Börja mata/sluta amma.

V

vansinnet

Vet att det har funnits trådar om detta förut, men jag hittar ingen..

Nu är Nikki 4,5 månad och har börjat äta lite potatis ihopmosat med bröstmjölk. Hur fort vågar man gå framåt med matningen? Vad är nästa steg?

Eftersom jag inte mår så jättebra just nu så funderar vi på om jag ska sluta amma. Nikki har delvis fått ersättning (NAN), när jag inte orkat. Hur gör jag om jag ska sluta amma?

Tacksam för svar.

Sv: Börja mata/sluta amma.

Gå framåt i hennes takt.
När jag slutade amma så ammade jag på kvällen och om han vaknade på natten. Tog väl 2 månader innan han helt slutade (jag ville amma längre)

Vi började med gröt när han var 3½ månad. Då fick han gröt till frukost, ökade hela tiden på portionerna och efter 1 vecka åt han en hel portion.
När han var 4 månader började vi med mat, köpte färdiga burkar och det tog väl också ungefär 1 vecka innan han åt en hel burk!
Sen började vi ge gröt på kvällen.

Men hur går det med mjölkproduktionen? Om jag bara ammar på natten, kommer inte mjölkproduktionen avta?

Ja den kommer att avta. Förhoppningsvis blir det kvar lagom mycket som räcker på nätterna :)

Måste man "trappa ner" på amningen först? T.ex ge vartannat mål ersättning och vartannat mål amning? Så att man inte åker på mjölkstockning eller så?

En kompis till mig fick tabletter för att kunna sluta amma på direkten. Hon pumpade ut ytterst lite för att det inte skulle spänna så mycket i brösten det första dygnet. Tabletterna fick hon utskrivet på vårdcentralen.

Aha.
Jag tror jag ska ringa till BVC imorgon och prata med dom och höra vad dom tycker.
Allt blir så komplicerat helt plötsligt. Det är ju faktiskt väldigt smidigt att bara ta fram ett bröst när hon är hungrig, var man än är. Men nu är det som det är..

Visst är det smidigt att ge bröstet, men om du inte mår bra av det så varför fortsätta? Nu vet jag ju inte anledningen till varför du vill sluta och jag bryr mig inte heller. Inget illa menat! Men ersättning funkar ju lika bra, troligen bättre för er familj.
Som du skrev så prata med bvc för de kan ju detta.

Mjölkproduktionen anpassas ju efter hur mycket hon äter. Jag började med att ta bort målen på dagen. Ibland ammade jag även på dagen för att jag ville det (hatar att ge ersättning, inte alls mysigt och drygt att tillaga).

Jag fick aldrig några problem med mjölkstockning och kan fortfarande pressa ut mjölk ur båda mina bröst och det är 4½ månad sen jag slutade amma!

Jag trappade ner amningen succesivt. Mådde inte bra jag heller, mådde fruktansvärt dåligt psykiskt av att amma. Helammade första 3 veckorna sen började vi med lite ersättning samt att jag pumpade ur mycket bröstmjölk och gav i flaska. När hon var 4 mån slutade jag amma helt, pumpade ett tag till men la sedan av med det också och hade aldrig några problem.

om man ska sluta helt och hållet så ska man försöka pumpa ur så lite det går, bara för att lätta på trycket lite. efter ett par dagar bör tuttarna ha fattat.

det är ganska enkelt att ha med sej en banan om man ska någonstans, och grejjer så man kan mosa där man är. men jag håller med, det blir mycket jobbigare än om man bar slänger fram tutten ;
:D

Jag befinner mig i ungefär samma stadie med min dotter. Hon är strax över 4 månader och vi har precis börjat med mosad potatis. Det går väl ner, men det är inte några mängder precis. Inte för att jag förväntar mig att hon ska få ner en hel burk direkt, men det känns som att det kommer dröja läääänge innan det går ner en hel burk. Tog max en tesked första dagen innan hon lessnade, dag två tog hon kanske två teskedar...så det går verkligen långsamt framåt.

I vilken ordning introducerade ni de olika puréerna och hur många dagar i rad körde ni samma puré innan ni gick vidare till nästa?

Ersättning vägrar hon förresten ta, och även om jag trivs med amningen och känner lite ångest över att jag snart ska sluta, så vore det skönt att få lite avlastning ibland genom att ge ersättning...men nu vägrar hon ju ta både den och flaskan.

Aha.
Jag tror jag ska ringa till BVC imorgon och prata med dom och höra vad dom tycker.
Allt blir så komplicerat helt plötsligt. Det är ju faktiskt väldigt smidigt att bara ta fram ett bröst när hon är hungrig, var man än är. Men nu är det som det är..
Håller med! Jag som trodde att jag skulle tycka att det kändes lättare med att ge mat istället för att ge bröstet, men så känns det inte alls nu när jag har börjat med att ge smakisar. Men å andra sidan kanske det blir lättare när de faktiskt äter en hel barnmatsburk?

Jag gav smakportioner EFTER att Rasmus ätit för att han skulle vara glad och nöjd. Började med gröt när han var 3½ månad och senare mosad banan och potatis men de var ingen höjdare.

Köpte hem sempers småburkar från 4 månader. Och han åt samma mat i 5-7 dagar innan jag böt. Nu äter han olika varje dag och magen funkar jätte bra.

Han älskar biff stroganoffen från 4 månader. Går alltid ner och han blir så lycklig efteråt.

Min plutt var mycket mer förtjust i Sempers banangröt än puréer, så vi började introducera ett grötmål per dag först. Puréerna fick vara bara smakisar efter amningslunchmålet i åtminstone en månad.

Jag har också börjat fundera på att testa gröt nu när snorpan blir 4 månader, men jag funderar lite på hur jag skall göra rent praktiskt? Hon sitter ju inte i barnstolen än, skall hon sitta i mitt knä och äta då? Känns konstigt att ge mat innan de sitter själva, haha. Kanske bara är min hjärna som är konstig där.

Jag gav mat så från knät början. Men det blev verkligen ett lyft nu när han sitter i stol själv. Jag äter dessutom alltid samtidigt som honom. Jag tror att det stimulerar deras aptit och ätande. Skulle han inte vilja äta så får han väl sitta där och dregla/sukta efter min mat.

Igår skulle han inte äta. Men efter att vi ätit en stund så tittade han på sin tallrik och signalerade att han ville ha :love:

Hanndukar! här är Rasmus nånstans mellan 2-3 månader.

phpibqcbl.jpg

Jo, det kan hon någorlunda, men hon halkar liksom åt sidan och framåt, ser rusigt obekvämt ut :D Men det blir bättre för var gång, så snart så skall det väl gå. Köpte en uppblåsbar dyna på IKEA att sätta som stöd, den var bra, men lite låg i ryggen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 280
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 201
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?