Börjat gnaga på boxinredningen av trä

Sv: Börjat gnaga på boxinredningen av trä

Träätning är oftast ett fysiologiskt beteende. Alltså att hästen har brist på fiber i fodret och får då i sig fiber genom att äta trä. Kan vara så att ert hösilage har låg ts-halt och att han helt enkelt får i sig för lite grovfoder, alltså i ts... Känn på hösilaget, känns det blött eller torrt?

hej!
När vi köpte saltsten till våra hästar (storpack)=räcker läänge,köpte vi ett med inte bara salt i utan också koppar:D detta har funkar utmärkt,men nu fram på vinterkanten började dom ÄNDÅ bita på boxkanten:crazy: Jag tänkte precis köpa antibitsprey när jag läste här på på buke att aspbark hjälpte så jag drog på mej stövlarna med yxan på axeln och jag hann knappt lägga in det i hagen förränn dom börjat mumsa.:D Nuförtiden är vi förbi riskerna med uppätna boxar:)

hej!
När vi köpte saltsten till våra hästar (storpack)=räcker läänge,köpte vi ett med inte bara salt i utan också koppar

Var hittade du dessa saltstenar?
har hästar som slickar mycket på saltsten och biter sönder träna i skogen:D

Vi har "biotin" saltstenen sen innan, finns saltstenen i koppar/biotin?:d

Träätning kan bero på för lite grovfoder alt. proteinbrist. Vid proteinbrist så "smakar" hästen på olika saker i omgivningen för den "känner" att den har brist på nånting. I boxen finns inte så mycket att tillgå utom trä..

En del tror att trääting är en betendestörning eftersom det verkar smitta, vilket det inte är. Det är social facilitering (dvs. att en häst vill göra som de andra hästarna, som t.ex. om en dricker går gärna de andra o dricker).

Ger du lika mycket (antal kilo) hösilage som du gjorde med höet?

Tänk på att hösilage innehåller mycket vatten och att vatten inte ska räknas in i hömängden.

Jag skulle ge mer grovfoder om jag var du. Om hästen har slut på morgonen så har du gett för lite för att hästen ska vara sysselsatt hela natten. Om du inte vill at det ska bli nertrampat så kan du använda dig av en foderhäck (en hö-korg). Det hö som inte blivit uppätet funkar finfint nästa dag.

Hej !

Har problem med hästar som gnager sönder trä i boxar och provade med en egen dekokt av olja, ceyenne-peppar och Tabasco, men
där smakade nog träet godare tydligen.

Nästa steg var att smeta in det gnagda träet med deras egen träck/bajs.....mums och de gnagde vidare. :crazy:

Sista steget var att köpa Anti Bit och vi har mer eller mindre tömt fllaskan nu och de gnager glatt vidare.

Anti Bit var tyvärr värdelöst. :mad:

Tips emottages tacksamt.

Hej !

Tips emottages tacksamt.

Tjära på utsatta ställen hejdar min när han har bäverperioder. Under dessa perioder sågar jag även ned sly och granar till honom att gnaga på istället. Tjärade ställen räcker inte för evigt, utan behöver fyllas på med mera tjära vid behov.

Jag har en teori om det här.
Många hästar gnager värre på senvintern än i början av vintern. Det kan komma sig av att de vill smaska i sig den söta barken när saven stiger men jag tror det rör sig om en annan sak. Givietvis kan brist på fibrer spela roll men även hästar som går på fritillgång av grovfoder som är slaget vid en tidpunkt då det bör innehålla tillräckligt med fiber gnager enligt min erfarnehet.
Min teori är att de är ute efter att slita ner framtänderna. När de betar så sliter de av gräset med framtänderna på vintern däremot så lassar de bara in maten i munnen och då slits inte framtänderna utan blir för långa iom att de hela tiden ”växer”.

Min häst gnager oxå på boxväggarna trots lång utevistelse.
Hon har alltid gjort det men jag strök på no bite på väggarna och hängde upp Asp-pinnar mot boxväggen. Så nu gnager hon på dom istället för väggarna.

Jag har en teori om det här.
Många hästar gnager värre på senvintern än i början av vintern. Det kan komma sig av att de vill smaska i sig den söta barken när saven stiger men jag tror det rör sig om en annan sak. Givietvis kan brist på fibrer spela roll men även hästar som går på fritillgång av grovfoder som är slaget vid en tidpunkt då det bör innehålla tillräckligt med fiber gnager enligt min erfarnehet.
Min teori är att de är ute efter att slita ner framtänderna. När de betar så sliter de av gräset med framtänderna på vintern däremot så lassar de bara in maten i munnen och då slits inte framtänderna utan blir för långa iom att de hela tiden ”växer”.

Ingen tokig teori alls faktiskt och det stämmer att de tuggar frenetiskt i slutet av vintern. Nu kletade vi in något annat 'anti-gnag' igår men det hindrar såklart inte att tugga på andra ställen.

Jag får langa in lite grenar i helgen i boxarna :idea:

Inte ens forskarna har ett enda svar på varför hästar plötsligt förvandlas till bävrar. Trätuggande har diskuterats lite på kursen jag läser nu, Hästens sinnen och beteende.

Another common example of redirected behavior in equine husbandry systems is wood-chewing which is regarded as an ingestive behavior that would be more readily directed toward grass or other palatable fiber were it available. However, it is known that horses at pasture will chew wood, which implies that our understanding of the causes of this behavior is incomplete. It is possible that the ingestion of small quantities of bark may be adaptive as a means of acquiring micronutrients.
(Equine behavior; Paul McGreevy)

Författaren pekar alltså på att det är ett "överslagsbeteende", dvs då det inte finns gräs eller hö så tuggar de på vad som finns, men menar också att tuggande på bark kan vara ett sökande efter mineraler. Då gäller det alltså levande/färska träd. Prova ge hästen mer grovfoder över natten och Asp- eller grankvistar och se om det kan smaka? (Dumt att köpa dyra barkpellets om man kan få tag på grenar gratis. Givetvis förutsätter jag att man frågar om lov om man inte har egen mark.)

De teorier som jag vet annars finns är att det är ett stereotypt beteende (dvs en "olat" på grund av t.ex. tristess), att närigsinnehållet i höet minskar framåt våren och att de då behöver mer samt att de behöver fibrer. Det vanligaste är att det sker framåt vårkanten, så det låter ju egentligen inte som en så knasig idé om man fodrar med torrhö (silage är ju konserverat och behåller sitt näringsinnehåll).

Jag hade försökt få tag i en asp o lägga ut i hagen, kanske även ha en bit i boxen.

Vi har aspstammar i ligghallen som hästarna gärna gnagar på nu. Jag har även fri tillgång på aspbarkspellets innomhus.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve