Jag bor pa Irland och har har vi en helt annan tavlingskultur. Har borjar ungarna tavla VALDIGT tidigt jamfort med Sverige. Sa fort de kan halla i sej sjalva over ett hinder (i sadeln eller martingalen) sa travar foraldrarna brevid och leder ponnyn over hindren. Barnen ar ca 4 ar. Nar de ar runt 5-6 klarar de av att i alla fall trava runt en LD. Vi har aven en klass som heter under 7 ar, och da ligger hindren pa ca 40 cm. Efter det ar det under 10 ar, och hindren ligger da pa 60cm. Givetvis tavlar aven barnen LD-Svar.
Jag ser inte alls det du sager. Om ponnyn stannar och det helt klart var barnets fel och barnet "laxar upp" ponnyn, sa ar det inte domaren utan foraldrarna som gar in mitt pa banan och tar spoet av barnen. Dessutom far de en ragal utskallning nar de kommit ut fran banan.
I Sverige borjas det inte tavlas for tidigt, men foraldrar mesar med sina barn och later de gora bast de vill ibland.
"Hon ar sa ung, hon forstar inte riktigt annu" har jag hort flera foraldrar saga i Sverige. Konstigt att man har mer disciplin pa sina barn nar de tavlar pa Irland och att de ungarna fattar. Nu gor ju barn som de vill i manga fall, men som foralder maste man saga till och lara barnet vad som ar ratt och fel.
Att de klatschar till ponnyn pa bogen ar en sjalvkansla grej. Det gor barnen far de da sager till ponnyn att komma igen. Jag ser hellre att barnen lagger spot pa bogen ar skriker at den!
Nar det handlar om sma barn sa ar det svart for dem att kontrollera ponnyn hela vagen runt en bana...om de kanner att de maste anvanda spot for att deras ben ar for svaga, sa tycker jag att det ar helt ok.....daremot ska spot anvandas som en forlangning av skankeln, och inte som en bestraffing.
Jag tycker det ar bra som barnen hamnar fel osv pa hinder...da lar de sej att koncentrera sej. Det tar lang tid att bli en bra ryttare, och nar man kommit sa langt pa ponny, ar det dags att ga over pa hast...och dar far man borja om lite grann. Det ar inte riktigt samma grej.
Jag tycker dock inte att domarna ska vara overdrivt harda, speciellt inte pa en lokal tavling dar bade barnen och ponnierna kan vara unga. Och med erfarenhet lar man sej mycket mer an en tranare eller foraldrar kan lara ut.
Det borjas inte tavlas for tidigt i Sverige, daremot borjas det uppfostras for sent!!