Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min började fälla vid nyår, och flera andra hästar i stallet också. Normalt eller inte har jag ingen aning om... Förra året började min häst fälla i mars om jag inte minns fel.
Tyckte mig se yttepyttelite klippt päls på gjorden senast jag red men det kan lika gärna bero på att han var svettigare än vanligt.
Min brukar hålla HÅRT i pälsen, fälla pyttelite typ hela februari och in i mars. Sedan är han färdigfälld (benen är SÅ långsamma, alltid bruna på våren av vinterpälsen) typ juni... Mao klipper jag numera av rubbet när han börjar fälla mer riktigt i typ mars/april. Annars dör han typ av värmeslag alla varma dagar april/maj =/
Kanske hade fällningen varit lite lite kortare om jag inte klippt/täckat alls men det är inte riktigt ett alternativ. Och då är han ändå spårklippt ända fram tills jan/feb/mars beroende på väder (täckesklipps när det blir varmt och helklipps när han börjar fälla). Har haft honom sedan han var liten och oklippt och han var likadan då. Medan mammas fullblodskorsn fällde allt på typ en vecka...
JAg hörde från en hästkarl för många år sen att hästar kan fälla två gånger. En gång nu i jan och senare på våren då de tappar allt! Min har också börjat fälla lite smått men antar att den rejäla fällningen blir i mars.... Men jag har noterat det många gånger genom åren att hon tappar en del nu, alltså inte allt, och sen resterande på våren när värme och sol kommer....
De fäller ju i alla fall inte "samma" päls i ett svep. Skimlar som inte är vita byter ofta färg två gånger på en fällning. Intressant om det faktiskt är mer "två" fällningar kanske!
Mina brukar börja fälla runt första veckan i januari, ibland redan efter jul.
Min ena som är filtklippt och täckad, började fälla idag, den andra, oklippt utan täcke, fäller inte än.
Nu pratar jag om "enstaka strån", den riktiga fällningen som brukar vara igång, har inte kommit igång än. Kommer väl under veckan antar jag.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.