Sv: Börja krubbita?
Jag har en liten undran och hoppas att det är någon som kan hjälpa.
Det gäller krubbitning.
Kan en häst börja krubbita enbart genom att han eller hon hör grannen krubbita. Hästen ser alltså inte box grannen som krubbiter.
Hästen ifråga har börjat dra in luft, genom att ta spjärn på stolparna i hagen. Den går inte i samma hage som box grannen som krubbiter, utan i en annan hage. Det är ingen i den hagen som krubbiter, däremot är det en som biter på stolpen.
Hästen som det handlar om är 10 år och har enligt ägarna aldrig gjort detta tidigare.
Ägarna till hästen menar att den har börjat krubbita efter att den har hört min stå och krubbita. Kan också nämna att den inte gör detta i stallet utan enbart ute i hagen. Tror Ni att Krubbitning kan smitta enbart genom hörseln?
Inget svar på Din fråga men kanske lite information om en komplicerad fråga som jag besvarat tidigare, citerar mitt tidigare svar som är lite vidlyftigt.
Vävning, krubbitning, boxvandring etc är ett
Stereotypiskt beteende. Stereotypier definieras som ett upprepat, enformigt beteende utan någon uppenbar funktion eller uppenbart mål. Om stereotypin är väl etablerad kan beteendet kvarstå som en beteendestörning frikopplad från den till synes direkta orsaken till beteendet.
Stereotypiska beteenden hos cirkusdjur är mycket vanligt. Alla som varit på cirkus har väl sett elefanten i stallet som står o väver eller för den delen vargen/lejonet på zoo som springer fram o tillbaka, fram o tillbaka. Ett flertal studier av djur med dessa beteenden har visat att djuren har svårigheter att klara av sin livstillvaro. Det är därför allmänt vedertaget att stereotypi är en indikator på dåligt välmående.
Stereotypier hos människa är ex.vis Tourettes syndrom och nagelbitning, hos hund flanksugning, tasslickning, svansjagning, flugsnappning. Förekommer även hos uppbundna kor med envist och oupphörligt slickande av bogen.
Att bota nagelbitning vet väl alla är praktiskt taget omöjligt, blir man hindrad hittar man på något annat.
Själv har jag ett stereotypiskt beteende liksom många människor, jag går in o kollar spisen 51 gånger innan jag åker hemifrån på en längre resa trots att jag VET att den är avstängd. Jag bara kan inte låta bli. Jag får alltså ÅNGEST om jag inte gör det.
Stereotypiska beteenden utlöses troligen primärt från början av någon form av stress men beteendet kan kvarstå även sedan stressmomentet försvunnit - verkar bli ett spår i hjärnan. Ett mycket komplext problem som troligen har med endorfiner att göra.
På hundar vet man att vissa raser drabbas mer än andra, det är t ex vanligt att dobermann är flanksugare (suger oupphörligt på flanken istället för att vila även efter aktivitet och mental sysselsättning), cavaljerer flugsnappar (försöker fånga flugor som inte finns) och bullterrier svansjagar, alltså 2 aktiva raser och en mindre aktiv.
På hästsidan är enligt min erfarenhet fullblod ofta vävare men mer sällan travare. Travare får ju ofta gå ut i hage dagligen men fullbloden sällan.
Tja, lite synpunkter efter 32 år som veterinär, hästuppfödare, hundägare/tränare etc etc och intressad av detta problem. Köpte en gång en krubbitare o hade halsrem på honom, anser numera detta vara djurplågeri, han flyttades till en idealisk omgivning men fortsatte ändå med sin krubbitning o dog så småningom i ett kolikanfall, har även haft ett fullblod som var vävare. Tyvärr negativa erfarenheter av dessa stereotypier. Mina egna uppfödda hästar har aldrig haft sådana problem.
Nu anser vetenskapen att sådant inte smittar men jag skulle nog aldrig ha en sådan häst i mitt stall.
En egendomlighet som jag varit med om när jag för många år sedan letade föl var en fölunge som gick vid moderns sida, bra stam och såldes billigt pga krubbitning, aldrig varit med om maken, stod och krubbet på staketet!!! OBS modern ej krubbitare o miljön fin.
| Citat-svar | Svara på detta