Sv: Börja om från början?
Gud vad bra skrivet! Och det förklarar också möjligen varför min köttbulle är så cool Mat ska han banne mig ha, att han ser ut som ett hängbuksvin efter konvalescens får vi ta och så sakta rida bort, jag vägrar snåla på maten.
toughcookie skrev:Jag anser min ha STOR erfarenhet av fullblod, både som galoppörer och som ridhästar och jag håller med Minimi.
Det är OFTAST inte någon bra ide att ställa av dom det första man gör, hästen blir bara spänd och undrar varför den inte får arbeta som den är van vid. sen när man väl sitter upp är den så taggad så den nästan kryper ur skinnet.
Och vad det beträffar foder så tror jag att många fullblod är stressade för att dom är HUNGRIGA!!! Och att ge dom fri tillgång på bra grovfoder är naturligtvis jättebra men dom flesta äter långt ifrån så mkt som dom skulle behöva så det kräver en HEL DEL kraftfoder för att dom ska få i sig det dom behöver. Sen vart efter dom kopplar av och äter mer grovfoder kan man ju naturligtvis minska kraften om man vill.
Rid hästen, håll inte på och pjoska med den, den ska uppföra sig som vilken annan häst som helst. sen kan man ju få lite starkare reaktioner på ett fullblod än tex ett halvblod men om du inte accepterar att "gamla bettan" skenar iväg så finns det ju ingen anledning att acceptera att fullblodet gör det.
Kan tillägga att mitt nuvarande fullblod kom från täby galopp på lördagen och på söndagen reda jag en Lb:1 på klubbtävling, visserligen med huvudet i vädret och lite springiga fattningar men vi fullföljde programmet.
Har även haft galoppörer som tävlat lb dressyr och 1.10 hoppning samtidigt som dom löpt framgångsrikt.
Gud vad bra skrivet! Och det förklarar också möjligen varför min köttbulle är så cool Mat ska han banne mig ha, att han ser ut som ett hängbuksvin efter konvalescens får vi ta och så sakta rida bort, jag vägrar snåla på maten.