Börja med bett?

B

Bankerspretta

Hej! Har en ettårig halvblod/kallblods korsning som vi börjat arbeta lite smått med. Hon får stå med träns i boxen, och när vi leder henne med sele och träns har hon en grimma över. Jag vet att man kan ta lite försiktigt i sidled med bettet i munnen, för att lära henne följa tygeln "röra huvudet". Men sen då? Vi ska börja tömmköra henne, men hur gör man när man måste bromsa/göra halt? Ska man bara börja ta lite smått i munnen och nån går bredvid och stannar eller hur lär dom sig bäst? Tacksam för svar:)

Sv: Börja med bett?

Jag använde mig utav en repgrimma. Hade först repgrimman på och sen tränset över (utan nosgrimma, endast huvudlag) . Satte sedan fast tyglarna i repgrimman som gick genom bettringen.
Eftersom han var van vid repgrimma så blev det inte så konstigt med bettet sen. Efter ca 1 månad tog jag bort repgrimman och red med bett som vanligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 839
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka