Börja med aktier

Ajda

Trådstartare
Hur börjar man med aktier? Vad bör man tänka på?
Hur mycket pengar bör man lägga in för att det över huvudtaget ska ge något?

Vi sparar bara på ett sparkonto. Pengarna ökar ingenting. Vi sparar inte för att ha pengar om 30 år (pensionssparande har vi separat), utan till tex resor, renoveringar av huset, skidor, ny sadel osv osv.

Skulle vi avvara lite för att köpa aktier är det inga pengar vi skulle ta av i första taget. Utan ha det mer som ett långsiktigt sparande.

Aktier köper man för att det är kul och för att man tycker att det är intressant. För att det ska bli en bra sparkapital på det så måste det förvaltas. Ingenting man kollar till en gång om året, utan i alla fall ett par gånger i månaden och dessutom måste du ju hålla dig uppdaterad på vad som händer med bolagen du äger så att du kan sälja eller köpa mer beroende på.

Jag tycker inte att man ska köpa aktier ifall man inte är intresserad av aktier. Vill man bara spara kan man lika gärna sätta in pengarna i ett låst fasträntekonto.

Vi sparar bara på ett sparkonto. Pengarna ökar ingenting. Vi sparar inte för att ha pengar om 30 år (pensionssparande har vi separat), utan till tex resor, renoveringar av huset, skidor, ny sadel osv osv.

Skulle vi avvara lite för att köpa aktier är det inga pengar vi skulle ta av i första taget. Utan ha det mer som ett långsiktigt sparande.
Raderat

Senast ändrad av en moderator:

Tilläggas kan att det är en myt, att på sikt går alltid aktiemarknaden upp.

Det samma gäller fastigheter.

Du har fått flera bra svar.
Det jag vill bidra med är en pekpinne - man KAN tjäna pengar på aktier (om man förvaltar dem, som nämnts), men man kan lika gärna förlora rubbet. Vill man leka med aktier så ska det vara med pengar som man har råd att förlora!

Min pappa lekte med aktier, massor... Till sist gick det så bra för honom att han slutade jobba för att enbart handla med aktier. Han hade lånat en hel del för att ha lite mer kapital att röra sig med. Han var duktig, så bra på det att bankens rådgivare frågade honom om råd.
MEN, sen hände något ute i världen som fick allt att rasa - Saddam Hussein invaderade Kuwait och börsen kraschade fullständigt. Plötsligt stod min pappa med miljonlån och aktierna som skulle vara säkerhet för lånen var inte vatten värda... Det gick inte så bra, kan man säga för att göra en lång historia kort.
Detta var en extrem situation men INGET säger att det inte kan hända igen!

Men att vara medveten om något och ändå inte agera på det är inget värt. Läste så sent som för tio minuter sedan om en avlägsen bekant på facebook, han har varit CEO i många år och blev plötsligt av med jobbet. Han har två år till pensionen och är så bitter, så bitter, för hur ska han klara sig? HUR? En spark i röven till alla arbetsgivare som inte ger honom ett jobb och ett bittert; jag hoppas vi inte svälter ihjäl. Jag tycker han kan sparka sig själv i häcken istället, som har haft en högre befattning i många år men inte tänkt framåt tillräckligt för att ha så mycket undanlagt att han kan dra runt hushållet på sparlåga utan att svälta i 24 månader.

Det är för mig tusen gånger mer riskabelt än att vara nyfiken på och vilja lära sig om aktier.

Föreslår att du går en medelväg och satsar på fonder som sköter förvaltning och riskspridning åt dig. Välj gärna indexfonder som har låga avgifter så blir det mer av avkastningen till dig. Ditt kapital kan naturligtvis minska i värde även i en fond eller utvecklas sämre än aktiemarknaden men det är en mindre risk än aktier eftersom du satsar på ett större antal bolag och på flera marknader.

Ett alternativ till det @Lejonelle skriver så kan du titta tex på hur fonderna investerar och investera lite efter det själv.

Men håller med dom flesta här

* Investera inte pengar du inte har råd att förlora. ( Ibland kanske det tar år för att återhämta sig och man skall inte må dåligt under den tiden )
* Börja lätt för känna på det.
* Skall du investera störra summor gör det över tid för sprida risken
* Fundera på om du vill värde investera eller utdelning investera.
* Titta på hur och vilka bolag tex fonder investerar i. Dom kommer med rapporter om varför dom sållt eller varför dom köpt och hur dom tänkt.
* Fundera lite på hur mycket tid du vill lägga.

Du kan alltid skapa din egen "index fond" och slippa avgifterna.
Och inte minst av alla när något blir en "folk aktie" spring åt andra hållet! =) Där finns snabba pengar att göra. Men inte på något som ALLA känner till. =) Aktier är speculation.

Lycka till det är en spännande hobby. Men rör dig inom gränser du inte mår dåligt över. =)

En tumregel för aktier jag kör med är att när tabloidpressen börjar ge aktietips är det dags att sälja, bubblan spricker snart. Det och att jag bara investerar i verksamheter jag begriper mig på/är kund.

Vill du förklara mer? :)
Värde investera = Att spekulera i priset på aktier köpa när det är lågt, inför rapport, inför olika händelser och sälja när det är högt. Dvs speculera i vad andra tror om priset och dess svängningar

Utdelnings investera = Att spekulera i företagets verksamhet och framtida drift. Att företagen deelar ut en liten summa pengar per aktie gärna med ökande mängd för varje år. Förutsätter att företaget faktiskt klara sig. Ofta köper man aktier och sen säljer aldrig och eller när dom drar in utdelning eller man tycker dom är övervärderade.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 900
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar