Börja med AR

Mirre

Trådstartare
Funderar lite löst på att börja träna Moses åt det akademiska hållet (är barock och akademiskt samma sak?) Men hur börjar man eg?
Kan man rida i en vanlig allroundsadel?
Han är inriden men inte mycket mer. Riden i skogen rakt fram i skritt och trav. Lyssnar bra, har alltid långa tyglar på honom, dock är han seeeg :D Fast han är rätt pigg ute dock inte på bana.
Har storleken på hästen någon betydelse? Han är trots allt över 180 :angel:

Sv: Börja med AR

Anledningen till att du inte fått svar är att det är en stor komplicerad fråga antar jag.

Själv började jag läsa Hemplings bok dansa med hästar och sedan BBs akademisk ridkonst. Sen fattade jag inget :o
Tanken och filosofin fick mogna fram kanske ett år innan jag fick tillfälle att åka på helgkurs och lära mig grunderna.

Bästa sättet att börja med AR är läsa fundera och åka som fotis på kurs.

Tror inte att det är så många som kallar sig själva barockryttare här faktiskt snarare klassisk dressyr eller AR men barock innefattar väl det mesta?

Självklart kan du använda vilken sadel du vill bara den passar hästen och är bekväm för dig samt inte motverkar en lodrät sits.

Storleken på häst har inte heller betydelse. Kanske snarare att det vore en mycket bra träningsmetod för din stora häst.

/T

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar