Börja hoppa?

H

horse_tjej

Hejsan

Jag heter Lina och jag rider på ridskola, men jag har inte gjort det så länge, bara en termin och lite mer :angel:

När brukar man få börja hoppa små hinder?? (bommar, cavalletti, vanliga hinder)

Vi har travat över liggande bommar på marken och travhoppat över ett cavallettihinder, men det var inte så högt

Kan man hoppa bra efter 1 års ridning? När kan man börja tävla i hoppning?

Hejdå
;)

Sv: Börja hoppa?

det beror helt på när man e mogen för de. först måste man ha koll på hästen i alla gångarter i dressyren, sen kan man börja hoppa...

för att bli bra på att hoppa krävs det att man hoppar mkt och ofta för att hitta rätta känslan
hoppar bra gör man efter mycket träning på många olika hästar under låååång tid

Vad bråttom du har! Ta det lugnt! Känns som om du börjar i fel ände litegrann. Du koncentrerar dig bara på ridningen. Pröva att umgås lite mer med hästar i allmänhet medan du lär dig rida. Pyssla, gosa, lär dig hästen beteende och natur. Allt handlar inte om ridningen.

Hästhantering är minst lika viktigt för att du ska känna dig trygg med hästar och deras sätt att reagera.

Nu var detta inte ett svar på din fråga, men jag ville bara poängtera det. Se hästen som finns under sadeln och tränset också...;)

Ang. hoppningen: se till att ha full kontroll över hästen i alla 3 gångarterna, och att du har en bra balans så att du vet att du inte skulle råka rycka hästen i munnen i språnget.
Men om du rider på ridskola kommer nog din ridlärare ha koll på det där och låta er börja hoppa så småningom... Tills dess: öva på dressyren och allt annat som hör till. Läs mycket böcker om hoppning etc. så känner du dig förberedd när du ska börja.

Man kan börja tävla när man kan hoppa en bana i kontrollerad galopp på ca 60-70 cm, tycker jag. Förusatt klubbtävling/träningstävling.

Ok! Tack för alla bra tipa och råd! :d :smirk:
Jag vet att inte allt handlar om ridning och jag tycker det är jätteroligt att gosa och såå...

Jag ska tänka mer på det också, jag lovar :)

Verkar som att det beror helt på vilken ridskola man rider på....
När jag hade ridit i 1år på en ridskola hade jag hoppat 80cm.
På en annan ridskola där jag började när jag hade ridit i 1år fick vi inte hoppa mer än 20cm :crazy: :eek:

Beror på hur gammal man är också ;). Små barn har inte samma motorik och balans för att hinna lära sig hoppa 80-hinder på 1 år. Men vuxna/ungdomar kan nog mycket väl hinna lära sig det på 1 år, med lite intensiv träning.

Jag blev inslängd i en grupp där jag fick hoppa andra gången på ridskolan (70cm) ...hade aldrig ridit storhäst el hoppat förut. Men då hade jag ridit lite islänningar innan dess iaf..som tur var!

De beror på om man e redo...
Jag red i siggestasridskloa å där hoppa man aldrig över 50 cm... :eek:
Men i "gurra" hoppa man över 70 cm när man bara typ hade gåt där i ca 6 mån... Lite yngre barn nöjde sig med bommarna....
De beror nog på vilken ridskola...
De där me att tvla får man nog känna efter själv...
Mav kavn ju kanske börja med nån klubb tävling.... :smirk:

Lycka till!

ja, alltså det krävs ju en massa träning förstås

Först övar man att trava/galoppera över cavsletti och stå upp i fältsits men när man klarar det kan man ju börja hoppa lite små hinder bara, ca. 20-30 cm och sen kan man ju höja hindren lite tills man känner att man kan klara av det

kram //Bella

man brukar nog börja med att rida cavalleti å hoppa små krysshinder . Sen vill jag bara framhäva att det är inte viktigt att man ska hoppa så högt hela tiden , det vikigtaste är att få in balansen, hoppa mycket stutshinder och olika typer av övningar! ..sen så klar är det ju kul att testa att hoppa lite högre någångång, men det är inte det viktigaste om man vill lära sig hoppa ordenkligt :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar