börja rida efter broddtramp?

frittan

Trådstartare
min pålle fick ett sår av broddtramp i söndags. hoven är lite spräckt och ett sår precis i kronranden, dock är det ytligt.

han går på benet och så och är bara öm när man verkligen trycker. men när man tvättar och så, står han bara still, bara om man råkar trycka till som han lyfter hoven. ingen feber.

veterinär har kollat benet, han har fått stelkrampsvaccin i måndags.

men ska man vänta tills såret är helt läkt innan man rider? eller går det skritta och så ändå? han går ju ute i hagen om dagarna ändå. visst,det ska ju givetvis inte komma smuts i såret, men tänkte om man rider ute i snön, o bara skrittar lite... kan det skada? eller bör man vänta tills det är helt läkt, dvs några veckor eller vad det kan ta...?

:bump:

Sv: börja rida efter broddtramp?

i skritt visar han inget och vad jag såg igår när han sprang runt i hagen så såg han inte halt ut heller, dock var det lite svårt eftersom han la in bocksprång hela tiden :P

Om man tog en rejsrunda så kan han ju inte ha speciellt ont! :D
Rid på du!

Sv: börja rida efter broddtramp?

Min häst är expert på att trampa sig själv. Så länge han är ren så rider jag som vanligt (med liten extra koll såklart).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka