Börja med brukskörning?

misan

Trådstartare
Jag har en kbl travare som är mycket körd för rockard/speedcart och även för släde, utan problem. Nu har vi lagt av med travträningen (aldrig startad) och han rids bara. Men jag skulle vilja ta upp körningen igen, gärna lite konditionsträning/trav med rockard, men jag vill göra nåt annat också. Jag har aldrig sysslat med brukskörning (eller vad heter det?), men skulle väldigt gärna vilja lära både mig och hästen både snabbhet och lugn så man kan köra hinderbanor och allt vad ni håller på med! ;) Så, hur ska jag börja?! Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, vad man behöver för utrustning, eller vad man ska börja träna på...

Sv: Börja med brukskörning?

Du behöver en bra sele och en bra vagn. Sedan så tycker jag att du skall vända dig till en bra körklubb på din ort.

Tycker jag låter som en jätte bra idé! :)

Det viktigaste vid brukskörning är ju att ha en bra kommunikation med sin häst, att han stannar (och står still) precis när du ber honom om det, att han flyttar ena hoven på kommando, att han vågar gå över broar osv, detta kan du ju börja träna från marken om du ännu inte har all utrustning. Ska du köra hinderbanor mellan koner (precision) så är det viktigt att han lyssnar på minsta lilla korrigering åt höger eller vänster, detta kan du ju träna med den utrustning du har eller med tömkörning.

Gå in på www.kuskringen.nu, där kan du får mycket tips och råd på hur du ska komma igång, ta även hjälp av någon kunnig person i din omgivning, antingen hos ett körsällskap eller om du känner någon privat som kan hjälpa dig att hitta den bästa utrustningen till just din häst, lycka till!

Senast ändrad:

En hemsida med mycket bilder och träningstips för de båda bruksgrenarna, ridning och körning. Gå in på www.pinge.eu och klicka dig vidare på sidan om bruksgrenarna. Det är mycket roligt och nyttigt med bruks både för kusk/ryttare och häst. Tålamod, lyhördhet, precision och samarbete drillas bra. Många i fjordingvärlden sysslar med bruks, så leta reda på fjordingfolket i din närhet, så får du nog napp på brukskompisar.

Så, hur ska jag börja?! Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, vad man behöver för utrustning, eller vad man ska börja träna på...
Det är JUF, Jordbrukarnas Ungdoms Förbund, som anordnar tävlingarna eller åtminstone håller i dem. På deras hemsida kan du läsa litegrann vad det handlar om och beställa reglerna. Jag tycker det är en jättetrevlig tävlingsform då du inte behöver så mycket utrustning. Du behöver en häst och sele till den. Vagn finns på plats. http://www.juf.se/bhast.htm

Tack för era tips och engagemang! Jag tömkör och longerar honom ibland, och han är väldigt lyhörd för det; går kanonbra att variera skritt och trav på kommando, och för det mesta även göra halt ;) Han är väldigt lugn då, och ingen "typisk travare" så jag tror han skulle passa väldigt bra för detta.
Kan tillägga att jag, och hästen, nu bor i Halland, ganska nyinflyttade från Jämtland så därför jag har lite dåligt med kontakter än så länge :)

Även inom nordsvenskkretsar finns många som håller på med brukskörning/ridning, kolla även ditt distrikts hemsida!

Lotta

Hej!
Välkommen till Halland;)
Det har inte funnits något fungerande JUF-distrikt i Halland på länge av någon anledning. Men alldeles nyligen har en JUF-avdelning startats i Veddige (utanför varberg). Jag vet inte var i halland du bor, det kanske är långt från dig, men de ska iaf ha en brukskörningstävling den 6 maj. Om du inte har kommit så långt att du vill vara med och tävla så kan du ju alltid komma och kolla, om du är intresserad. Eftersom denna avdelning är så ny så tror jag inte att dom har något uppe på nätet ännu. Men kolla in på viskadalens ridklubbs hemsida http://www.viskadalensrk.com, jag misstänker att det kommer upp lite info om detta där framöver. kanske även på hallands fjordhästklubbs hemsida som är länkad i ett inlägg ovan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar