minimi skrev:
Nej, det finns tyvärr tränare som inte fattar att hästar behöver allsidig träning. Men med 7 kg havre och ingen vettig ridning är det kanske inte så konstigt. Vem säger att de måste ställas av för det om de ska bli ridhästar? Vad blir bättre av det?
Hej, jag tycker inte alls att de ska ställas av, missförstå mig inte. Poängen är mer att jag tycker det krävs ett visst kunnande från ryttarens sida när man sätter sig på en häst som går löp. Höll själv på att rida omkull i ett ridhus på en häst från Knivsta - trots att jag var så försiktig tyckte jag, och är van vid hästar med mkt fullblod i. Det kan räcka med ETT litet misstag och hästen blir uppstressad och så är man iväg... Det finns alla typer av fullblod, vissa är loja, jag håller med. Men 7-9 kilo havre ska man nog inte ge dem om man vill ha dem till ridning, och det är vad de får när de går löp.
De jag red var olika tränade allihop. Det är också ett dilemma - hur ska man veta hur man ska rida dem? Jag älskar fullblod. Men de kräver en enorm balans och ett lugn från ryttaren, den saken är klar...
Jag tror vi är helt överens, jag tycker också det kräver lite mer av ryttaren. Egentligen var det jag svarade på att man så gärna ställer av dem vilket jag tycker är fel. Men självklart inte fortsätta ge dessa hinkar med kraftfoder.
Fullblod är underbara men visst kräver de lite mer eller kanske helt enkelt lite annat. Fast ibland har jag tänkt att de kanske bara kräver det som alla hästar skulle göra, fast de gör det tydligare bara.
Ibland tycker ajg halvblod kan vara väldigt bussiga. OCh travare.
Min gamla granne som födde upp travare på hobbynivå sa att om fullblod behandlades som travarna i träning så skulle de bli verkligt farliga. Hon såg travare som väldigt (alldeles för) tåliga djur.
Ang att galoppera tex i ridhus så förutsätter jag att om man skolar om en häst (och tagit bort några kilo havre) så galopperar man inte inne för då kan det bli som du säger. De jag red (i träning)tog jag galopparbetet ute på först, under ordnade former (tex korta sträckor, svagt motlut, i balans balans och åter balans.). Inne gick det inte. Första gångerna inne höll jag och ett sto också på att hamna i väggen men det berodde på att hon visste inte hur hon skulle göra för att korta så som jag ville, hon orkade inte, utan flydde undan.
Det är då den ska lära sig det som det ställer extra krav, att man klarar att lägga sin egen vikt exakt rätt för att hjälpa hästen och stödja den rätt. Och att de förhållande hjälperna coh kontakten med hsäten fungerar först. Men jag tänker att ska man utbilda en häst man köpt från banan så är det självklarheter
I ridhuset kunde jag se unga halvblod kunna gå så fint medan den jag just då satt på ville rusa i galoppen. Men sen när det fungerar vill ajg inte byta för allt i världen, inget halvblod har en galopp som ett bra fullblod. Det är verkligen något att arbeta med.
Ja det är en jättelång diskussion. Du och jag är nog helt överens.
Man borde nog ö h t ha lite "prov" innan någon köper en häst och kanske särskilt fullblod.