Början till spatt...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare underbarast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 727
U

underbarast

Pratade nyss med vet om min häst, han hade inflamation i glidlederna(tror det hette så) alltså spatt lederna. Han sa då att det förmodligen så småning om kommer att utvecklas spatt, men att det ju är olika på olika hästar. Vissa behöver behandlas en gång varje halv år och vissa blir bara sämre och sämre medans vissa blir bra efter första behandlingen..

Är det någon som har erfarenhet av detta? Isf hur gick det för eran häst? Min häst är alltså nu helt fin på röntgen..

Sv: Början till spatt...

Min foderhäst hade inflammtion i antingen glidleden eller stora hasleden (vet visste inte) och hon blev bra på 2 behandlingar!

Dock sa de att det kunde vara ett förstadie till spatt.

Nu har jag inte kvar hästen så jag vet inte hur det kommer bli med henne.

Hade en häst i våras som också fick samma diagnos. Den behandlande veterinären sa att det inte gick att säga att det var ett "förstadie" till spatt på denna hästen då röntgen var helt ok. MEN nästa vet sa att det med all säkerhet var ett förstadie. Kanske att de inte gått samma utbildning?

okej till båda... Men dte är ingen som har haft en häst som har haft det såhär och som det bara har blivit sämre på? Eller brukar det nästan alltid bli bra?

Hej du.. Min häst har för ett några veckor sedan fått samma diagnos som din... plåtarna var oxå helt ok, och vet sa det kunde vara början till spatt, artros eller lösa benbitar ( brosk dårå).. Det kunde man inte veta riktigt eftersom man inte kan se brosk på röntgen.

Min häst är sprutad två ggr i bakbenen, och på återbesöket var hon mkt bättre, men i det bakben det är värst i går hon fortfarande kortare steg med ( det var en vecka sedan ÅB så.. det kan ju bli bättre..). har inget svar på dina frågor än iaf, men jag skulle önska att jag kunde säja att alla blev bra...

En sak..

Första dagen när jag märkte att det var något det var på en hopptävling. Jag tänkte då direkt på spatt, det var en veterinär där på tävlingen som jag känner så berättade jag lite om min häst och frågade om hon trodde att det kunnde vara spatt? Då sa hon nej det är nog lite att ta i, och den dagen spatten kommer då kan man börja gråta..:( Så okej, förlåt men jag e så orolig.. är det så? I de flesta fall? Går det inte bra? Eller?...

Mitt sto har förändringar i nedre glidleden på sitt v bakben,som dessutom syns på röntgen,MEN vet vill inte kalla det för spatt,att jag inte ska vara orolig för detta:confused:
Nu är min häst dessutom op för "smågrus" i v knä bak,i samma ben alltså,å detta har hon haft ont av,hältan fanns som sagt kvar när vet bedövade hasen,alltså hade hon inte ont i "hasen",utan i knät,hältan försvann när knät bedövades.
De man kan göra enl min vet är att röntga med jämna mellanrum för att se hur det utv i hasen.Jag hoppas ju nu att Elvira blir helt återställd i sitt v knä eft op,å isf kommer jag att röntga hennes v has bak för att se hur det utv sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 567
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka