Börja med fälttävlan?

Equilina

Trådstartare
Jag har under en längre tid (flera år) velat börja med fälttävlan "på riktigt". Har varit i Skatteberga och tränat för LC m fl ett par gånger och fått goda lovord om både mina hästar och min ridning. Jag har ganska långt dit (ca 1 h bilfärd, inte så farligt egentligen kanske?) och skulle gärna vilja träna någonstans närmre så att det kan bli någon reda med det.

Vart vänder man sig?

Min klubb arrangerar ingen fälttävlansträning och jag har inga planer på att byta. Det finns ett par klubbar i närheten och jag vet att man på iaf en av dem som utomstående kan få plats, men det var väldigt dyrt. Jag tycker också att det är för mycket med träningar varje vecka, åtminstone i början, även om jag skulle varva hästarna så att de gick varannan vecka.

Har ni några andra tips på vad jag bör tänka på eller göra innan jag börjar?

Jag har tävlat hoppning upp till nationell nivå och utbildat mina egna hästar till msv dressyr (inte tävlat pga mitt ointresse, men tränat) så ridvanan har jag ju. Red Falsterbo Team Chasing i somras med en av mina hästar som dessutom är gammal steeplechasehäst. Efter första terrängträningen på Skatteberga trodde jag att han skulle av lycka, han älskade det verkligen!

Något annat?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Börja med fälttävlan?

Där är terräng träningar på Gärds inför tävlingarna i påsk, det är ju inte så långt från dig.

Annars får du köra ner till Österlen i morgon (söndag) och hänga med på stranden med oss galningar här nere!

//Sita

Argh! Synd att jag inte såg det förrän nu! :(

Träningen på Gärds, är det för anyone? Jag har ju inte ens fälttävlanskortet än...

Argh! Synd att jag inte såg det förrän nu! :(

Träningen på Gärds, är det för anyone? Jag har ju inte ens fälttävlanskortet än...

Det brukar vara så att tränarna anordnar träningar. Gärds ordnar i enstaka fall för egna medlemmar men där är ofta träningar, varje vecka när våren kommer. Klubben vet inte alltid om det :angel:
Man behöver inte vara medlem i klubben. Man får betala anläggningskostnad. Den brukar vara 100 eller 150 kr/gång. Olika på olika klubbar.

Så var medlem i din nuvarande klubb. :laugh:
Håll koll på olika klubbar när de har träning. Ring den ansvarige ELLER ring direkt till tränare och prata med dem. Det finns ju några stycken som brukar ha terrängträning runt om i Skåne (och resten av landet):
Piia Pantsu, Janne Jönsson, Annika Andersson, Tobias Grönberg, Magnus Gällerdal, Anna Hassö, Line Holmsen, Anna Nilsson och några till som jag glömt.

Du kan ta ft-kortet för någon av dem, säkert i samband med träningarna.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 627
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 301
Senast: QueenLilith
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Dressyr Jag har inte varit aktiv i en ridklubb sen jag red på ridskolan, och det är tio år sen i år. Började tävla med min nuvarande häst under...
Svar
5
· Visningar
1 605
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18