Börjar bli tunn

Swish

Trådstartare
Hejhej!

Jag har en fullblodsvalack som är ganska svårfödd. Nu är han ganska tunn, trots mängder med foder. Finns det något jag kan lägga till som får upp honom i hull, utöver havren och muslin han får? Det får inte ge honom för mycket energi, för det har han nog av redan.

Sv: Börjar bli tunn

Vår fullblodsvallack får ett bra selage fri tillgång (kanske pillar i sig 13kg/dygnet om vi har tur) kornkross ca 8dl, kraft Rehab 2kg, betfor, rapsolja 3-4dl fördelat på morgon å kväll och nu är han fin i hullet, 163 hög 550kg ganska finlemmad.

jag ger min fh olja1dl/kväll. när hon var i kondition fick hon oxå soja för att hålla hullet, ca 2,5dl fördelat morgon/kväll för att hon inte skulle falla ut(gjorde det innan).

mitt fullblodssto får fri tillgång på hösilage och hö. Sen 2kg kornkross och 2kg Hippa ALfa. Rekommnderar veeerkligen hippo alfan!!!

Googlade lite på Hippo Alfa. Såg att det innehöll lusern. Kan det vara något, att tillsätta lusernhack? Han är ganska kräsen. Nu får han Lympos Bas, och det gillar han.

Soja är kanske också ett bra alternativ?

Fri tillgång till hö har han på natten, men det är sällan helt slut på morgonen.

går det inte ge honom i hagen på dagen? det är ju rätt många timmar utan grovfoder om han bara får på natten.

Av det jag har snappat upp av foderlära så är väl just havre det som kan "sätta sig i huvudet" på en del hästar. För att få upp hullet behövs mer energi, MJ. Vet inte vad din foderstat innehåller idag, men behövs även protein så är lusern ett bra komplement. Är det bara energi som saknas så kan man ge olja, vilket även är bra till hästar som inte orkar äta så mycket som de skulle behöva.

Har du analys på hösilaget?

Av det jag har snappat upp av foderlära så är väl just havre det som kan "sätta sig i huvudet" på en del hästar. För att få upp hullet behövs mer energi, MJ. Vet inte vad din foderstat innehåller idag, men behövs även protein så är lusern ett bra komplement. Är det bara energi som saknas så kan man ge olja, vilket även är bra till hästar som inte orkar äta så mycket som de skulle behöva.

Har du analys på hösilaget?

Han står på hö nu, inte hösilage. Dessvärre ingen analys då det var panik med att få fatt på hö när han flyttades.

Som det är nu får han havre, lympos bas musli, vitaminer, mineraler, linfröolja, betfor och salt. (Ignorerar saltsten.)

Jag skulla pröva o byta ut havren mot korn istället o räkna på foderstaten så att han får rätt mängd protein och energi + att ca/fosfor kvoten stämmer.:)

Ta en egen analys annars vet du ju omöjligt vad han behöver och vad du ska tillsätta.
Sedan räknar du ut en ordentlig foderstat.
Om han faller ur är det just energi han behöver.

Analys är att rekomendera och tar inte speciellt lång tid att få svar på.
Då vet du ju vad du har för grund att jobba ifrån när det gäller övrigt foder.

Och vad innebär mängder med foder för dig?
När det gäller fullblod så får oftast mängder med foder en helt ny innebörd.

Annars om du ska ha något nu innan du vet värdena så är lusern bra innehåller mycket proteiner.

Ja, lite otydlig var jag väl där. Men som tiffy skrev, det är tills jag vet värdena jag vill ha något.
Hur lång tid ska jag ge honom "att tjocka till sig", alltså hur lång tid tar det innan jag börjar se resultat?

Jan kan tillägga att jag inte kan ett dyft om det här med höanalyser. Det säger mig ingenting. Jag har precis köpt hästen, var medryttare på honom ett år innan, men förra ägarens situation ändrades och jag fick ta över honom. Han står kvar på samma foderstat som hon haft honom på, men i förra stallet fick han hösilage, och nu får han som sagt hö i stället.

Senast ändrad:

om han började tunna ur när du bytte grovfoder så borde det nya logiskt sett ha sämre värden än vad han behöver.

Ge lusern om han äter det. Det räknas som grovfoder det med så det kan du ge en hel del av.

Fullblod är ju lite knepiga många gånger när det gäller det där med foder men du lär nog få räkna med att det kan ta ett tag på en balanserad foderstat innan han är ikapp igen.

När du räknar på foderstaten så tänk på att fullblod oftast inte är några tabellhästar de brukar behöva mer än vad tex ett halvblod i samma storlek kräver.

kolla på hi**oca**us där kan du skriva i dina värden.

Lycka till

Han var tunn redan när jag tog över honom, så det är inte säkert att det är "höets fel". Han mellanlandade hos en fodervärd i någon/några månader (osäker på tiden då jag varit utomlands) innan han kom till mig. Enligt förra ägaren trivdes han tydligen inte alls i det stallet. Kan det vara därför han magrat, av apati? Enligt fodervärden ska han ha ätit ordentligt där.

ja syrrans fullblod slutade äta när hon inte trivdes i det stallet hon stod i då hon tunnade ur fort. så det är inte omöjligt.

Hur mycket ger du honom av grovfodret det är inte alltid de kan äta så mycket som de skulle behöva de verkar inte orka tugga i sig så pass att det räcker
Därför kan lusernen vara bra då den är mer koncentrerad i proteinet.
var han fin i hullet när han stod hos ägaren?
Sen får man ju inte heller glömma energin men fram tills du har fått analysen är det ju svårt att rekomendera några kraftfoder.

Jag hade ett av min systers andra fullblod uppstallad hos mig ett år och jag kan säga att mina två andra åt inte lika mycket tillsammans som han gjorde på en dag (en arab på 148cm och ett dräktigt halvblod på 173cm)

Han äter upp givorna med hö. Ibland ligger där lite kvar på morgonen, efter natten. Han får 2 på morgonen, 2 på lunch, och fritt på natten.
När han stod hos ägaren var han fin i hullet. Hos fodervärden hade han tydligen fått gå i egen hage utan att ens se de andra hästarna, och markarbetades nästan enbart i ridhus, vilket han tycker är aptråkigt. (Att gå i ridhus alltså.) Så jag förstår om han varit less på situationen.
Men lusernet är kanske idé att testa då?

ja prova och se men det är som sagt svårt utan att du vet värdena på höet.

Men ge honom lusernpellets om han äter det glöm bara inte att blöta det, det sväller mycket lusernhacket ger mycket mer volym och äter han inte alltid upp höet så kan det vara lättare att få i honom pelleterad lusern om du förstår vad jag lite förvirrat försöker förklara :)

Jag tror jag fattar vad du menar. Tycker själv bara lusernpellets ser så oaptitligt och geggigt ut. Kan de verkligen tycka om det?

Mina älskar det de får det tillsammans med vetekli och soja och varmt vatten så det är ljummet när de äter det :d

Man ser hur gott de tycker det är :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka