Börja rida wetern men egen häst?

borderka

Trådstartare
Hej jag har en Tinker sto som jag har ägd i typ 5år,vi har ridit mest ut hoppat ridit dressyr allt möjligt men sist blev jag lite sugen på att börja rida lite western men! Jag har aldrig gjort det förut.Vi har sadel träns och hästen är western inriden men vi har aldrg ridit så,så hon kan ingenting.

Och då kommer mig fråga skulle jag kunna få lite tips och övningar lite små saker i början? Tränar mycket NH med.
Skulle vara roligt och prova på lite saker.Hästen kan ingenting som sagt.:o

MVH ;D

Sv: Börja rida wetern men egen häst?

Kolla upp om det finns någon bra tränare där du bor.
På WRAS hemsida finns förteckning över klubbar osv :)
Western är superkul verkligen!

Tyvärr finns det inga wester tränare i närheten.Jag vill bra ha lite små övningar lr tips hittar inget.

Jag ska absolut inte säga att jag är någon expert på westernridning men jag har själv en egen häst som jag för några år sedan övergick från "engelsk" till "western" stil med.

Min uppfattning av western är att det är en ridstil som i första hand fokuserar på att kunna samarbeta med hästen med hjälp av ytterst små medel. Att kunna känna av och rida "med hästen" och inte "på".
Själv började jag med att försöka få hästen att bli mer finkänslig på mina skänklar mm, det gjorde jag med hjälp att ge snabba och tydliga eftergifter.
En annan grej som jag har jobbat med är att få hästen lugn i alla situationer och få den att vara uppmärksam på mig som ryttare, genom att vara mycket tydlig med att stanna upp ofta och låta hästen "tänka själv".

Bara genom att ha det tänket i bakhuvudet tror jag att man kan få en bra början, vilket jag själv fick.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka