A

AnnebergBellman

hej!
Både min häst och jag är inne i en svacka just nu och båda tycker att ridningen är tråkig. En kompis till mej föreslog att jag skulle börja rida western för att se om det kunde "piffa" till stämningen mellan mej och min häst lite för att sen varva western och engelsk ridning. Tror ni att det är en bra idé? Min häst var aldrig satt sin hov nära en westernsadel, så för honom blir det något helt nytt =) Själv har man ridit western några gånger, mest uteritter och en gång på turridning. Jag är jättesugen på detta och vi har fått kontakt med en tränare som kan hjälpa oss och jag kan inte vänta med att få sätta igång =) Vi hahr även fått låna utrustning av en annan kompis som lagt ner ridning helt... Men jag måste bara få fråga, kan man kombinera western och engelsk ridning, blir det snurrigt för hästen? Vill inte trassla till saker och ting för honom, men jag tror att en ny ridstil kan hjälpa oss ut den här svackan...

Sv: börja?

Jag tycker det verkar vara en väldigt bra idé!
Det finns många roliga annorlunda saker man kan göra med western som inte finns i klassisk ridning.
"Rollback" till ex!
Man galopperar på ett rakt spår, stannar, vänder 180 grader och galopperar iväg åt andra hållet.
Många tycker att Western är "fläng ridning" utan samling. Men stannar inte hästen på bakdelen, har den ingen chans att vända runt 180 grader och börja galoppera.
Väldigt bra att kunna om man rider staffet någongång!:p

Själv rider jag en häst som bara är western riden. Nu ska vi under vintern lära honom trava över bommar och hoppa lite. (Typ max 10cm-20cm..annars får JAG svindel:p ..)
Det mest spännande kommer att bli hur han reagerar på vanlig sadel! Det har han nog aldrig haft på sig!

Sv: börja?

jag har precis börjat med western å min medryttare rider fortfarande engelskt så jag tror att det går bara bra!! Lycka till!:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar