BÖRJA med horsemanship..

M

moontje

Hej!

Vet att det finns många trådar om horsemanship, men tänkte starta en som handlar om hur man börjar med horsemanship. Har själv tänkt börja på allvar nu och skulle kunna behöva lite tips :) Hört talas om seven games men förstår inte så mycket..
Vad är dom första tricks man kan börja med ?
Hur kan man börja rida utan träns? (med en ganska pigg häst)
Skriv gärna om era erfarenheter och för- och nackdelar i dom tricks och övningar som ni har gjort :D

Sv: BÖRJA med horsemanship..

Jag hade börjat med att leda hästen, helt enkelt. Gå på promenader med hästen i ett längre grimskaft, och kontrollera att hästen stannar när du stannar, går när du går, följer efter dig när du svänger och allt sådant. Samt att hästen flyttar sig för dig. Du ska kunna flytta hästen åt alla håll.

I övrigt tycker jag egentligen att Horsemanship mest är ett tänk. Ett sätt att respektera hästen och samtidigt se till att den respekterar en.

Men att gå med hästen har gett mig jättemycket! Om man är i precis början och har en häst som kanske inte respekterar en :)

Hehe okej tack, men det har jag gjort i flera månader :D Det enda som han fortfarande har lite svårt med är att flytta sig sidledes, hon går gärna framåt eller bakåt då. Tänkte gå promenad eller rida en skrittpromenad idag och efter det träna lite små tricks och grejer, finns det några enkla grejer som jag kan börja med? :)

Hade faktiskt tänkt att börja idag .. :angel: xD

Jag tycker du ska börja i ditt eget huvud, lära dig om olika filosofier och fakta om hästen (som är relevant för det du vill göra) och framförallt lära dig hästens språk. Det finns mycket att läsa på internet om själva tänket, vilket är vad du måste börja med först. Nh är för mig ett tankesätt, ett sätt att agera utifrån hästens eget språk. Nh handlar mycket om att förändra sig själv (de flesta som börjar med nh börjar ju inte på noll, så det är mycket möjligt att man måste ändra sitt sätt att tänka och handla). På min hemsida står litegrann om hur jag ser på nh, kan kanske vara värd ett besök!? :)

Senast ändrad av en moderator:

Börja med de sju lekarna! jag började med de och sen när jag började förstå henne hittade vi tillsammans på nya grejer:D

Det finns inga små trick eller liknande att börja med; horsemanship är inte trickträning. Roliga tricks att visa upp för kompisar etc är någonting man kan börja med sedan, när man utvecklat ett stabilt förhållande med hästen.

Börja med seven games, de är grunden till all NHhantering; kan du och din häst seven games kan ni göra allt sen, det handlar bara om att applicera tänket på det man vill lära hästen. Ta hjälp av någon som kan. Man kan göra seven games ändå, men man måste lära sig att se när man ska sluta, vad man kan kräva etc, och det är jättesvårt om man själv är nybörjare. Om man inte vet varför man gör en sak inom NH så är själva saken ganska värdelös.

Hoppas jag inte låter allt för "hård" men jag har hört alltförmånga som kopplar ihop trickträning/frihetsdressyr/western med NH...

Lycka till :)

Håller med om att trickträning och NH inte är samma sak ;) Dock kan trickträning senare vara ett bra sätt att stärka din relation med hästen genom att hitta på nya och kul saker tillsammans :)
Har man inte hållit på med NH innan så är ju de Sju lekarna bra som redan flera sagt, men även att läsa lite artiklar på denna sida:

http://www.equerry.se/55c20f38-0014-4ffd-9a40-69a5014b6801-29.html

fastnade själv speciellt för Horsemanship från grunden del 1-10. Fick igång mig iallafall ;) En övning med att lära hästen sänka huvudet tror jag att jag kommer ha MYCKET nytta av med min medryttarhäst som är lite (!) rädd av sig :) Så läs dom så blir man definitift inspirerad :) (på svenska också vilket är ett +):idea:

jag är oxå mkt inne på NH tänket, har läst flera böcker, varit på 2 kurser, båda steg ett, med olika hästar och olika ledare. Men har inte riktigt fått kläm på vem som står för vad av alla dessa utländska duktiga förmågor och alla tusen olika svenska tränare det finns.
Har länge jobbat med promenader, lös i paddock, typ följa John, träna lös i stallgången, backa, flytta sidledes m.m
Det viktigaste jag har lärt mig är att detta är inget som jag ska lära hästen, utan det är jag som ska lära mig hur hästen tänker och agera på ett sätt som hästen förstår och gör att den accepterar mig som ledare.
Jag tror att det är viktigt att vara såpass förbered och påläst innan man fortsätter, känner du att du är det? Är du det så är vi på samma nivå, och visst är det en kul tråd att peppa o tipsa varandra?

Så kul, om alla ni som precis har börjat, skriv gärna o beätta hur det går och vad ni gjort!!

Det viktigaste jag har lärt mig är att detta är inget som jag ska lära hästen, utan det är jag som ska lära mig hur hästen tänker och agera på ett sätt som hästen förstår och gör att den accepterar mig som ledare.
Jag tror att det är viktigt att vara såpass förbered och påläst innan man fortsätter, känner du att du är det?

:bow::bow::bow::bow:

Håller med om att trickträning och NH inte är samma sak ;) Dock kan trickträning senare vara ett bra sätt att stärka din relation med hästen genom att hitta på nya och kul saker tillsammans :)
Har man inte hållit på med NH innan så är ju de Sju lekarna bra som redan flera sagt, men även att läsa lite artiklar på denna sida:

http://www.equerry.se/55c20f38-0014-4ffd-9a40-69a5014b6801-29.html

fastnade själv speciellt för Horsemanship från grunden del 1-10. Fick igång mig iallafall ;) En övning med att lära hästen sänka huvudet tror jag att jag kommer ha MYCKET nytta av med min medryttarhäst som är lite (!) rädd av sig :) Så läs dom så blir man definitift inspirerad :) (på svenska också vilket är ett +):idea:
Jag blev bedrövad av att läsa flera av artiklarna- speciellt "sagan om Irma"

En 6-åring som ingen har gjort ngt med o som sen blir sjuk o ingen Vet tillkallas:mad:

Skadar sig för att man inte är försiktig när man stänger igen lilla luckan bak- ingen kunskap/ förståelse för hästen.

Däremot så skriver han att människan måste jobba med sin egen rädsla.

Det är sällan hästen det är fel på.

Inte i EN enda tråd skriver någon att man själv ska bli mindre rädd, utan att det är hästen som ska bearbetas:mad:- en som mest går på sina instinkter- ja dess hjärna är konstruerad som sådan.

Menar att horsemanship/god hästhantering inte per automatik är = NH. :idea:

Menar att horsemanship/god hästhantering inte per automatik är = NH.
Kanske inte i alla fall.
Men Natural Horsemanship är per automatik= god hästkunskap, god hästhållning och god hästhantering.

LIA

Börja med att läs Tänk som din häst, av Michael Peace och Lesley Bayley. Superbra!

Eller "Lär känna din häst", även den av Lesley Bayley. Där presenteras olika former och läror av Natural Horsmanship.
När man läst den så kan man välja vad som verkar intressantast, och fördjupa sig lite mer inom det innan man börjar med sin egen häst.

Men som sagt att tänka på vad man redan gör är också lärorikt.

T.ex -Behöver jag göra det där?
-Slutar hästen med ett visst beteende bara genom att man ignorerar det?

Man kan komma på en massa saker.

Lycka till!

Kanske inte i alla fall.
Men Natural Horsemanship är per automatik= god hästkunskap, god hästhållning och god hästhantering.

LIA

Möjligen ska NH stå för just det. Men det är INTE god hästkunskap, god hästhållning och god hästhantering som utförs "ute i buskarna". De som lär ut NH har uppenbarligen osedvanligt svårt att nå ut till sina "elever" hur de ska bete sig o hantera sina hästar...

Möjligen ska NH stå för just det. Men det är INTE god hästkunskap, god hästhållning och god hästhantering som utförs "ute i buskarna". De som lär ut NH har uppenbarligen osedvanligt svårt att nå ut till sina "elever" hur de ska bete sig o hantera sina hästar...
Du generaliserar. Hur vet du vad som händer ute i alla buskar? Dessutom, är det bättre utanför buskarna, i dom etablerade stallen och anläggningarna?

Sant är att många, i tron att dom "håller på" med NH, på olika sätt bär sig klumpigt och okunnigt åt.
En av orsakerna till det syns tydligt i trådarna här, där NH-intresserade frågar efter och matas med sätt/tips/snabbfix/etc att komma tillrätta med olika problem. Sällan eller aldrig intresserar man sig för behovet av baskunskapen eller bakomliggande teori/praktik.
En annan orsak är dom okunniga sk "NH-tränarna", vilka nyttjar intresset för Natural Horsemanship för att sko sig på dom intresserade.

Att NH, fortfarande under spridning och etablering, drabbas av olika lycksökare och missuppfattande utövare gör inte filosofin dålig. Eller har du en annan uppfattning?

Helt enkelt sunt förnuft!
Ja, sunt förnuft är bra att ha. Men hur har man det utan tillräcklig kunskap?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila