börja gaoppera

L

linnizen

hejsan!

jag tänkte höra om det är någon som har tips på bra övningar när man ska börja galoppera en häst.
håller på att "rida in" en femårig travare och jag vill absolut inte göra som de flesta travfolk ibland gör till en början, mana på hästen tills den faller in i galopp.

tack!:bow:

Sv: börja gaoppera

Jag tycker det är lättast att lära de det på volten från marken eller lära de det ute. Det finns de som tycker det är svårt att galoppera på volten i början och då tycker jag det är lättare att lära de det ute. Det är lite olika från häst till häst och hur svårt den har för galoppen.
Testa att rid bakom någon annan som galopperar, gärna ute, så faller din häst nog också in i galopp, senare kan du börja lära den kommandon.
Lycka till!

Har själv upptäckt att det går utmärkt bra att fatta galopp från skritt. Hon tog hjälperna direkt men det blev bara några steg.
Vi har övat galopp via longering (se longeringstråd för tips) så min häst kunde röstkommandot "gaalopp" innan vi provade uppsuttet och då var det lättare att för henne att förstå vad vi skulle göra.

Jag fick hjälpa henne lite med att ställa henne åt "fel" håll för att hon skulle fatta rätt (ställa huvudet ngt åt vänster vid höger galopp) för att ge henne plats för bogen. Ungefär där är vi i utbildningen just nu.

Sen måste ju hästen ha bärighet och en stark rygg för att kunna orka. Det får man bygga upp innan.

Jag tycker det bästa är ta första galoppen med draghjälp utav en annan häst ute i naturen.

När jag började galoppera lät jag honom själv falla in i galoppen ute. . man kan ju inte begära att de ska fatta galopp lugnt och sakta när det inte är musklade för det, eller? (?) En jag känner tragglade med galoppen inne i paddocken, medan jag galopperade med min ute. Min pålle lärde sig galoppera samlat o fint först =D ;)

Det kanske är fel, men för min funkade det som sagt.

En 4-åring efter Huxtable Hornline som jag rider in just nu han kunde redan röstkommandot "galopp" i.o.m att vi longerat honom mycket.
Så, redan vi första uppsittningen testade jag galopp i både höger och vänster varv (med tillåtelse från ägarna). Han kunde med lätthet fatta galopp från skritt i bägge varven och hade en mjuk, dock självklart inte samlad, galopp. Traven är dock väldigt "himlabunden" dvs huvudet högt, men man kan ju inte få allt på en gång eller hur? *skrattar glatt*
Jag har redan förutspått att denna häst kommer att bli en underbar ridhäst också. ;)

Med vänliga hälsningar
Jennie

Enklast är nog att longera hästen lygnt och sansat, de flesta travare är ganska pigga, man ser också snabbt när de är på väg att börja galoppera, smacka på lite försiktigt och beröm massor när hästen galopperar. Öva in ett kommando för galopp, antingen standard "Galopp" eller pussljud som också brukar funka fint.
När galopp på lina fungerar bra, utan spring och stress utan att den bara lätt byter till galopp så kan man galoppera uppsuttet, det brukar gå helt problemfritt. Håll till på samma volt som du brukar longera på och bara be muntligt om galopp, inga skänklar eller liknande. Detta sätt brukar dessutom göra det väldigt lätt för dem att välja rätt galopp, jag har aldrig haft problem med att de inte kan skilja höger och vänster åt.
När hästen galopperar på muntligt kommando utan att stressa eller spänna sig så kan man sakta med säkert vänja över till skänklar ihop med röst och sist bara skänklar.

Om du ska rida in hästen nu kan du lägga galoppen på hyllan i några år, tills skritt och trav fungerar utan problem. ;) :D Lycka till!

har ridit honom ett bra tag nu och han funkar kanon i skritten och traven. :)
är en mkt lättlärd häst faktiskt.
får börja med longering å sen gå vidare..

tack för alla svaren :bow:

:rofl: hej jag har ridit in en travare som ä 7år......jag va oxå sån som inte ville att hon skulle rejsa in i galoppen...så jag började att arbeta i traven...lixsom nu vet ju inte jag om din har gått på trvet elle ej???
men om den har gjort det så tycker jag att du ska börja arbeta henne i traven väldigt mycket...tills hon går i en lugn och fin trav....sen kn ju du rida mycket volter och så.....sen tar du galopp i en volt sen kommer det av sig själv...:rofl:
men det tar tid det gör det...vissa travare kan inte galoppera..så ä det bara..men pröva det att få ne den i lugnt tempo sen gå in på mycket volter och fatta gallop...så får du se att det löser sig....

LYCKA TILL!!!!!:banana:

alltså han går fortfarande på travet
jag ska ta med en kompis till stallet snart och börja longera honom lite..
kommer nog inte att börja med galoppen förrän till våren tror jag.

men tack för tipset! :)

Har massa bra tips. Trava och ställ hästen. Lägg till galopp hjälperna och sitt. Gör det några gånger så att hästen lär sig.
Det finns ett annat sätt. Lägg en bom i ett hörn och sitt i traven när hästen går/hoppar över den så lägger du till hjälperna när du har gjort det några gånger så lägger du den på ett raktspår. Tills slut lär hästen sig. Min häst håller på att lära sig galopp och jag måste säga att det går utmärkt! :D
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama