Börja spåra!!

peace

Trådstartare
Undrar lite över vilket underlag som är bäst när man ska börja spåra med sin hund? Typ lövskog, granskog öppen äng vått, torrt o.s.v

Sv: Börja spåra!!

Vått och i skog. Öppna ängar kan vara lurigt med vinden tycker jag annars är det nästa steg. Torra marker hade jag undvikit till en början, mina hundar har haft lite svårare på torr mark i a f.

Tack för tipset!!
Undrar oxå, jag är ju oftast själv ute med hunden, hur gör ni binder ni hunden ngnstans o sen går iväg en bit o lägger spåret??
Ska man isåfall gå så långt ifrån hunden så att den inte ser en:confused:
Och om de inte skulle klara av att hitta slutet av spåret hur gör man då??
Man vill ju inte gå hem o ha misslyckats!!
Har precis börjat med det här så tacksam för många tips!
Hunden min verkar gilla det skarpt, men man vill ju göra "rätt"!!

Skulle också säga vått underlag är det lättaste. Om du lägger spår på äng så skall du ha vinden i ryggen.
Det svåraste att spåra på är asfalt och grus, men har man en duktig hund är det ganska roligt att spåra även på asfalt.

Börja med ett kort spår, utan svåra vinklar och dyl. så kommer inte hunden att misslyckas. När man känner att hunden klarar av uppgiften ökar man längden på spåret och lägger till vinklar av olika typer. Man ökar även tiden man låter spåret ligga, ju bättre hunden är desto längre tid kan spåret ligga.
Hunden får inte se när jag lägger spår utan får vänta i bilen.
/ Qbaby

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka