Borjar bli desperat!!!

Hej! Tråkigt att höra att pållen fortfarande inte blivit frisk :(. Vet inte om det är samma som protexin. Har själv använt protexin två gånger till min häst. Första gången tyckte jag att det började bli bättre men sedan kom diarren igen. Efter ett tag så använde jag det igen fast utan resultat. Min häst bajsar fortfarande löst :(. Detta var protexin i pastaform. Hörde för ett tag sedan att pelletsformen skulle vara bättre. Den ger man under längre tid, och jag ska faktiskt prova det. Känner, precis som du, att jag måste få bukt med problemet och alla lösningar jag tror mig ha hittat har fallit i stöpet. Visserligen har min pålla inga koliksymtom (peppar peppar...) men man bara väntar på det :crazy:. Fortsätt att skriva hur det går och om du hittar någon lösning. Lycka till!! :)

Min häst är oxå en maghäst, har haft problem med magen i åtminstone 7 år nu. Har diarré, när det är som värst får han lindrig kolik. :(
Enligt min vet så får han INTE äta hösilage, pelleterat foder och vetekli.
Är nu bra i magen, men han går på sommarbetet. Det börjar igen när han ska in och äta "stallmat". :(
Får då: hö, foderhalm, helhavre, Hestekraft (müslifoder), liite betfor, Kraft Miner Blå Pellets (de tål han, ej andra pellets), foderjäst, flytande B-vitamin och Probimin.
Min vet brukar spruta honom med B-vit, lite då och då.
Det enda som hjälper när han blir mkt dålig i mage är att ta bort allt kraffttfoder, bara ge hö, Probimin och B-vitaminer, både i maten och i injektioner. Sen när magen har lugnat ned sig - sakta lägga till krafffodret, en sort i taget.
Ger oxå dubbel dos Probimin vid foderbyten eller när jag märker att magen börjar bråka för honom.
Han har en grovtarmsstörning. :confused:

Nu vagar jag nastan inte skriva det, men , han verkar ha borjat svara pa medicinen tror vi. Detta kan ju innebara att han har en tarminflamation.

Han har bara haft kolik vid ett tillfalle och det var nar vi fick aka in akut.
Jag fick ett pm dar ett tips var Psyllium fro (loppfro). Jag ska undersoka detta lite mer.

Kul att det verkar lösa sig (vi håller tummarna)!

I och med att han har haft mer eller mindre konstant diarré indikerar detta att problemet är grovtarmen. Problem med tunntarmen ger mindre ofta diarré eftersom en fungerande grovtarm ändå brukar absorbera vätska.

Lycka till!

Jag ar radd for att jag inte vagar ropa hej annu.

Ett steg at ratt hall ar ju alltid uppmuntrande. Om detta ar svaret pa vara problem sa ar det ju BARA att komma pa ett fortsatt satt for behandling.

Han har ju inte haft ihallande diarreer hela tiden. Han har ju ibland varit bra flera veckor. Jag hoppas inte att det bara ar en sadan period. Det vore skont att fa veta vad det ar tillslut.
Jag kan ju inte saga att jag blir glad over att min hast kanska har en tjocktarmsinflamation av kronisk karaktar. Men ni forstar sakert vad jag menar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka...
Svar
18
· Visningar
3 354
Senast: Lizah
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Nagot har hant med min hast. det borjade i mandags nar han gjorde ngt konstigt med hoger bak nar jag red, jag tog naturligtvis in honom...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Flipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp