såg en bild tidigare i en annan tråd där man hade gjort det.
Inte för att den känns osäker med dom hjulen vi har men jag tycker det är snyggt med dom stabila ekrade hjulen. Gärna med vinröda ekrar för att matscha innerbröstan vi har.

Någon som har bytt däck på sin globusvagn här inne och kan ge tips om hurdant ni gjorde?

den har ingen svängel :) ledsen...det är en travvagns modell i grunden, då börjes satsade mycket på trav innan, även nu.

Okkidokki!
Men frågan återstår...
Vilken vagn tycker du skulle passa mig, och var får jag tag i den??:confused:

Jo min själ! :D Jag har funderat, och den som de hade stående inne på Stallbacken var det svängel på. Men det kanske var en annan modell? De hade mer sulkybetonade varianter som stod ute.

Vad jag kan se så finns det ingen svängel på den heller och kolla så att det finns "öglor" för att fästa bakselen i skaklarna. Annars är det ju en något kraftigare modell (förutom hjulen) med bättre fjädring och högre säte samt något bättre markfrihet än den från Börjes, dessutom snyggare ;)

Senast ändrad:

Där var dom däcken jag pratade om att jag ville ha till vår Globusrockard!:love: :D Tack Ella-82!!
Ska genast maila dem ock fråga om det finns möjlighet till att bara beställa däcken!

Däcken är inte bredare eller mer stabila förutom ekrarna än dem vi har idag till vår vagn men det kommer bli så snyggt!:love: :love: :love:
Någon som redan nu vet vad ett par av den sortens däck kostar?

Bjäbban jag tror att du får sålla lite angående vagnar. Tänker du efter för länge kan du bli stående på ett ben. Vi tyckte det va jobbigt att köpa både selen och vagn till vår fröken. Fick med ett hemmabyge och loksele på köpet som vi körde med först. Det gick bra det med men vi ville ha något bekvämare och mer estetiskt tilltalande om ni fattar? Vill du ha en vagn som är med lågt säte köp den från B----s och sätt ditt en svängel. Trivs du ej med vagnen sedan så vet du vad du inte vill ha och får leta vidare. Du förbinder dig inte på livstid liksom med den vagnen du köper även om det möjligtvis kan kosta en slant om du säljer den vidare. Fast beg vagnar har ett gott andrahandsvärde har jag märkt om de är i bra skick!

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag tycker den är jätte fin! Har åkt i en sån o den är rejäl o stabil.

JMROJMPQFONNR8.jpg

Det är jag som är groom.

Har mailat Tidaholmsvagnar. Tänk att jag glömde av att dom fanns!:crazy:
Annars får jag vända mig till mina bekanta som befinner sig i Holland ock Tyskland där dom bl a försöker lansera Fjordingen! Kul va! (Liknande exportering håller på att ske med nordsvensken. Så nu ska de nordiska raserna erövra Europa!:love: )
Hon har tidigare sagt att utbudet av rockards, vagnar, selar mm är enormt i Holland. Ypperlig kvalitet med tydligen.

Va fin bild! :bow: Har själv fuskat som groom vid ett par tillfällen när jag var yngre

Ja den ser riktigt trevlig ut, fin bild oxå! Var är den tagen? Det är väldigt likt vår klubb, Vartofta... :)

Jaså det är din klubb! Ja det är där. Mycket fin o trevlig anläggning. Kanske åker dit i år... Har du möjligtvis någon bra o billig uppstallning då ;)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 448
Senast: TantEster
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
T
Övr. Hund Jag har tänkt att min hund ska få börja dra en liten vagn med hjul och tar tacksamt emot tips o råd av folk med erfarenhet av dragselar...
Svar
7
· Visningar
7 357
Senast: tinissen
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18