Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.
Vad är största skillnaden? Svårigheter? Rider man alltid med bomlös sadel? Upplever man deras gång väldigt mkt kortare? Finns det isisar som har skön galopp? Vad är det bästa/ sämsta med rasen? Berätta allt och lite till.
Nu har jag haft enbart islandshäst sen 1997, så snart kommer jag inte ihåg hur det var att rida stor häst/tregångare/ponny, men får göra ett försök att beskriva iaf!
Absolut största skillnaden OCH största svårigheten OCH det roligaste är gångarterna. Du måste aktivt rida rätt gångart i mycket högre utsträckning än på en häst med tre gångarter. Lite förenklat så får du ju på en tregångare rätt gångart ganska mycket av att rida i rätt hastighet, medan det verkligen inte är en självklarhet på en häst med fem gångarter. Du måste lära dig att känna takten i varje gångart och rida mer på känsla och timing än på en exakt strikt teknik för att få en viss gångart. Det har många "tregångsryttare" svårt för i början, man vill liksom gärna veta "hur gör jag för att tölta?" och det finns inte nödvändigtvis ett entydigt svar på den frågan
Eftersom hästarna är olika sinsemellan i vilken/vilka gångart(er) de har lättast för, så är det mer olika från häst till häst vad som funkar bra.
Personligen tycker inte jag att islandshästar har kortare steg än andra hästar i samma storlek, men då ska sägas att min erfarenhet av islandshästar som går i verksamhet (turridning, ridskola) är nästan noll. Jag har bara ridit egna och andras privata hästar sedan jag gick över till islandshäst och det påverkar givetvis min uppfattning. Verksamheter vill nog inte ha de där hästarna med stora fina gångarter, för de är svårare att rida och sitta bra på för nybörjaren. En markbunden tölt och en trav utan sväv är ju oerhört bekvämt för ryttaren, men är långt ifrån avelsmålet och långt ifrån tävlingshästen. En häst med BRA tölt tar i ökad tölt långa steg.
Det finns absolut många islandshästar med bra galopp - och även skön galopp. Även här är det stora skillnader - min egen häst är en av de där med ganska stark galopp (trots att han är femgångare) och han kan få rulla över i galopp som belöning ibland, just för att det är lätt för honom (och lätt för mig att sitta avslappnat i galopp). Andra har en mer "springig", markbunden galopp som man får jobba mer för att få att bli bra.
Bomlös sadel förekommer absolut, men är inte det vanliga. De flesta rider i bomsadlar av islandsmodell.
Svårt att säga det "bästa" och "sämsta" med rasen när man inte kan tänka sig någon annan
Om jag inte hade islandshäst tror jag faktiskt inte att jag skulle ha häst alls.