Början till form...

E

equus4immer

Jag undrar hur man börjar att rida i form...
De jag vet är att allt sker ifrån bakbenen och att de är ryggen man ska fokusera på och inte nacken som många dock gör.
Och att man använder formen för att man ska rida på ryggmusklerna och inte sitta på hästens ryggrad.
Men man måste ju börja nån stans eftersom att få en snygg och korekt form tar år av träning och tills de känns naturligt...

Men nån som har nå tips om hur man kan börja och vad man ska fokusera på.
För nånstans måste man ju ändå börja i den oändliga resan efter den perfekta formen ;D

Sv: Början till form...

oj, märkte ett fel på en gång när jag hade skickat... Att de är bakbenen och ryggen man ska fokusera på...

Det första steget till att kunna påverka formen är att rida hästen mjuk och lydig för hjälperna. "På hjälperna" helt enkelt, den ska invänta ryttarens nästa order och följa den direkt. Uppmärksamhet, helt enkelt.

Först när det funkar kan man börja reglera formen.

Okej, så har jag förstått de hela så ska hästen lyssna och göra de man vill exakt när man vill det och lixom ha frammåtbjudning och lixom gå frammåt och inte bara sega sej fram i nån slow motion skritt?

Okej, så har jag förstått de hela så ska hästen lyssna och göra de man vill exakt när man vill det och lixom ha frammåtbjudning och lixom gå frammåt och inte bara sega sej fram i nån slow motion skritt?

Exakt! :laugh:

Därifrån kan man sedan påverka hästen, få den att trampa på med bakbenen och bära upp sig, vara energisk och uppmärksam men ändå avspänd och eftergiven. Och då kommer en mjuk, rund form på köpet.

Börja där och känn verkligen efter vad som händer med hästen, sedan kan du påverka hästen mer när du fått in känslan.

Fast slow motion-skritt kan vara OK, hastigheten är inte det primära, utan att hästen just väntar och är lydig för ryttarens hjälper. Att älga iväg och skita i ryttaren är lika illa som att såsa runt och släpa fötterna och skita i ryttaren, om man säger så. ;)

Senast ändrad:

Först få hästen avslappnad och mjuk, den ska lyssna på hjälperna, och vara med dig dvs, inte före eller efter dej.
Formen kmr liksom naturligt sen :) På hästar som inte är vana att jobba iform kan behöva lite mera hjälp i början.

Att rida tempoväxlingar, halter, skänkelvikningar, öppna, sluta hjälper hästen att bli mjuk och följsam :)

okej :)
Jag rider lite olika hästar som är helt olika varandra till sättet... Vissa älgar på och lixom är rätt "snabba" och lyssnar inte så mkt.
Sen min favorit på ridskolan hon är såsig/seg och släpar med fötterna. Men de blir bättre och bättre ju mer jag rider henne. Nu lyssnar hon iaf vad jag vill tidigare precis när jag började rida henne så låssades hon att hon inte förstog vad jag ville och t.om ridläraren sa att hon lixom gör så med nya för att komma undan.
Men nu för nån dag sen red jag och 2 stycken till ut och vi gick i ett led jag i mitten med henne. Helt plötsligt stack den första hästen iväg pgr av överskåtts energi osv. Men den hästen jag red fortsatte skritta och man såg riktigt hur hon lixom ville sticka iväg men hon väntade lixom på att jag skulle be henne om det, men hon fick inte sticka för mej eftersom de var halt osv.
Men snacka om att jag var stolt över henne sen. <3

okej, :D Alltså är de bara fortsätta träna på att bli bättre i sits och sen att hjälperna fungerar och att hästen lixom lyssnar exakt när man ber den om något? :)

Hästen måste ha all uppmärksamhet riktad mot dig och dina hjälper innan du börjar kräva form. När du väl har hästen med dig så gör mycket tempoväxlingar, rid mycket olika vägar. Gärna åttor, serpentiner, volter m.m alltså mycket lösgörande som mjukar upp hästen. Framför allt ska du inte glömma att låta hästen jobba hela tiden så du inte förlorar dess uppmärksamhet. Lycka till! :)

bakdelen måste vara aktiv för att hästen ska kunna bära sig rätt. Min tränare gillar att plåga mig och hästen med halt-trav halt galopp osv. Men det är faktiskt en väldigt bra övning, hästen blir väldigt lyhörd och måste jobba med bakdelen för att kunna göra övningen. När hästen är lyhörd och aktiv kommer formen som ett brev på posten.

Ja att hästen lyssnar och är avslappnad tkr jag är det mest grundläggande :)
Sen är det bra att man sitter rakt över hästen och inte stör den osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar