Börja om från början?

M

MissCrazy

Har ett femårigt fullblod, fd galoppör, och hon lyssnar i princip inte alls på tygelhjälperna. Det går att sakta ner från trav till skritt - IBLAND, och endast då vi rider på inhängat område.
Skänklen kan jag endast använda som frammåtdrivande hjälper, då man knappt får röra vid henne, hon bara rusar fram.

Så jag tror jag måste börja om från början med henne, rida in på nytt. Inte hela proceduren, men from efter sadelvänjning och uppsittning.

Ibland stannar hon när man kramar om tyglen, andra gånger så är det näsan rätt upp i vädret. "Gå i form - vad är det?" (citerar min häst!)

Jag behöver hjälp och tips, jag vet att det var lite dumt att köpa en före detta galoppör när den enda erfarenheten av unghästar jag har är de sex,sju ponnyer jag hjälpt till att rida in.

Hur ska jag få henne att lyssna på mig? :confused:

Sv: Börja om från början?

Nu vet jag inte något om just din häst, men galoppörer måste oftast skolas om helt om de ska användas till vanlig ridning. De är tränade för helt andra hjälper och du behöver sannolikt proffshjälp med detta (talar bara utifrån den erfarenheten jag själv har av fullblod). Förhållningar på "rid-språk" betyder något helt annat för en galoppör. Leta upp en bra tränare som inte är rädd för heta hästar (en del är fakiskt ovana vid det) och börja med att lära din häst att stanna från skritt. Först när det fungerar, fortsätt med de andra gångarterna. Jag bröt själv nyckelbenet och fick hjärnskakning på ett fullblod som kom direkt från banan för att jag inte visste bättre. Så det kan vara riskabelt att ha en "racer" som inte förstår/bryr sig om dina förhållningar, även om de i övrigt är helt underbara :banana:

Hej!!!!

Jag har haft två fullblod som var helt olika, den ena var väldigt het och med honom var det mycket mentalträning och i olika sorters miljö, promenader både ensam och bland andra hästar i rörelse, longerings arbete för att bygga muskler att gå i " rätt" form. många av fullbloden som gått på bana har tyvärr inte sett så mycket annat det tog nästan 1 år innan han var bra mentalt men med mycket träning så blev han fin att rida. Det andra fullblodet jag hade var med direkt från banan men han var det bara att börja jobba med han var så "cool" nästan lat när det kom till att jobba. Fullblod är en härlig hästras //

MissCrazy skrev:
Har ett femårigt fullblod, fd galoppör, och hon lyssnar i princip inte alls på tygelhjälperna. Det går att sakta ner från trav till skritt - IBLAND, och endast då vi rider på inhängat område.
Skänklen kan jag endast använda som frammåtdrivande hjälper, då man knappt får röra vid henne, hon bara rusar fram.

Så jag tror jag måste börja om från början med henne, rida in på nytt. Inte hela proceduren, men from efter sadelvänjning och uppsittning.

Ibland stannar hon när man kramar om tyglen, andra gånger så är det näsan rätt upp i vädret. "Gå i form - vad är det?" (citerar min häst!)

Jag behöver hjälp och tips, jag vet att det var lite dumt att köpa en före detta galoppör när den enda erfarenheten av unghästar jag har är de sex,sju ponnyer jag hjälpt till att rida in.

Hur ska jag få henne att lyssna på mig? :confused:

Jag bli också lite fundersam som Mackan. Hur många olika hästar har du om man läser dina diskussioner? Samtidigt som du rider på ridskola?

OM du rider ridskolehästar kanske du är van vid alltför hårda hjälper särkilt händer. Tycekr ajg ahr svart på detta i så många trådar. MEn
lätta oberoende händer är det du måste tänka på. HUR saktar du av?
Ta hjälp av en bra tränare.
Är du hård i handen stressar du hästen. Du måste rida med sätet coh vara avslappnad och rida hästen fram mot tygeln. Inte sitta och knipa i rumpa ben eller händer. Finns som sagt trådar om det.
Jag håller inte alls med om att fullbod direkt från banan behöver skolas om från början utan de kan ridas och utbildas som vilken unghäst som helst.

Precis som med alla andra hsätar handlar det om indivder. Men känsliga individer.
Men du behöver definitivt ta hjälp om du nu har ett fullblod som du skriver, det är det allra viktigaste!!!

Senast ändrad av en moderator:

Stämmer.
Vetrinären har sagt att jag kan rida henne, men dock i lugnt tempo, och alltid linda på träning, och sen stallbandage. Så vi ger oss inte ut i full galopp i skogen direkt.

minimi skrev:
Jag bli också lite fundersam som Mackan. Hur många olika hästar har du om man läser dina diskussioner? Samtidigt som du rider på ridskola?

OM du rider ridskolehästar kanske du är van vid alltför hårda hjälper särkilt händer. Tycekr ajg ahr svart på detta i så många trådar. MEn
lätta oberoende händer är det du måste tänka på. HUR saktar du av?
Ta hjälp av en bra tränare.
Är du hård i handen stressar du hästen. Du måste rida med sätet coh vara avslappnad och rida hästen fram mot tygeln. Inte sitta och knipa i rumpa ben eller händer. Finns som sagt trådar om det.
Jag håller inte alls med om att fullbod direkt från banan behöver skolas om från början utan de kan ridas och utbildas som vilken unghäst som helst.

Precis som med alla andra hsätar handlar det om indivder. Men känsliga individer.
Men du behöver definitivt ta hjälp om du nu har ett fullblod som du skriver, det är det allra viktigaste!!!

Jag har en ponny, ett fullblod och en halvblodskorsning. Sen har vi även en unghäst och en arab i familjen.
Nej jag är DEFINITIVT inte van vid hårda hjälper, alla våra hästar är känsliga för skänkel och tygel. Jag har mest ridit privat innan, men då jag inte hade någon privat tränare i höst så började jag på ridskolan då.

Ställ ner hästen i minst tre månader så att den kan lugna ner sig och komma ur raceandan.

Fri tillgång på bra hö/silage, och minigiva kraftfoder.

Bara mys med den ett tag.

Sen börjar du om helt i från början.

Köpte en direkt från banan och borde gjort på detta vis:crazy:

sisu skrev:
Ställ ner hästen i minst tre månader så att den kan lugna ner sig och komma ur raceandan.

Fri tillgång på bra hö/silage, och minigiva kraftfoder.

Bara mys med den ett tag.

Sen börjar du om helt i från början.

Köpte en direkt från banan och borde gjort på detta vis:crazy:

Helt galet råd, anser jag. Finns ingen som helst anledning att ställa av hästen och tro att det ska ha någon effekt att den ska "lugna sig". Rid i skogen och bygg upp hästen för "vanlig" ridning, rid på volten med lite grunder. Det är dessutm inget i världen som säger att du ska "börja om". Det går att ha en galopphäst som ridhäst till coh med när den är starthäst. Det är så fruktansvärt överdrivet det här att de ska komma ur galoppvärlden. Rid och hantera den lugnt och sansat så är det inga problem. OCh ge den dessutom ordentligt med mat, det behöver den.

Vi ahr haft många fulllbod i familjen och ett par red jag på som barn dagen efter de kom "från banan" utan några som helst problem. Har ridit en bekants fullblod som även varit starthästar samtidigt. Jag har dressyrridit och hoppat för att de skulle få allsidig träning.
Det är bra dumt att ge såna råd eftersom det är helt fel, både mot hästen och den som ska ha den.

MissCrazy skrev:
Jag har en ponny, ett fullblod och en halvblodskorsning. Sen har vi även en unghäst och en arab i familjen.
Nej jag är DEFINITIVT inte van vid hårda hjälper, alla våra hästar är känsliga för skänkel och tygel. Jag har mest ridit privat innan, men då jag inte hade någon privat tränare i höst så började jag på ridskolan då.

Ok, då ber jag om ursäkt :o , kanske förväxlade dej med någon, jag vet inte.
Men kom ihåg att löphästar har lärt sej att när du tar tygeln ska de öka. Du måste alltså våga lätta i handen och vara extremt noga med att rida med tyngdpunkten på samma ställe som hästens, avspänd kropp och lugna andetag. Det är grunden. Mycket övergångar, reglera med sitsen. Det är inte lätt. Du behöver tränare, tror jag fortfarande. Avsalppnad, andas, känna att du inte spänner dig någonstans. Håll hästen mentalt sysselsatt genom varierande arbete,
variera ridvägarna på ridbanan. Gå ut i skogen. Klättra, gör roliga saker som den tycker om.
Behåll ditt lugn. Hästen är känslig och du måste lära den lyssna på vad du vill ändå. Du kommer att märka att om du spänner dej så spänner sej hästen. OM du kan spänna av trots att hästen är spänd, ta ett djupt andetag och slappna av, så kommer den också att göra det.
Ha inte för höga krav i början. Rid den fram emot bettet, låt den själv söka sig fram.
Ställ inte av den och ta inte bort maten.
Lycka till!

Fullblod är alltid läraktiga. Lär in även ovanor snabbt, tro mej, så var noga med att det blir rätt.

minimi skrev:
Helt galet råd, anser jag. Finns ingen som helst anledning att ställa av hästen och tro att det ska ha någon effekt att den ska "lugna sig". Rid i skogen och bygg upp hästen för "vanlig" ridning, rid på volten med lite grunder. Det är dessutm inget i världen som säger att du ska "börja om". Det går att ha en galopphäst som ridhäst till coh med när den är starthäst. Det är så fruktansvärt överdrivet det här att de ska komma ur galoppvärlden. Rid och hantera den lugnt och sansat så är det inga problem. OCh ge den dessutom ordentligt med mat, det behöver den.

Vi ahr haft många fulllbod i familjen och ett par red jag på som barn dagen efter de kom "från banan" utan några som helst problem. Har ridit en bekants fullblod som även varit starthästar samtidigt. Jag har dressyrridit och hoppat för att de skulle få allsidig träning.
Det är bra dumt att ge såna råd eftersom det är helt fel, både mot hästen och den som ska ha den.

mmm... men de få som jag har ridit (4) som har gått löp samtidigt hade få "vanliga dressyrryttare" klarat av att hantera, kan jag säga. Det beror kanske på vad det är för individer, men vi vet ju inget om den här hästen. Den ena hade sadeltvång och la sig ner, två kunde man inte skritta på lång tygel utan att de stack. En fungerade normalt - ända tills du fattade galopp. De stod på 7 kilo havre/dag och var väldigt taggade - knappast några hästar man galopperade nedsuttet på och absolut inte några hästar som man bara tog förhållningar på när man tyckte att det gick lite väl fort, inte ens i ridhus. Mina instruktioner från galopptränaren var att aldrig släppa tyglarna - själva tog de bra hårt i munnen, understött av graman! Inte vad jag kallar normal dressyrridning, ens med bästa vilja...

Det är vad du tycker.;)

Men jag anser fortfarande att dessa galoppisar behöver tid för att speeda ner sig innan man ska börja rida omkring på dem bland andra hästar och i trafiken.:eek: :eek:

Skrev inte att man skulle ta bort maten utan att ge dem fri tillgång på ett BRA grovfoder och inte mycket kraftfoder.

sisu skrev:
Det är vad du tycker.;)

Men jag anser fortfarande att dessa galoppisar behöver tid för att speeda ner sig innan man ska börja rida omkring på dem bland andra hästar och i trafiken.:eek: :eek:

Skrev inte att man skulle ta bort maten utan att ge dem fri tillgång på ett BRA grovfoder och inte mycket kraftfoder.

Du har självklart rätt att TYCKA vad du vill , men ditt tyckande grundar sig tyvärr på fördomar o missuppfattningar och är inte det bästa för hästen.

För det första är det stor skillnad på olika fulllblod. Vissa är kolugna. (t o m loja, som en av våra) även när de står på tex Täby i full träning.
Om de inte trivs med den miljön varvar de ner bara av att komma till en annan miljö ingen idé att ställa av dem för det.
Många tränas hemma och lever dagligen vanligt hästliv som vilken annan häst som helst. Någon/ett par dagar i vekcan kanske de åker till banan för träningspass, någon gång startar de. Annars rids de hemma som vilken häst som helst.

Det är väldigt vanliga missförstånd du förmedlar, utan mer kunskap är det synd att du delar ut råd som om det är vad som är bäst för hästen. Hur många har du köpt från banan? Vilken faktisk kuns´kap grundar du det på?
Och ta inte bort allt kraftfoder! Gör en vettig foderstat utifrån vad hästen ska arbeta med.

Sara-Ida skrev:
mmm... men de få som jag har ridit (4) som har gått löp samtidigt hade få "vanliga dressyrryttare" klarat av att hantera, kan jag säga. Det beror kanske på vad det är för individer, men vi vet ju inget om den här hästen. Den ena hade sadeltvång och la sig ner, två kunde man inte skritta på lång tygel utan att de stack. En fungerade normalt - ända tills du fattade galopp. De stod på 7 kilo havre/dag och var väldigt taggade - knappast några hästar man galopperade nedsuttet på och absolut inte några hästar som man bara tog förhållningar på när man tyckte att det gick lite väl fort, inte ens i ridhus. Mina instruktioner från galopptränaren var att aldrig släppa tyglarna - själva tog de bra hårt i munnen, understött av graman! Inte vad jag kallar normal dressyrridning, ens med bästa vilja...

Nej, det finns tyvärr tränare som inte fattar att hästar behöver allsidig träning. Men med 7 kg havre och ingen vettig ridning är det kanske inte så konstigt. Vem säger att de måste ställas av för det om de ska bli ridhästar? Vad blir bättre av det?
Att inte kunna skritta på lång tygel låter väldigt skumt, är det något de vet så är det att lång tygel är skritt. Snarare brukar det bli problem när man kommer till skritten i dressyrprogrammen:smirk: (ta tygalrna är detsmma som sätta fart)
Det gäller väl i så fall att se till att ta bort överflödig havre,(för en ridhäst) det lär hjälpa en del, sen arbeta lugnt och metodiskt med den. Det låter som du träffat skräckexempel, om det stämmer. Jag kan inte veta vad det beror på, men det låter inte som hästar som varit särskilt bra i huvudet, eller kanske snarare som en dålig tränare. Hästar som inte är bra i huvudet köper man inte, det gäller alla raser, anser jag. Det stämmer inte alls med mina erfarenheter av fullblod.
Sen beror det förstås på ridningen också.
Visst är de upptaggade om de står på full foderstat för att starta, det är en naturlig följd av allt foder och den fomr de är i, (men det lär ju inte nya ägaren ge så mycket). Sen om de är vana att ridas i dressyr så kan de som smarta hästar ändå "hålla sig i skinnet" och fungera bara man lärt dem att det ska vara så. Jag har alltså tränar dressyr en gång/veckan på hästar som stått på 7 kg havre och diverse annat som krafft mm. Visst är de späna och uppvarvade först, men de slappnar av när de inser att nu är det den här träningen, ok. Men också för att jag tvingas av mej och tränare att slappna av, inte spänna emot, andas lugnt osv. Jag har ridit skritt trav och galopp ute eller i ridhus, med mycket lätt stöd i handen. Sen kan de ju inte bära sig i dressyrgalopp på en volt i början, då kan det bli rusningar men det gäller många unhästar som inte orkar.
När de bär upp sig kan de gå lugnt och stadigt, med schwung i traven och bra galopp, och styras nästan enbart med säte och blick. På sammanlagt drygt 8 kg krafftfoder.
(Nu har vi ju inte gett dem som vi själva haft som ridhästar så mycekt hoppas jag alla förstår. Det här gällde dem som tränades i galopp samtidigt )
Självklart funkar inte alla så. Men hästar med bra huvud kan. OCh det är dem man väljer till ridhästar oavsett ras.
De kan vara mycket välkontrollerade när man rider ut även med andra hästar.
Det finns halvblod jag känner som är mycket mer upptaggade och svårhanterliga om de kommer ut på en åker eller t o m i ridhuset när de har ltie övernergi, och de får inte ens 7 kg havre. Vågar inte tänka på hur de skulle vara då.:eek:

Vet inte om du anser att hästarna skulle blivit bättre av att ställas i en hage 3 månader som det gällde här?

Precis så som man lär en oinriden häst hjälperna. Det är inte så att hon inte lyssnar, utan att hon inte förstår vad du menar. Dessutom är fullblod otroligt känsliga för hur ryttaren sitter, balansen och minsta muskel som är spänd. Du måste ha koll på dig själv innan du kan börja begära att hästen ska kunna sortera ut dina hjälper och klura ut vad de betyder.

De jag ridit och tränat har funkat bäst att inte använda skänkeln alls (vad som märks), utan det räcker att flytta tyngdpunkten en aning, spänna skinkorna ytterst lite och det som då går över till spänning av benen räcker som skänkelhjälp.

sisu skrev:
Det är vad du tycker.;)

Jag anser min ha STOR erfarenhet av fullblod, både som galoppörer och som ridhästar och jag håller med Minimi.
Det är OFTAST inte någon bra ide att ställa av dom det första man gör, hästen blir bara spänd och undrar varför den inte får arbeta som den är van vid. sen när man väl sitter upp är den så taggad så den nästan kryper ur skinnet.
Och vad det beträffar foder så tror jag att många fullblod är stressade för att dom är HUNGRIGA!!! Och att ge dom fri tillgång på bra grovfoder är naturligtvis jättebra men dom flesta äter långt ifrån så mkt som dom skulle behöva så det kräver en HEL DEL kraftfoder för att dom ska få i sig det dom behöver. Sen vart efter dom kopplar av och äter mer grovfoder kan man ju naturligtvis minska kraften om man vill.
Rid hästen, håll inte på och pjoska med den, den ska uppföra sig som vilken annan häst som helst. sen kan man ju få lite starkare reaktioner på ett fullblod än tex ett halvblod men om du inte accepterar att "gamla bettan" skenar iväg så finns det ju ingen anledning att acceptera att fullblodet gör det.
Kan tillägga att mitt nuvarande fullblod kom från täby galopp på lördagen och på söndagen reda jag en Lb:1 på klubbtävling, visserligen med huvudet i vädret och lite springiga fattningar men vi fullföljde programmet.
Har även haft galoppörer som tävlat lb dressyr och 1.10 hoppning samtidigt som dom löpt framgångsrikt.

minimi skrev:
Nej, det finns tyvärr tränare som inte fattar att hästar behöver allsidig träning. Men med 7 kg havre och ingen vettig ridning är det kanske inte så konstigt. Vem säger att de måste ställas av för det om de ska bli ridhästar? Vad blir bättre av det?

Hej, jag tycker inte alls att de ska ställas av, missförstå mig inte. Poängen är mer att jag tycker det krävs ett visst kunnande från ryttarens sida när man sätter sig på en häst som går löp. Höll själv på att rida omkull i ett ridhus på en häst från Knivsta - trots att jag var så försiktig tyckte jag, och är van vid hästar med mkt fullblod i. Det kan räcka med ETT litet misstag och hästen blir uppstressad och så är man iväg... Det finns alla typer av fullblod, vissa är loja, jag håller med. Men 7-9 kilo havre ska man nog inte ge dem om man vill ha dem till ridning, och det är vad de får när de går löp.
De jag red var olika tränade allihop. Det är också ett dilemma - hur ska man veta hur man ska rida dem? Jag älskar fullblod. Men de kräver en enorm balans och ett lugn från ryttaren, den saken är klar...

Sara-Ida skrev:
minimi skrev:

Hej, jag tycker inte alls att de ska ställas av, missförstå mig inte. Poängen är mer att jag tycker det krävs ett visst kunnande från ryttarens sida när man sätter sig på en häst som går löp. Höll själv på att rida omkull i ett ridhus på en häst från Knivsta - trots att jag var så försiktig tyckte jag, och är van vid hästar med mkt fullblod i. Det kan räcka med ETT litet misstag och hästen blir uppstressad och så är man iväg... Det finns alla typer av fullblod, vissa är loja, jag håller med. Men 7-9 kilo havre ska man nog inte ge dem om man vill ha dem till ridning, och det är vad de får när de går löp.
De jag red var olika tränade allihop. Det är också ett dilemma - hur ska man veta hur man ska rida dem? Jag älskar fullblod. Men de kräver en enorm balans och ett lugn från ryttaren, den saken är klar...

Jag tror vi är helt överens, jag tycker också det kräver lite mer av ryttaren. Egentligen var det jag svarade på att man så gärna ställer av dem vilket jag tycker är fel. Men självklart inte fortsätta ge dessa hinkar med kraftfoder.
Fullblod är underbara men visst kräver de lite mer eller kanske helt enkelt lite annat. Fast ibland har jag tänkt att de kanske bara kräver det som alla hästar skulle göra, fast de gör det tydligare bara.
Ibland tycker ajg halvblod kan vara väldigt bussiga. OCh travare.
Min gamla granne som födde upp travare på hobbynivå sa att om fullblod behandlades som travarna i träning så skulle de bli verkligt farliga. Hon såg travare som väldigt (alldeles för) tåliga djur.

Ang att galoppera tex i ridhus så förutsätter jag att om man skolar om en häst (och tagit bort några kilo havre) så galopperar man inte inne för då kan det bli som du säger. De jag red (i träning)tog jag galopparbetet ute på först, under ordnade former (tex korta sträckor, svagt motlut, i balans balans och åter balans.). Inne gick det inte. Första gångerna inne höll jag och ett sto också på att hamna i väggen men det berodde på att hon visste inte hur hon skulle göra för att korta så som jag ville, hon orkade inte, utan flydde undan.
Det är då den ska lära sig det som det ställer extra krav, att man klarar att lägga sin egen vikt exakt rätt för att hjälpa hästen och stödja den rätt. Och att de förhållande hjälperna coh kontakten med hsäten fungerar först. Men jag tänker att ska man utbilda en häst man köpt från banan så är det självklarheter:confused:
I ridhuset kunde jag se unga halvblod kunna gå så fint medan den jag just då satt på ville rusa i galoppen. Men sen när det fungerar vill ajg inte byta för allt i världen, inget halvblod har en galopp som ett bra fullblod. Det är verkligen något att arbeta med.

Ja det är en jättelång diskussion. Du och jag är nog helt överens.

Man borde nog ö h t ha lite "prov" innan någon köper en häst och kanske särskilt fullblod.

Hej Minimi
Ja, vi är helt överens -- och vad skönt att det inte bara är jag som nästan galopperat in i en vägg ;) Kände mig rätt klantig och dum då, kan jag lova :o

toughcookie skrev:
Och vad det beträffar foder så tror jag att många fullblod är stressade för att dom är HUNGRIGA!!! Och att ge dom fri tillgång på bra grovfoder är naturligtvis jättebra men dom flesta äter långt ifrån så mkt som dom skulle behöva så det kräver en HEL DEL kraftfoder för att dom ska få i sig det dom behöver. Sen vart efter dom kopplar av och äter mer grovfoder kan man ju naturligtvis minska kraften om man vill.

Rid hästen, håll inte på och pjoska med den, den ska uppföra sig som vilken annan häst som helst. sen kan man ju få lite starkare reaktioner på ett fullblod än tex ett halvblod men om du inte accepterar att "gamla bettan" skenar iväg så finns det ju ingen anledning att acceptera att fullblodet gör det.

Bra skrivet! Håller med i allt.
Måste särskilt instämma i det du säger ang hungriga fullblod. Under alla år har de stökigaste "ridhästfullboden" jag har sett varit de som:
- ägts av folk ovana vid fullblod och som har haft rätt okänsliga tåliga hsätar innan.
- fått för lite mat och alltså haft buk men dåligt med muskler
- ju nervösare häst ju mindre mat, och sen säger man att fulllbod är hopplösa.

Har försökt säga till folk att de ger för lite mat. Det lysssnar de inte på. Samtidigt kan de säga att mina exemplar och andra som ägts av vana fullblodsmänniskor, måste vara särskilt lugna exemplar, och att de själva haft otur.:rofl:

Måste erkänna (fast det här på buke handlar om att helst inte ge kraftfoder alls:angel: ) att alla har fått/får mycket kraftfoder (och mest havre) när de varit/är igång i träning (ridhästräning dvs hopp o dressyr), och det har folk vägrat tro på när de har sett/ser dem vara lugna och lätthanterliga som vilken häst som helst. Mitt svar är att det faktiskt inte är någon skillnad på dem även om de får mycket mat. Det handlar inte om det.

Sara-Ida: (tröst) Jag har gjort massor av klantiga saker som jag :o när jag tänker på, men som tur är glömmer man det. Och omgivningen.
Men fler berättar jag inte här. Det klantigaste var en glömd sadelgjord på hoppträning, det står under klantiga händelser på galoppforumet.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV