Börjes loksele

Burza

Trådstartare
Är det någon här som har Börjes loksele och har några synpunkter?
Har en sådan begagnad på prov till nya hästen (welsh mountain) i storlek shettis.
Tycker lokorna "vänder sig lite bakåt", men remmen längst upp ligger inte i kors, ska prova att sätta den rätt.
Vill minnas att de var billigare för ett par år sedan, tror priset höjts rejält...

Sv: Börjes loksele

Vi köpte en ny till vår ponny för 8 år sen, den blir bara bättre med åren!

Om det är ITE's loksele så står det på deras hemsida att den inte ska användas till "tyngre arbeten". Det gör att jag själv inte vill köpa den, men har annars ingen uppfattning om hur den är...

Passar däckeln? Oftast så är putorna på däckeln för dåligt stoppade så att den klämmer över manken och ibland har det tom hänt att tömringarnas fäste har gått igenom putorna och tryckt på ryggen.

vi har aldrig lagt någon tyngd på däckeln eftersom vi kör 2-axlat eller släpar div. med linor så jag kan inte svara på det. Bågdäckel är givetvis att rekommendera! :)

Om man kör tvåaxlat så måste det väl varit tyngd på däckeln? :confused: De däcklar jag har sett har ofta varit platta "lappar" och jag har tom sett (om det är dålig kvalité) att tömringshållarna har kännts igenom ner mot ryggen på hästen. Problemet vi har haft med sådan platta däcklar är att de har spänt över manken eftersom de har så lite stoppning.

Vi har bågdäcklar på våra selar som är köpta begangnade.

Är det en ITE (står under däckeln mellan putorna) så har jag en likadan:)

Däckeln är dålig så den har jag bytt ut.
Med ett underlägg så går det, men putorna är små och däckeln vill gärna glida runt på en rund rygg!

Att lokorna vänder sig bakåt (man ser bossan när man står bakom hästen) kan bero på att den inte är så mycket använd, lädret är stelt (draglädret) eller att lokorna är för löst spända mot halsen.
Kan vara så att draglinjen inte är rak, för högt satt dragring kan orsaka att lokorna "vickar" framåt upptill och det är inte bra, för draglinjen ska vara rak.
Om svanskappan är för lös och vagnen skjuter på, åker lokorna fram, inte bra, man ska helst ha baksele.

Lädret är hållbart och verkar vara riktigt bra kvalite till det priset, dock är en del sömmar inte så snygga!! Svanskappan jag har är jätteknölig och med riktigt snea å fula sömmar...

Om det är shettis och ponny vi pratar om är lokselen god nog för medelhårt dragarbete:)
Jag körde hem mindre trädstockar från hagen ett år och det som gick sönder när trästocken råkade fastna, var svängeln i järn!;)
Men jag kan tänka mig att den inte är passande på stor häst som drar tungt!

Du har inga bilder på selen och din ponny?:)
/Lisa

Hur kan man få tyngd på däckeln när man kör 2-axlat med 4 hjul på vägen? Kanske har missat något här? :)
Antar att vi hade tur och fick ett bra ex när vi köpte den för 8 år sedan, sömmarna är fina och hela, ponnyn trivs kanon med selen och vi kör mycket med henne! :love:

Jag köpte den iallafall för jag skulle på kurs och var i behov av en sele, sen blev kursen inställd:(
Det står inget på selen, men jag vet att den är beställd hos Börjes.
Och det är en sämre däckel, men jag tycker det brukar funka med ett rejält underlägg och bra balans i vagnen.
Hon som hade den har bara tömkört ett par gånger, så det kan vara så att lokorna går till sig. Jag har också bara tömkört i den två gånger.
Men jag provade att sätta remmarna upptill på lokorna i kors (så är det på min andra loksele till shettis), men det funkade inte alls!
Ska det inte alltid vara så???
Naturligtvis kommer jag att använda baksele till selen:)
Tack för era synpunkter!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 942
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka