börja löshoppa

Baddy96

Trådstartare
Hur ska man göra när man börjar löshoppa en unghäst. har en 2-åring som ska börja hoppa lite nu tänkte jag.

Sv: börja löshoppa

om man inte kan själv, så ta hjälp av någon som kan. det är viktigt att det blir rätt från början. eller åk till någon anläggning som anordnar löshoppningar med instruktörshjälp.

Ta kontakt med en tränare/erfaren utbildare i närheten. Brukar finnas mängder som ändå förebereder sina egna och har träningar samtidigt. Prata med folk runt dig som oxå har 2 åringar, folk med unghästar brukar vilja vara med på det mesta ;)

Håller med de andra. Vet inte du hur du ska göra är det mycket bättre att ta hjälp, så du inte på något sätt förstör det hela.
Lycka till! :)

Håller med ovanstående - ta hjälp!

Viktigast är säkerheten. Dvs en bra bana, helst ridhus.

Se till att skärma av banan så hästen har ett spår att följa. Helst med plastband som kan gå av om hästen fastnar.

Börja med bara bommar. Hela grejen är ny så du bör leda hästen runt ett par varv.

Första passet börja med bommar och gör sedan två småhinder. Sluta där och fortsätt nästa gång med småhinder.

Se till att ha rätt avstånd från början. Ridhästar ska gå på 6,80-7,20 på 3-årstestet, men det måste anpassas till din unghästs galopp.

Ni bör vara tre personer vid löshoppningen. En som står vid hindret och kan hjälpa hästen med pisken där. En som står på långsidan och ser till att hästen galopperar i lagom tempo, och en som står på kortsidan bakom hindret. Under tiden personen vid hindret bygger/ändrar så stannar de andra två hästen mellan sig i hörnet. Det lär de sig snabbt!

Hoppas det kommer gå bra!

Så här gör jag för att introducera löshoppning.

Skärma av halva ridbanan/manegen, från mitten av kortsidan till mitten av nästa kortsida. Vid slutet ställer jag bommar eller liknande så att det blir en smal utgång. Där ska en medhjälpare stå med havre/krafft hink eller annat gott. första gången hästen ska gå igenom finns inga bommar alls. leder först hästen för att nästa gång släppa när den kommit in i fållan. En person med långpisk ska finnas på långsidan för att kunna visa vägen eller driva på om hästen tvekar eller vill vända.
Jag släpper hästen, låter den trava eller galoppera vilket den vill och går mot infångningen. När hästen kommit dit stoppas den av den som står där och får lite godis och beröm. Nu vet hästen att springer jag hit får jag godis. Nästa steg är att lägga bom på marken mitt på långsidan. Samma sak. upp och släpp hästen, ner och hämta. När hästen glatt springer och hoppar över bommen läggar jag upp en liten sax. Gör om samma sak. De första gångerna räcker det så tycker jag. Det viktiga är att hästen förstår vad vi vill och att den har roligt. Nästa gång kan jag bygga 2 saxar efter en stund.

Man kan ju göra en fålla runt hela fyrkanten, men jag tycker det passar sämre till hästar som inte är vana att löshoppas. Med en tydlig start och godis vid "mål" blir det väldigt tydligt för hästen vad vi vill.

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 524
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter