Börja om från början?

Sv: Börja om från början?

toughcookie skrev:
Jag anser min ha STOR erfarenhet av fullblod, både som galoppörer och som ridhästar och jag håller med Minimi.
Det är OFTAST inte någon bra ide att ställa av dom det första man gör, hästen blir bara spänd och undrar varför den inte får arbeta som den är van vid. sen när man väl sitter upp är den så taggad så den nästan kryper ur skinnet.
Och vad det beträffar foder så tror jag att många fullblod är stressade för att dom är HUNGRIGA!!! Och att ge dom fri tillgång på bra grovfoder är naturligtvis jättebra men dom flesta äter långt ifrån så mkt som dom skulle behöva så det kräver en HEL DEL kraftfoder för att dom ska få i sig det dom behöver. Sen vart efter dom kopplar av och äter mer grovfoder kan man ju naturligtvis minska kraften om man vill.
Rid hästen, håll inte på och pjoska med den, den ska uppföra sig som vilken annan häst som helst. sen kan man ju få lite starkare reaktioner på ett fullblod än tex ett halvblod men om du inte accepterar att "gamla bettan" skenar iväg så finns det ju ingen anledning att acceptera att fullblodet gör det.
Kan tillägga att mitt nuvarande fullblod kom från täby galopp på lördagen och på söndagen reda jag en Lb:1 på klubbtävling, visserligen med huvudet i vädret och lite springiga fattningar men vi fullföljde programmet.
Har även haft galoppörer som tävlat lb dressyr och 1.10 hoppning samtidigt som dom löpt framgångsrikt.

Gud vad bra skrivet! Och det förklarar också möjligen varför min köttbulle är så cool :p Mat ska han banne mig ha, att han ser ut som ett hängbuksvin efter konvalescens får vi ta och så sakta rida bort, jag vägrar snåla på maten.

Sv: Börja om från början?

minimi skrev:
Du har självklart rätt att TYCKA vad du vill , men ditt tyckande grundar sig tyvärr på fördomar o missuppfattningar och är inte det bästa för hästen.

För det första är det stor skillnad på olika fulllblod. Vissa är kolugna. (t o m loja, som en av våra) även när de står på tex Täby i full träning.
Om de inte trivs med den miljön varvar de ner bara av att komma till en annan miljö ingen idé att ställa av dem för det.
Många tränas hemma och lever dagligen vanligt hästliv som vilken annan häst som helst. Någon/ett par dagar i vekcan kanske de åker till banan för träningspass, någon gång startar de. Annars rids de hemma som vilken häst som helst.

Det är väldigt vanliga missförstånd du förmedlar, utan mer kunskap är det synd att du delar ut råd som om det är vad som är bäst för hästen. Hur många har du köpt från banan? Vilken faktisk kuns´kap grundar du det på?
Och ta inte bort allt kraftfoder! Gör en vettig foderstat utifrån vad hästen ska arbeta med.

Min flicka har inte haft ett lugnt hästliv, det märker man direkt. Hon har stått inne väldigt mycket i förra hemmet, och jag vet inte ens hur det var där hon bodde, för jag köpte henne när hon nyss kommit till ett nytt stall. Hon verkar inte orolig när man rider henne, men hon går inte att röra med skänklen eller ta i tyglen förrän hon rusar.
Har bara ridit henne fåtal gånger per månad, sen November. Så hon har stått i 5-6 månader nu kan man säga.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar