Börja krubbita?

ibiza

Trådstartare
Jag har en liten undran och hoppas att det är någon som kan hjälpa.
Det gäller krubbitning. :(
Kan en häst börja krubbita enbart genom att han eller hon hör grannen krubbita. Hästen ser alltså inte box grannen som krubbiter.
Hästen ifråga har börjat dra in luft, genom att ta spjärn på stolparna i hagen. Den går inte i samma hage som box grannen som krubbiter, utan i en annan hage. Det är ingen i den hagen som krubbiter, däremot är det en som biter på stolpen.
Hästen som det handlar om är 10 år och har enligt ägarna aldrig gjort detta tidigare.
Ägarna till hästen menar att den har börjat krubbita efter att den har hört min stå och krubbita. Kan också nämna att den inte gör detta i stallet utan enbart ute i hagen. Tror Ni att Krubbitning kan smitta enbart genom hörseln?
:bow:

Sv: Börja krubbita?

nej det smittar inte genom att den hör eller ser en annan häst krubbita, man brukar alltid skylla på oämplig stallmiljö när hästarna lägger till ovanor..
men står den hästen kvar i sitt stall och du har flyttat dit kan det bero på att hästen inte gillar din häst och att din häst kanske mobbar den?
annars kanske dom har ändrat något för sin häst? bytt skötare/medryttare? bytta hage? mindre träning? eller så kanske det är den här urlånga leriga hösten som gör att hästen inte rör på sig tillräckligt?

:)
Tack för snabbt svar.
Jag tror inte heller på att det smittar. Kan också tillägga att hästen har bara stått en månad i detta stall, så den är ny både i stallet och hagen.
:bump:

Personligen utesluter jag fortvarande inte att en häst som står i dålig miljö eller får för lite grovfoder har lättare att börja krubbita om den har ngn att ta efter.
PL

där har du iofs en poäng.. tänkvärt..

Jag har en liten undran och hoppas att det är någon som kan hjälpa.
Det gäller krubbitning. :(
Kan en häst börja krubbita enbart genom att han eller hon hör grannen krubbita. Hästen ser alltså inte box grannen som krubbiter.
Hästen ifråga har börjat dra in luft, genom att ta spjärn på stolparna i hagen. Den går inte i samma hage som box grannen som krubbiter, utan i en annan hage. Det är ingen i den hagen som krubbiter, däremot är det en som biter på stolpen.
Hästen som det handlar om är 10 år och har enligt ägarna aldrig gjort detta tidigare.
Ägarna till hästen menar att den har börjat krubbita efter att den har hört min stå och krubbita. Kan också nämna att den inte gör detta i stallet utan enbart ute i hagen. Tror Ni att Krubbitning kan smitta enbart genom hörseln?

:bow:
Inget svar på Din fråga men kanske lite information om en komplicerad fråga som jag besvarat tidigare, citerar mitt tidigare svar som är lite vidlyftigt.

Vävning, krubbitning, boxvandring etc är ett Stereotypiskt beteende. Stereotypier definieras som ett upprepat, enformigt beteende utan någon uppenbar funktion eller uppenbart mål. Om stereotypin är väl etablerad kan beteendet kvarstå som en beteendestörning frikopplad från den till synes direkta orsaken till beteendet.

Stereotypiska beteenden hos cirkusdjur är mycket vanligt. Alla som varit på cirkus har väl sett elefanten i stallet som står o väver eller för den delen vargen/lejonet på zoo som springer fram o tillbaka, fram o tillbaka. Ett flertal studier av djur med dessa beteenden har visat att djuren har svårigheter att klara av sin livstillvaro. Det är därför allmänt vedertaget att stereotypi är en indikator på dåligt välmående.

Stereotypier hos människa är ex.vis Tourettes syndrom och nagelbitning, hos hund flanksugning, tasslickning, svansjagning, flugsnappning. Förekommer även hos uppbundna kor med envist och oupphörligt slickande av bogen.

Att bota nagelbitning vet väl alla är praktiskt taget omöjligt, blir man hindrad hittar man på något annat.

Själv har jag ett stereotypiskt beteende liksom många människor, jag går in o kollar spisen 51 gånger innan jag åker hemifrån på en längre resa trots att jag VET att den är avstängd. Jag bara kan inte låta bli. Jag får alltså ÅNGEST om jag inte gör det.

Stereotypiska beteenden utlöses troligen primärt från början av någon form av stress men beteendet kan kvarstå även sedan stressmomentet försvunnit - verkar bli ett spår i hjärnan. Ett mycket komplext problem som troligen har med endorfiner att göra.

På hundar vet man att vissa raser drabbas mer än andra, det är t ex vanligt att dobermann är flanksugare (suger oupphörligt på flanken istället för att vila även efter aktivitet och mental sysselsättning), cavaljerer flugsnappar (försöker fånga flugor som inte finns) och bullterrier svansjagar, alltså 2 aktiva raser och en mindre aktiv.

På hästsidan är enligt min erfarenhet fullblod ofta vävare men mer sällan travare. Travare får ju ofta gå ut i hage dagligen men fullbloden sällan.

Tja, lite synpunkter efter 32 år som veterinär, hästuppfödare, hundägare/tränare etc etc och intressad av detta problem. Köpte en gång en krubbitare o hade halsrem på honom, anser numera detta vara djurplågeri, han flyttades till en idealisk omgivning men fortsatte ändå med sin krubbitning o dog så småningom i ett kolikanfall, har även haft ett fullblod som var vävare. Tyvärr negativa erfarenheter av dessa stereotypier. Mina egna uppfödda hästar har aldrig haft sådana problem.

Nu anser vetenskapen att sådant inte smittar men jag skulle nog aldrig ha en sådan häst i mitt stall.

En egendomlighet som jag varit med om när jag för många år sedan letade föl var en fölunge som gick vid moderns sida, bra stam och såldes billigt pga krubbitning, aldrig varit med om maken, stod och krubbet på staketet!!! OBS modern ej krubbitare o miljön fin.
| Citat-svar | Svara på detta

Men Tourettes syndrom är ju en ärftlig neurologisk störning o kan därför knappast betraktas som en stereotypi.
PL

Krubbitning "smittar" inte mellan hästar. dålig stallmiljö, foder eller magsår är de vanligaste orsakerna

Mkt bra inlägg

Dock ska man ha i åtanken att ny forskning visar att krubbitning som avger endorfiner även kan uppkomma pga magsår/smärta. Tidgae trodde man att krubbitning gav magsår idag tror man att det mkt väl kan fungera åt andra hållet eller i allfall båda hållen.

En osund stressande miljö ger även magsår som i sin tur kan ge sterotypier. Orsaker till magsår är bla stressfylld träning/tävling, för få grovfodergivor, för hög kraftfodergiva eller för tidig kraftfodergiva till föl.

Fölet du pratar om skulle jag undersöka efter magåkomma eller annat magproblem om den verkligen har en bra miljö i övrigt.

Mkt bra inlägg

Dock ska man ha i åtanken att ny forskning visar att krubbitning som avger endorfiner även kan uppkomma pga magsår/smärta. Tidgae trodde man att krubbitning gav magsår idag tror man att det mkt väl kan fungera åt andra hållet eller i allfall båda hållen.

En osund stressande miljö ger även magsår som i sin tur kan ge sterotypier. Orsaker till magsår är bla stressfylld träning/tävling, för få grovfodergivor, för hög kraftfodergiva eller för tidig kraftfodergiva till föl.

Fölet du pratar om skulle jag undersöka efter magåkomma eller annat magproblem om den verkligen har en bra miljö i övrigt.

Tack.

Jag har alltså bibringats den uppfattningen att oberoende av orsaken till stereotypiernas uppkomst, vare sig de beror på magsår, neurologisk störning eller stress så är stereotypierna i sig ångestdämpande ungefär som en lugnande tablett - så att när man utför det här beteendet så blir man av med sin ångest/oro/smärta en stund men man måste upprepa det gång på gång för effekten är kortvarig och det är därför stereotypier är så svåra att bli av med.

För en människa kan man förklara sammanhanget men knappast för ett djur.

Om djuret får ett endorfinsvar eller "annat" svar som ger välbefinnande så upprepar naturligtvis djuret beteendet gång på gång.

En svår och intressant fråga (och fortfarande inget svar) som inte kan lösas här men som sysselsatt människor i långliga tider.

Men genom att ge djuren goda levnadsbetingelser kan man kanske undvika att problemet uppstår - DOCK måste ju djuren till en viss grad anpassa sig till oss människor och de levnadsbetingelser vi kan ge dem - om vi ska ha dem.

jag är också mycket intresserad av ämnet eftersom jag har en egen liten krubbitare.

Då jag köpte honom hade han redan varit krubbitare i många år, och har förmodligen lagt sig till med den egenskapen på grund av stress eller uttråkan eller dylikt.

Idag är han en balanserad och lugn kille med utevistelse hela dagarna och en stor box med fin utsikt och många kamrater. Han verkar absolut trivas med livet. Han behöver mycket motion, och omväxlande uppgifter och vi gör vårt bästa för att variera hans arbete. Mindre ridning än enochenhalv timme är vilodag i hans tycke.

Vi hade hoppats att han skulle sluta krubbita när han kom till en ny miljö, men det har han tyvärr inte gjort. Vi har testat allt vi kan komma på för att få honom att sluta, men han hittar hela tiden på nya sätt (och platser) att krubbita på.

Jag tror han fortsätter av ohejdad vana, jag har som sista metod nu satt på en rem, som han faktiskt inte verkar ha så mycket emot. Han försöker dock fortfarande dra luft.

Vad jag sist vill säga är:
Han har inte på något sätt påverkat de andra hästarna till att börja krubbita. Han har i alla år (han är 18 nu) stått med många olika sorters hästar till granne, utan att någon av dem har tagit efter hans beteende. Jag tror absolut inte att det smittar!

Min är också född som krubbitare, utan att någon förälder eller annan häst i hennes närhet varit det. Dessutom har hon alltid levt ett riktigt hästliv,lösdrift och kompisar.

Jag tror inte att det enbart smittar genom att hästen ser/hör en annan häst krubbita, däremot kanske den lättare gör det när något är fel. Stress, för lite/för mycket motion, för lite grovfoder och tristess är några av anledningarna till att en häst börjar krubbita. T.ex. ser man ofta stressade ridskolehästar krubbita så fort det blir lite rörelse i stallet, men när det är lugnt brukar de lugna ner sig (detta har jag märkt av egna erfarenheter).

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar