Börjat fälla redan....

axel

Trådstartare
Ja så är det på båda mina.
Är det inte ovanligt tidigt?

Hur ser det ut för er?

Sv: Börjat fälla redan....

Min fäller märkbart på benen, som är oklippta. har för mig att han brukar börja fälla lite smått såhär års.

Min började fälla vid nyår, och flera andra hästar i stallet också. Normalt eller inte har jag ingen aning om... Förra året började min häst fälla i mars om jag inte minns fel.

Strax efter nyår började min fälla, normal tid för honom. Mycket päls som ska bort...

Mina började fälla vid nyår men nu håller de hårt i pälsen då det blivit kallt :p.

Min pålla tappade de första stråna på rumpan igår. Har för mig att det var ungefär samma tidpunkt förra året.

Fäller.. Känns för tidigt eftersom vintern precis kommit hit.

Å andra sidan var fåglarna ovanligt tidiga i år med sitt sjungande. De går dock inte efter ljuset utan värmen.

/V

De fäller... Man får munnen full med päls bara av att klappa på dem :p

Nu har solen börjat lysa någon timme om dagen (norra Norrbotten) och då börjar min fälla första stråna trots sträng kyla.

OK
Jag har för mig att de brukar börja i mitten av Feb.
tja kanske "på riktigt".

Tydligen påverkas fällningen, till skillnad från pälssättningen även av temperaturen. Kanske påverkar :)

Mina har inte börjat fälla än men min fjording började alltid fälla strax efter jul. Det är med andra ord helt normalt.

Tyckte mig se yttepyttelite klippt päls på gjorden senast jag red men det kan lika gärna bero på att han var svettigare än vanligt.

Min brukar hålla HÅRT i pälsen, fälla pyttelite typ hela februari och in i mars. Sedan är han färdigfälld (benen är SÅ långsamma, alltid bruna på våren av vinterpälsen) typ juni... Mao klipper jag numera av rubbet när han börjar fälla mer riktigt i typ mars/april. Annars dör han typ av värmeslag alla varma dagar april/maj =/

Kanske hade fällningen varit lite lite kortare om jag inte klippt/täckat alls men det är inte riktigt ett alternativ. Och då är han ändå spårklippt ända fram tills jan/feb/mars beroende på väder (täckesklipps när det blir varmt och helklipps när han börjar fälla). Har haft honom sedan han var liten och oklippt och han var likadan då. Medan mammas fullblodskorsn fällde allt på typ en vecka...

JAg hörde från en hästkarl för många år sen att hästar kan fälla två gånger. En gång nu i jan och senare på våren då de tappar allt! Min har också börjat fälla lite smått men antar att den rejäla fällningen blir i mars.... Men jag har noterat det många gånger genom åren att hon tappar en del nu, alltså inte allt, och sen resterande på våren när värme och sol kommer....

De fäller ju i alla fall inte "samma" päls i ett svep. Skimlar som inte är vita byter ofta färg två gånger på en fällning. Intressant om det faktiskt är mer "två" fällningar kanske!

Mina brukar börja fälla runt första veckan i januari, ibland redan efter jul.
Min ena som är filtklippt och täckad, började fälla idag, den andra, oklippt utan täcke, fäller inte än.
Nu pratar jag om "enstaka strån", den riktiga fällningen som brukar vara igång, har inte kommit igång än. Kommer väl under veckan antar jag.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
  • Omröstning Omröstning
Hundhälsa Sedan mellandagarna har jag märkt en markant skillnad i mängden hundhår på golven igen. Sommarpälsfällningen var absurd, jag fick...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka