Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Alexandra_W

Trådstartare
Siameshonan blir 12 år nästa år, dvs 'ingen ålder för en katt'. Hon har för flera år sedan fått tänderna utdragna pga FORL och har haft upprepade problem med konstiga övre luftvägsinfektioner (bakprov visar olika bakterier eller inga alls, men hon har massa snor i övre luftvägarna. Svarar på utvald antibiotika men efter 3-6 månader (lite olika) kommer det tillbaka. Inte lyckats lösa varför. Förutom snorigheten och att hon snörvlar och nyser verkar hon opåverkad när hon får 'snorighetsperioderna'. Hela huvudet är röntgat u.a., däremot vid ngt tillfälle fick infektionen fäste i käkbenet som såg lite skumt ut, så det var lite tumörvarning där ett tag, men uppföljande rtg har visat perfekta bilder år efter år.

I övrigt frisk och kry, under alla år vi haft henne är det enda andra hon drabbats av en analsäcksböld som brast, och så har hon lite känslig mage som man får vara försiktig med.

Har tidigare haft svårt med hullet och varit lite för tunn, men sedan hon äter av kompisens hills k/d (för njursjuka katter) har hon snarast fått det omvända problemet med vikten och är rätt trind.

Nu senaste tiden har hon slagit av på tempot. Hon äter, dricker, går på lådan, tvättar sig osv som hon ska. Är kelig osv som vanlig. Men hon sover mest, det känns som hon inte gör annat än sover, men det gör hon ju. Men hon sover markant mer än tidigare. Verkar inte må minsta dåligt eller vara loj rent allmänt (dvs hon är vaken och med i matchen när hon är just vaken).

Frågan är om det är naturligt åldrande, det känns lite tidigt vid 'bara' 12 års ålder, samtidigt så har jag inte så många katter att jmf med som blivit så gamla. Så kanske är det naturligt?

Annars är ju frågan vad som kan felas henne, och som enda symptom ge 'trötthet'? Naturligtvis kan ingen utom veterinären ställa en ev diagnos, jag är bara nyfiken om någon känner igen det hela sas?

Hemmavet är på julledighet och kommer tillbaka efter nyår (jag ringde imorse), och sålänge hon inte verkar må dåligt eller något ser jag ingen anledning att rusa iväg med henne till jourvet, som dessutom inte har journaler och historien osv. Men jag är ju lite brydd, just för hon 'bara' verkar trött och i övrigt verkar må prima.
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Lätt för snorighet och snörvel är inte så ovanligt för siameser/andra med väldigt lång nos. Det verkar vara ett fenomen som hänger ihop med hur tår- och näskanaler hänger ihop med huvudets proportioner. (Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, utan har diskuterat med veterinärer och andra uppfödare iom att jag föder upp en ras som enligt domarkåren bör ha raka motsatsen; extremstora ögon vilket ju leder till helt andra problem i samma kanaler). Även vissa infektioner kan ge ökad känslighet under lång tid efteråt.

I övrigt är det väl bara prover som kan ge svar (förhoppningsvis). Min gamle hade väldigt diffusa symptom när han hade hyperthyreos; trött och på lågvarva, men ändå "frisk". (Ja, det låter jättemärkligt för hyperthyreos, men det var inte det första falet min vet sett med väldigt märklifa symptom).
Det finns ju massor som kan drabba en katt i övre medelåldern, hoppas det är något oföragligt!
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Sköldkörteln är ngt som slagit mig med, men visste/vet inte om katter har vanligt få det/drabbas av det på samma vis som t ex hundar.

Hennes snorighet har kommit på 'äldre dagar', är nog två - tre år nu, och inte trång i luftvägarna etc. Utan av ngn anledning får hon upprepade infektioner, varför är värre bli klok på. Från början trodde vi det var för att de elaka bakterierna 'bara' slogs ner, och sen med tiden växte till sig. Men hon är behandlad med rejäl bredspektrumantiobiotika utan att det försvunnit för gott.

Det är min mammas katt, och mamma anser inte det är värt att göra fler utredningar (man skulle ju t ex kunna söva henne och gå ner med kamera i luftvägarna och kolla), utan tycker att sålänge katten mår bra och snabbt svarar på antibiotika och det inte kommer 'tätt och hela tiden' så får man acceptera det, och skulle hon bli sämre får hon somna. Jag vet inte om jag gjort lika, men jag förstår samtidigt precis mammas resonemang. Katten HATAR veterinärer, HATAR medicinering (och gå numera inte att medicinera oralt, alls, ens om man är veterinär...) och jag kan hålla med om att det inte är sjysst göra utredning på utredning när det är helt klart att oavsett om man hittar 'felet' eller ej, så är det inget som kommer att förändra någonting direkt.

Men, det är ju ungefär samma grund nu, i mammas resonemang, ang hur mycket man ska utreda/utsätta katten för, och just för att det är så mycket i behandlingsväg som ändå inte går att göra. Sköldkörteln t ex, så om det så är superduperbra prognos med 1 litet piller per dag, så innebär en sådan diagnos godnatt för katten =/ Just för att hon går inte att medicinera via munnen. Enda chansen skulle vara om man kan lura i henne med mat, vilket man oftast inte kan.

Därför jag är lite nyfiken just på om ngn varit med om samma och vad det då var för fel, även om det blir gissningar. Det var ju just höra 'vad han tror' som jag ville prata med min veterinär om. Vad finns det eg för 'tänkbara diagnoser' som skulle vara 'enkelt behandlade med en kort, ej långvarig behandling'. Det känns ju sådär hoppfullt att det finns spec många sådana diagnoser :crazy:

Men kommer ju ta blodprov osv efter nyår, och hoppas det ska visa en kärnfrisk katt som tycker att hon är pensionär och vill ta det lilla lugna. Men om inte känns det ändå bra att ha ett hum om vad det skulle kunna vara.
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Katten måste vara utsatt för nåt i den miljön den lever som gör den snorig. Har du nåt i bostaden som katten kan vara allergisk mot? Nåt som retar luftvägarna? Hur länge har du haft den?

Jag har en katt som snart fyller 18 och hon är pigg som vanligt och leker som vanligt. Hon har dock fått några mindre knölar på magen, men jag utsätter inte en så gammal katt för den stressen och risken att bli sövd osv.
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Katten har bott i samma miljö i 5 eller om det är 6 år. Inget ändrat i miljön eller något. Finns heller inte minsta tecken på att det är någon form av allergisk reaktion. Utan det blir bakterieinfektioner om och om igen, med olika sorters bakterier från gång till gång bara för att förvirra ännu mer. Snorigheten smittar inte/har inte smittat so far heller.

Så mest troligt är svaret i den mån man kan finna det 'i katten'. Dvs endera blir hon av okänd anledning aldrig helt av med bakterierna, eller så gör något att det växer till bakterier markant lättare än för en 'vanlig' katt.

Hon är dock inte minsta snorigh nu, utan det är som sagt 'tröttheten' som jag är brydd över och som är aktuell.

En kompis som jobbar på ett stort djursjukhus tyckte dock att raskatterna oftast (undantag finns ju) inte verkar bli lika gammal som bondkatterna, och tyckte att 12 år på en raskatt började bli gammalt. Så kanske är det så enkelt..
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Visst kan miljön ändras på 5-6år, det kan hända ganska mycket i hus/lägenhet på dom årena. Katten måste ju få bakterierna någonstans ifrån. Ja det kan vara så att katten är gammal. Men bakterierna måste komma från nåt.

Trötthet kan bero på mycket. Mina "ungdomar" 8 och 13år gör inte många knop om dagen, det har dom aldrigt gjort under vinterhalvåret..
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

Ja, och det är just där veterinärerna inte blir riktigt kloka, ang bakterierna. Men då kattägaren (med min full förståelse) inte anser det vara poäng att söva katten och gå ner med kamera i luftvägarna och ta biopsier, så kommer snorighetens ursprung förbli okänt. Vilket är helt okej för alla inblandade.

Men tråden handlar om tröttheten som sagt =)
 
Sv: Börjar bli 'gammal', eller vad kan vara fel annars?

*KL*

Varit hos vet nu. Blodproven såg bra ut, aningens förhöjd glukos men det kan bero på stress hos vet. Hade 7.2 och ska ligga mellan 4 - 7. Lite förhöjd urea, låg på 9,59 och ska ligga under nio. Övrigt normalt.

Så, inga direkta svar men kunde ju iaf utesluta en hel del. Så just nu ser det ut som 'gammal katt' helt enkelt. Ev med ngt försämrade njurar, hon äter ju njurfoder (hills k/d) så det är möjligt att det hjälper njurarna och att hon på vanligt foder skulle ha sämre njurvärden.

Hade gått upp ett hekto sen i oktober med, skrälle ;)

Så, ingen åtgärd, utan avvakta och se vartåt det vänder sas. Sålänge hon mår såhär bra och 'bara' är trött och sover mer, så det 'får' hon ju göra. De får ju bli gamla och slå av på takten liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 597
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp