Börja med foder..

S

sanna____

Hej!
Jag har lite frågor till er:P Jag har typ aldrig gett foder till min häst och nu undrar jag. Ger ni foder till era hästar året om? om inte när börjar ni ge? Och när tar ni in dom från bete?:)

Sv: Börja med foder..

På vintarna har han haft fritillgång till hö och på sommrarna bara ätit gräs.. Han går ute året om hela dygnet..

Jamen, då har du ju gett foder ;). KRAFTfoder menar du. Kraftfoder ger man endast om man har dåliga värden i sitt grovfoder. Ta en analys så vet du om du behöver ge kraftfoder.

Har gjort en analys nu i år och då ska jag ge GRUND och MINER BLÅ:) Men jag vet inte när ska jag börja? Han går på grönbete ännu och ska göra det några veckor till:)

Hej!
Jag har lite frågor till er:P Jag har typ aldrig gett foder till min häst och nu undrar jag. Ger ni foder till era hästar året om? om inte när börjar ni ge? Och när tar ni in dom från bete?:)

Jag ger inte kraftfoder till mina hästar över sommaren, har bra beten så det är inte nödvändigt. Tävlar och sånt ändå!
Jag brukar skära ner på fodret suxesivt efterhand som dom börjar gå på bete.
När betestillväxten minskar så börjar så smått med att ge nån dl av det kraftfoder dom går på samt nått kg hö, Ökar på givan efterhand, ca 1-2dl/v. Brukar vänja in dom på 1månads tid o sen är det dags för installning. Brukar stalla in nångång i oktober, men det är helt beroende på vind/väder och betestillväxten.

Sen har jag några hästar som även går på lösdrift, dom har fri tillgång på hösilage på vintern. Dom går även på beten nu, Jag har samma rutin som ovan med dom som behöver stödfodras, nån dl/dag och hösilagegiva med suxesiv ökning, sen är det bara att byta hage när gräset är slut!

Senast ändrad av en moderator:

Har gjort en analys nu i år och då ska jag ge GRUND och MINER BLÅ:) Men jag vet inte när ska jag börja? Han går på grönbete ännu och ska göra det några veckor till:)

Är det krafft som tycker att du ska ge grund o miner blå?
Det låter som om ditt hö är av normalvärde och du kanske inte alls behöver kraftfoder.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 431
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025