Början till tjock 1:åring!?!

Fashionistan

Trådstartare
Min 1:åring börjar bli ganska rund om magen tycker jag! Man ser revbenen (som på alla växande småttingar) men själva buken börjar bli ganska rund, typ så som dom brukar bli av gräs! Är detta onormalt?

Är gräset för kraftigt och kan hon bli fööör tjock om jag inte tar henne till en "fattigare" äng?

Hon växer väldigt mycket nu, kan det spela in? :confused:

Sv: Början till tjock 1:åring!?!

Man ser revbenen (som på alla växande småttingar) :

Hm, det var nåt nytt! I hagarna här går ett tiotal ettåringar, inga revben syns på ngn av dem. Jag gissar att din ettåring kan vara för smal så bukmusklerna inte orkar hålla upp magen. Har du kollat maskstatus? HH

Jag har inte några revben på mina unghästar..

Det låter som om din åring fått för lite foder. Går den enbart på betet? Du behöver troligtvis stödfodra med kraftfoder eller något proteinfoder.

kankse behöver mer protein /(mat över huvud taget), unghästar behöver ju mkt protein för att kunna växa.

KL

Man ser inga revben på ettåringar...
Aantagligen för dåligt bete eller parasitangrepp.
Ungen äter stor mängd av näringsfattig mat i kombination med tillväxt.

Stödfodra.
Ettårssto
candy1.jpg

Ettårshingst (väldigt stor)
peterpan1.jpg

En hingst till

rubin1.jpg

Ytterligare två.
Då, dom nu är riktigt hingstiga

gunnarsitter.jpg

AM

Senast ändrad:

*knapplån*

Vissa unghästar kan vara knepiga att hålla i riktigt bra hull. Min var en av dessa. Dock så var hon aldrig bukig utan bara tunn. Trots bra bete och mycket kraftfoder så blev hon aldrig "perfekt" i sitt hull.

Det är först nu som 3 åring som revbenen slutar att synas. Det var ju inte så att hon var jättemager utan det var bara att revbenen syntes. Hon var helt enkelt tunn.

Det som har fungerat bäst på henne är att gå på bra bete. Komma in i stallet ca 8 timmar om dagen och där få två mål med kraftfoder och ett mål med några kilo lucern. Kraftfodret måste vara en blandning av Krafft Rehab och Krafft protein + olja + betfor. På vinterhalvåret så var det tvunget att ha hö med riktigt höga värden.

Det var en dyr uppväxt för den lilla damen.

Tänder, mage och parasitstatus var kontrollerade.

Men hon var som sagt aldrig bukig.

Mvh

Tora

Jag har sett ett par bukiga med tydliga revben.
Vi kallade dem för afrikabarn.
Barn med stor mage men magra ändå... Näringsbrist.

:bow:

Precis så ska unghästar se ut. Förstår inte var folk har fått det ifrån, att det skulle vara OK att hästar är magra bara för de är en viss ålder..? :crazy:

Hon är nyss maskad, kanske behöver igen?!

Hon käkade Krafft Groov 125 innan betet (2 kg) för att höet inte räckte till i näringsvärden. Och nu när dom stallas in tänkte jag börja med KRAFFT müslin Grön (avelsserien) istället, ska jag börja redan nu kanske? Är tänkt 2 kg om dagen. (Förmodligen ungefärliga hövärden som året innan)

Hon ser ut såhär nu, glansig och fin hon med!

Hur pigg och busig som helst! Nyfiken och leker dagarna i ända :love:

96743_1216299680.jpg

Senast ändrad:

Skrev heller aldrig att hon var bukig!!

Låter fodret bra? (+ betfor, kalk, linfröolja)

Nått annat förslag?! Kostnad på foder spelar ingen roll när det gäller min Prinsessa! Bara hon får det bästa för henne :)

Senast ändrad:

:bow:

Precis så ska unghästar se ut. Förstår inte var folk har fått det ifrån, att det skulle vara OK att hästar är magra bara för de är en viss ålder..? :crazy:

Det är det väl inte! :mad: Bara det att alla säger att revbenen kan synas lite när dom växer.

Man ser revbenen (som på alla växande småttingar)

Que?! Alla växande småttingar har inte revben som syns, jag lovar! Nu föder jag upp en ras som tycks sakna revben helt (vi haflingerägare misstänker att det möjligen är någon typ av mutation ... ;) ) men inte ska väl revbenen synas heller! Ens på "vanliga" (icke-muterade) hästar ...

Hon är nyss maskad, kanske behöver igen?!

Ta träckprov och gör upp ett avmaskningsschema med din veterinär är mitt råd.

Tyvärr kan jag inte se bilden.

Skrev heller aldrig att hon var bukig!!

Du skrev

men själva buken börjar bli ganska rund, typ så som dom brukar bli av gräs!

Antagligen det som många (även jag) tolkat som att hon är bukig.

Que?! Alla växande småttingar har inte revben som syns, jag lovar! Nu föder jag upp en ras som tycks sakna revben helt (vi haflingerägare misstänker att det möjligen är någon typ av mutation ... ;) ) men inte ska väl revbenen synas heller! Ens på "vanliga" (icke-muterade) hästar ...

Ta träckprov och gör upp ett avmaskningsschema med din veterinär är mitt råd.

Tyvärr kan jag inte se bilden.

Du skrev

Antagligen det som många (även jag) tolkat som att hon är bukig.

Ah, menade mer svullen! Men nu när jag kom upp i morse så var hon inte det längre! Kanske svullnar av att hon käkar massa gräs utan tillräkligt värde?! :cry:

Gå in på bilddagboken.se (ni behöver inte vara medlemmar)

Sök på mitt namn Champagnelyx och kolla den 17 & 20 Juli! :D

Där finns bilder på Amazing, fuxflickan :)

Hur ser hon ut? (Hullet)

Senast ändrad:

Hon är för smal, följ råden de andra har gett dig med träckprov och stödfodring...

Nu har jag tittat på dina bilder, och jag tycker också att hon är för smal. Vad och hur mycket du ska ge henne kan jag tyvärr inte svara på. Jag har fått stödfodra vissa digivande ston, men det var rätt många år sedan nu. Jag har annars normalt sett det omvända problemet med mina under sommaren, så råd om stödfodring överlåter jag med varm hand till någon som har mer erfarenhet av sådant!

Tack för alla råd!!

Har pratat med min ridlärare nu (mycket mycket duktig och föder upp egna) *kanske vissa av er också gör iof*

Har stort förtroende för henne! :) Och hon sa ungefär som ni, att det är för lite näring i gräset för en sådan ung dam!

Dags att börja stödfodra med andra ord :) Väntar på tips om foder just nu medans jag skriver! :)

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 909
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 454
Senast: _Taggis_
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 599
Senast: Badger
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka