Borjar bli desperat!!!

Min hast verkar vara vid gott mod detta efter 20 liter dropp och div. provtagningar. Undersokningarna fortsatter i dag pa honom med ev. Biopsi.

Nu haller jag tummarna att de hittar felet och att det ar botligt.

En liten uppdatering.

Min hast star kvar pa klinik. Han har nu varit dar i en vecka. Det har annu inte hittat "felet". Jag ar mycket nojd att de verkar ta detta pa allvar och de gor allt de kan. Vi vantar pa svar pa odlingar och Biopsier ska tas i dag fran tarmarna.
Hasten ar fortfarande glad och verkar inte allt for paverkad.
Det ar konstigt att man inte kanner sig nojd med att provsvaren ar bra (vilket man borde). Jag tror att i detta laget hade det kants battre att de hittade nagot fel och att det var nagot som gick att behandla.

Jag har forstatt att det ar ett ganska stort problem for manga.

Det kan ju vara till mangas hjalp om vi lamnar tips till varandra. Men jag tycker nog att en riktig genomgang av hasten ar ett maste.

Håller tummarna för din häst!!!
Tyvärr har jag inte så bra erfarenheter från Ultuna(djursjukhuset i uppsala) vad gällande magar... Min häst stod inne där för kolik(min häst får gaskoliker, och de kommer medans jag rider?!?! skumt!). Eftersom jag är student och bor 200m från kliniken var jag ofta där nere och höll koll på honom! Den dagen de sa åt mej att jag kunde åka hem märkte jag (eftersom jag tittade på avföringsprotokollet...) att han ej bajsat på hela dagen. Jag påpekade detta för vet. som sa att det hade han ju minsann visst gjort.
-Nej sa jag. Det där är gårdagens "skörd"...
jaja sa hon, magen låter iaf så du kan åka hem(?!?)

jag hade ju inget val utan tog hästen och åkte hem. Han bara in i stallet så fick han känningar igen :mad:

Frågade även varför han får gaskoliker medan man rider, vilket inte är så vanligt?!? ngn annan med erfarenhet av detta? Det kunde de ej svara på men gjorde ingen vidare undersökning av detta. Jo, de konstaterade att han hade mågsårssymptom, men hade ej magsår :confused:

Hoppas bara de gör ett bättre jobb med din häst!!!

Tack for ditt svar men jag tror att vi ska akta oss for att diskutera kliniken som sadan. Detta ar inte tillatet har pa Bukefalos.

Jag vill inte att de tar bort denna traden pga av detta. Du far garna skicka ett privat meddelande till mig i stallet.

Det var darfor jag var tveksam att lagga ut kliniknamnet nar nagon fragade vart han var pavag.

Jag tror att vilken klinik eller veterinar man an anvander sa har nagon eller nagra daliga erfarenheter av dessa. For att undvika detta sa ville jag inte lagga ut namnet.

Jag pm:ar dig.

Nu ar han hemma igen. De prover som vi fatt svar pa ar helt ok. Invantar nagra till som fortfarande analyserars.

Som det ser ut nu kan inte veterinaren svara pa vad som ar fel. Ev. kan det vara en inflamation i tjocktarmen. Ingen behandling rekomenderad annu, i vantan pa de sista provsvaren.

Han har fatt anti inflamatoriskt under sin vistelse pa kliniken. Han har ingen diarre just nu.

Min hast kanske "bara" ar overkanslig och da far vi vall finna en vag att leva med det ocksa.

Jag ar fortfarande oppen for forslag och kommer att fortsatta pa de forslag jag fatt tidigare.

Min häst har haft en inflammation i blindtarmen (men hon var aldrig så dålig som din verkar vara). Hon äter kli, betfor och linfrö två gånger om dagen och i övrigt väldigt sparsamt med kraftfoder, men rejält med grovfoder. Nu är hon helt bra, men det tog nästan ett halvår innan man märkte någon stor skillnad (lite bättre blev hon ganska snabbt, men hon var lös i magen av och till länge).

Hur ska du behandla din häst nu då? Hoppas att den blir frisk snart!

Jag maste forst vanta pa de sista provsvaren.
Darefter far jag ta ett beslut. Visar de sista provsvaren nagot avvikande sa hoppas jag pa att veterinaren kan behandla det.
Hittas inget felakigt far jag borja att aterigen leta alternativa vagar.

Jag kommer inte ha tillgang till dator och internet under ca 2 veckor.
Men jag laser ev. forslag och tips sa fort jag kan.

Min gissning är att det är en skada någonstans i mag-tarmkanalen av mer permanent karaktär, eftersom hästen har haft problem så länge och det inte har gått att komma till rätta med problemet via foderstaten.
En tarminflammation låter inte helt orimligt. Har ingen erfarenhet av tarminflammation på häst - men människor får liknande symptom (långvariga perioder av diarréer). Det går att medicinera, men jag tror att det kan vara ganska svårt och jobbigt att medicinera. I värsta fall kan man avlägsna en del av tarmen.

Håller tummarna och väntar på uppdatering!

Hej
Jag har en femårig valack som blev lös i magen när han var runt två år, han fick oxå ensilage och det var bra i perioder, sen kom det tillbaka och ibland sprutade det verkligen ut ur honom..
Jag försökte med allt och han var bra ett tag men det kom alltid tillbaka, sen provade jag att ge honom microbalans ett tag och sen dess har han varit bättre i magen, ibland kan han vara lite "degig" i bajsen men aldrig som förr.
Han blev mycket bättre av det och då var han runt 3,5 år.
/Kristin

Ja da ar alla provsvar fardiga och inget av dem visade pa nagot avvikande.

Nu ar det bara att borja finna en vag igen pa detta problem. Det forsta jag undrar ar om nagon kanner till nagon i Stockholmsomradet (eller narliggande) som saljer mycket fint ho med analys helst svamp och mogel analys oxa, annars gor jag en sjalv?

Han ar battre for tillfallet och har aven tappat ytterligare en tand.
Jag borjar undra om detta problem beror pa att han far problem nar han tappar tander.
Under det senaste aret har veterinar kollat och raspat tanderna 2 ggr samt hasttandlakaren har varit ute en gang. Inte pga av att han har haft problem utan bara for att vara saker.
Det kans ju som att det ar ett sammantraffande att han efter att han var sa dalig inte langt efter tappar en tand och luktar illa i munnen.
Man forsoker ju finna en anledning.
For tillfallet ar han pigg och glad och har borjat ridas igen.

Det kanske later som jag inte har haft hast tidigare men sa ar absolut inte fallet. Jag har dock inte stott pa detta problemet i sadan omfattning tidigare. Det ar ju bra att det finns denna sida dar man kan fa rad av folk som har erfarenhet av liknade problem.
:)

Jag antar att det finns en sida for att efterlysa bra ho men jag skulle vilja veta nagon som har bra erfarenheter av bra ho fran nagon forsaljare. Detta pga av vad jag tidigare skrivit om.

Givetvis ar det basta att ni pm:ar mig.

Tack pa forhand.

Nu ar jag tillbaka igen.

Min fraga ar nu vad innehaller microbalans, ar det probiotika liksom Protexin?

Jag hittar inget pa natet om microbalans (ar kanske dalig pa att soka)

Det finns inga svar annu pa vad min hast lider av. Han behandlas for tillfallt for en ev. tjocktarmsinfl.

Jag har troligtvis fatt tag pa bra ho (om bara vadret blir bra) genom er pa Bukefalos. Inte for att mitt tidigare ho var daligt men nu har jag givit mig f.n pa att utesluta det han ater som felet.
Jag funderar bara pa om jag ska prova protexin eller microbalans. Det ar ju onodigt att fundera mer om det ar samma preparat.

Jag flyttar hem till Sverige i nasta vecka vilket ar en lattnad i sig for mig och de stackare som kampar med min hast och mina direktiv dar hemma.

Jag har fatt kontakt med en kunnig veterinar pa Irland genom tips och hon rader mig till att anvanda probiotika ocksa. Jag har ju provat filmjolk tidigare med en katastrofal foljd, sa allt jag provar kanner jag en oro infor.

Tack igen pa forhand.

Jag har en knepig mag häst hemma nu...honom ska vi skicka in träck prov på, ta en tarmfloreundersökning på lab nästa vecka och sedan skicka två olika blodprover ner till Tyskland för utredning nästa vecka...behandling kommer att ske utefter vad vi hittar...

Det vore intressant att hora vad ni kommer fram till vad galler den hasten.
Min hast har nu borjat reagera pa medicinen men med diarre.
Detta ar ett mysterium. Han ar ju sa pigg och glad. Track prov togs for ca 1 1/2 ar sedan och pa Ulltuna nu i sommar.

Det dar men tyskland later intressant. Jag gor vad som helst.
Beratta hur det gar?
Jag kommer att ga ifran alla sammansatta foder nu. Det hot jag hoppas jag far om vadrets makter ar med mig. Kommer fran samma aker och ar mycket timotej.Bonden verkar mycket serios och verkar kunna sin sak.Han kommer att fa havre. Jag kommer att fa problem att fa ihop en riktigt bra foderstat. Han har enl. uppfodaren gatt pa havre och ho under sina 1 1/2 ar. Han hade da inga problem. Jag ar radd for att det finns nagot i Krafft och Dynavena som han inte tal. Det ar detta han har atit de sista 2 aren. Han at Krafft nar jag kopte honom. Han koptes inte av uppfodaren.

Funkar han pa ho och havre far jag vall prova med att sakta lagga till annat och se vad han tal for att fa upp en riktig balanserad foderstat.
Ja, vad gor man!?

Jag kan tillagga att han gick pa microbalans under en ganska lang tid men aven detta utan resultat. Det ar darfor jag undrar om Protexin ar det samma.

Jag ska hålla dig uppdaterad, jag ger min nu mash och strukturmix från eggersman...men det är för tidigt att sia om hur det fortlöper....nu är han ok idag men han är misnt sagt underlig...

han har klara koliksymtom, med skrap, läggningar och förstoppning, MEN låg puls 25-30, äter gräs, tarmljud som är normala :crazy:
Det KAN vara blodmask...som sätter sig fast i tarmväggarna och syns således inte på träckprov( nu ska jag få svar i dag på träckprovet och det skall bli intressant)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka...
Svar
18
· Visningar
3 354
Senast: Lizah
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Nagot har hant med min hast. det borjade i mandags nar han gjorde ngt konstigt med hoger bak nar jag red, jag tog naturligtvis in honom...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Flipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp