Sv: Börjat gnaga på boxinredningen av trä
Inte ens forskarna har ett enda svar på varför hästar plötsligt förvandlas till bävrar. Trätuggande har diskuterats lite på kursen jag läser nu, Hästens sinnen och beteende.
Another common example of redirected behavior in equine husbandry systems is wood-chewing which is regarded as an ingestive behavior that would be more readily directed toward grass or other palatable fiber were it available. However, it is known that horses at pasture will chew wood, which implies that our understanding of the causes of this behavior is incomplete. It is possible that the ingestion of small quantities of bark may be adaptive as a means of acquiring micronutrients.
(Equine behavior; Paul McGreevy)
Författaren pekar alltså på att det är ett "överslagsbeteende", dvs då det inte finns gräs eller hö så tuggar de på vad som finns, men menar också att tuggande på bark kan vara ett sökande efter mineraler. Då gäller det alltså levande/färska träd. Prova ge hästen mer grovfoder över natten och Asp- eller grankvistar och se om det kan smaka? (Dumt att köpa dyra barkpellets om man kan få tag på grenar gratis. Givetvis förutsätter jag att man frågar om lov om man inte har egen mark.)
De teorier som jag vet annars finns är att det är ett stereotypt beteende (dvs en "olat" på grund av t.ex. tristess), att närigsinnehållet i höet minskar framåt våren och att de då behöver mer samt att de behöver fibrer. Det vanligaste är att det sker framåt vårkanten, så det låter ju egentligen inte som en så knasig idé om man fodrar med torrhö (silage är ju konserverat och behåller sitt näringsinnehåll).