Sv: Börja med akvarium/nybörjare. Tips!
Läs denna:
Att starta ett akvarium
Läs på ordentligt om de fiskar du är intresserade av, hur stora de blir som vuxna (fiskarna i akvarieaffärer är ungfiskar och oftast inte färdigvuxna), hur gamla de blir, vad de ska äta, hur de är i beteendet, hur akvariet helst ska vara inrett osv osv.. sen bestämmer du dig och köper akvarium och allt annat efter de fiskarna du vill ha. Lita aldrig blint på personalen i en djuraffär! Det är ditt ansvar att se till att du vet tillräckligt mycket om fiskarna du köper för att de ska få ett bra liv hos dig och ingen annans. Många djuraffärer vill bara sälja eller har okunnig personal så det måste man vara medveten om. Det är så lätt att komma hem med fel fisk om man inte kan så mycket själv.
T.ex så köpte min pappa en pytteliten gullig mal för snart 10 år sen till mitt 54 liters akvarium - samma fisk är idag 40 cm, bor i ett 720 liters och kan bli ytterligare 10 - 20 år äldre och kan mycket väl bli ännu större än vad han redan är. Äter speciellt mycket alger gör den inte heller
Skalarer, guldfiskar och slöjstjärtar är vanliga fiskar i akvarieaffärer som också blir stora.
Akvarium kan vara jättesvårt i början. Ta det väldigt
lugnt i början och läs på allt du kan komma över, plugga akvarium helt enkelt
Större akvarium är lättare att få balans i och du kan välja och vraka mer mellan fler fiskar. Satsa åtminstone på ett +100 liters som första akvarium tycker jag. Ingen kan egentligen säga hur ofta du ska göra rent eller inte, beroende på mängden biologisk massa och dina filtersystems kapacitet kan det variera otroligt mycket. Men i ett "normalt kar med normal belastning" räcker det säkert med att byta en tredjedel av vattnet varje vecka. Filtret gör man rent när flödet blir sämre och då kramar man bara ur det i vatten i en hink från akvariet, man får absolut inte spola det i kranvatten. Sanden/gruset låter man också vara, ligger det matrester och bajs och sånt
på sanden så kan man suga bort det men man ska inte ner och rota i själva gruset!
Angående kostnad så kan det vara allt från snorbilligt till jättedyrt. Köp ett fräscht begagnat skulle jag säga, då kommer du undan billigast och ofta får man med en massa tillbehör!
Hoppas det här var till någon hjälp iaf