Börja hoppa 3-åring

J

Janniizen

Hej på er alla kunniga=) har precis köpt en 3-årig Tinker som redan var inriden när han kom till mig. För skojs skull så provade vi att löshoppa lite och andra gången hoppade han 1-1.10 och var en bra bit över med superfin teknik och han tyckte att det var skitroligt! :bump:

Nu till saken, jag har bara ridit "inhoppade" hästar som vet vad dem gör och som "kan själva" och aldrig varit med från början. Hade inte tänkt träna eller tävla någonting när jag köpte honom (då hade jag nog inte köpt en Tinker, Tinkrar kan inte hoppa :angel:) Skämt å sido, eftersom han tycker det var så roligt och är så pass duktig så skulle jag vilja börja lite smått.

Har ni några tips och ideér som passar en "nybörjare" och en 3-åring, lätta och roliga saker? Bommar m.m.. Vad ska man börja med?

Sv: Börja hoppa 3-åring

Tinkrar kan visst hoppa ;)
Inga världsstjärnor men små skutt kan de flesta hästar hoppa och gymnastikhoppning har manmkt användning för även om man inte ska tävla.

De bästa du kan göra är att ta kontakt med en bra trevlig hopptränare som har erfarenhet av unga hästar.
De du kan göra själv är att lägga ut travbommar och rida över dom , sen kan du ta galoppbommar.

Många väljer att hoppa ett hinder i taget med unghästar.
Men många unghästar känner sej tryggare om domm har bommar före hindret så dom hittar avståndet och får hjälp.
De gör att du som pilot slipper sitta och måtta oxå.

Så börja med bommar på marken och prova att sätta upp ett hinder när bommarna känns bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 556
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 805
Utrustning Har köpt en 3-åring som jag tänkte börja rida in nu. Jag behöver tips på vilka sadlar som kan tänkas passa på henne. Provade en väninnas...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 348
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar