Börja om med hästlivet i ny stad...

Zewz

Trådstartare
...går det?
Nu låter jag kanske negativ, men efter att ha varit van att ha mitt lilla "nätverk" med veterniärer, hovslagare, instruktörer, hjälp från mamma, släktingar och vänner osv, så verkar det arbetssamt att börja om på helt ny kula i en ny stad, där man inte känner nån.

Vart hittar man tex den där lilla lösdriften som någon trevlig gårdsägare har, men inte annonserar om? Vart hittar man en så där snäll och go hovslagare som kan ta även en lite nervös ponny på rätt sätt?

Fodervärden som jag trodde skulle vilja köpa hästen av mig vill inte ha henne, så nu får jag ta hem henne. Får se till att börja leta hästgård på momangen...

Fler som startat om på nytt på nya ställen?

Sv: Börja om med hästlivet i ny stad...

jag flyttade 23 mil och tog med mina hästar, gick utmärkt. Visserligen fanns det ju stall på gården jag flytta till annars hade jag aldrig flyttat hit. Men visst går det.

Om du letar efter den där lösdriften ingen anonnser om, tycker jag du ska höra dig för om någon vet något, alternativt att du åker omkribg och kollar lite själv, ser du något passande, ja då är det bara att fråga och lägga fram ett förslag att du vill hyra det.

Man kan aldrig få mer än ett nej.

Hej, jag flyttade mer än 150 mil och startade på nu kula. Detta var för att jobba i tävlingsstall, så jag fick ju en del gratis sas.
men nu har jag flyttat från grden, bor ihop med killen jag träffat här, har ett annat jobb och hästen uppstallad i ett jättefint stall hos en kompis jag träffat här.

ett tips är att ha hästen inackorderad i ett lite större stall till en början. då kommer du snart ha skaffat kontakter och vänner.
"isolerad" på egen gård är nog jättemycket svårare, även om det passar din filosofi/ekonomi bättre...

men- det går! efter 2,5 år här har jag en massa nya vänner, hästkontakter, höbönder, hovslagare, tränare mm i telefonboken!

hoppas det går bra för dig!

Jag flyttade ca 20 mil 2002, till en ort där jag inte ens kände någon öht. :o

Det man får göra är att lusläsa annonser på nätet och i tidningar, och kanske även ta kontakt med större ridanläggningar och utgå från dem.

Jag räknade kallt med att stalla upp på t.ex. en ridskola första tiden, för att därifrån skapa kontakter med omvärlden och leta mig fram till mindre privatstall, beten osv.

Jag ringde till en av de större ridskolorna i Gävle och frågade om plats och priser, men tyvärr hade de fullt just då. Personen jag pratade med var istället jättegullig och gick ut i stallet och kikade på klubbens anslagstavla, ringde upp mig senare och gav mig ett telefonnummer från en uppsatt lapp med "stallplats uthyres".
Snacka om service! :love:

Från det lilla stallet (och såklart nuvarande stall, som jag ju stått längre tid i numera) har jag sedan byggt mitt nätverk av service och vänner, och känner numera att jag har det ganska bra ställt med tränare, hovslagare, veterinärer och andra som är bra att ha.

Klart det går!

Vi flyttade 30 mil till egen gård. Har ju fått ny bättre hovslagare, underbara veterinärer och har nu efter 1,5 år alla kontakter jag behöver.

/M

Jadå! Det går! Flyttade till annat land och det gick utmärkt att bygga upp nytt nätverk! Man får vara lite aktiv bara och se till att hyra in sig så man får stallägare och stallkamrater att utgå ifrån. Värre om man hyr egen gård med stall och står själv tror jag.

Jag startade om på nytt ställe, inte så långt ifrån det gamla, drygt 5 mil.
Men jag hade fördelen att jag flyttade FRÅN att inte ha vettig hjälp, kunnande att bolla problem och ideer med TILL en ort där jag fick den hjälpen/stödet!

Saker kan ju bli till det bättre när man flyttar. Så blev det för mig, småsaker jag inte trodde skulle kunna bli bättre blev det.
Faktiskt kan jag inte se ngt negativt hästmässigt med min flytt!

Flyttade drygt 20 mil hösten -06. Tog en stallplats först i ett stall där min kompis hade häst, och letade sedan efter närmare/bättre platser. Det är ju übersvårt som ny i en stad att veta vilket stall som passar en, så då kan det få bli sådana lösningar. Sen kan man fara runt och kika på andra platser :)

Sen så får man långsamt ett nytt kontaktnät, man lär ju känna folk på stallet, på träningar osv.

Flyttade 70 mil. Och ja, man får helt enkelt ligga i för att skaffa sig bra kontakter. Men jag tycker inte att det varit särskilt enkelt,jag flyttade från en hästbygd till ett ställe med mkt mindre hästar och jag inte ännu funnit den stallplatsen som jag vill ha. Men det kommer i sinom tid.

Tack för alla uppmuntrande svar!

Har redan fått lite napp gällande stallplats, så till augusti när jag hämtar pållan ska det nog ha ordnat sig. Här är det ganska häst-tätt och gott om hästfolk så det ska nog ordna sig.
Kändes konstigt igår bara då jag varit helt inställd på att sälja, och helt vant mig av med hästeriet. Men idag har jag lockat fram alla härliga minnen också och nu längtar jag faktiskt :love:

Nu har det verkligen vänt! Nu kan jag knappt vänta!
Ska kika på en stallplats nästa vecka, och jag skulle gärna hämta hästen idag om omständigheterna var annorlunda!
Frågat ut en kollega lite idag ang snälla hovslagare osv, så det känns inte alls lika hopplöst längre!

Tänk att jag ska få ha min lilla gris i närheten igen! Jag längtar så det gör ont!

1.jpg

Bra att det löst sig!

Är det ngt man alltid kommer in i när man flyttar så är det hästvärlden.Har bott i 4 olika städer/samhällen & aldrig haft problem med kontakter.

Jaa, inget är ju klart än, men det känns skönt att det var så lätt att få napp, då finns det förmodligen lite alternativ :)

Nu förstår jag inte alls hur jag ens kunde tänka tanken att sälja! Herregud :eek:

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 352
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Äldre Jag har en lite trasslig historia bakom mig, därför ett hemligt nick. För några år sedan blev jag överfallen av en man som jag hade en...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: CarEr
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur