Börja förskolan

ika77

Trådstartare
Jaha.. Bara konstatera att åren går ju så fasansfullt fort!
Nu börjar dottern förskola (lekis).
Men sitter och funerar lite på vad hon ska ha med sig?
Är det som att börja 1:an att de ska ha med sig ryggsäck och pennor/suddi och sånt, eller hur funkar det?
Har ju varit på möte och allt det och träffat lärare men dum som jag var så glömde jag ju fråga om de där praktiska detaljerna? :D

Vet ni? :confused:

Sv: Börja förskolan

Hon ska börja förskoleklass alltså? För förskola (f.d dagis) har hon väl gått på innan antar jag?

Ja, det är i stort sett som att börja ettan nu förtiden. Oftast i samma lokaler som skola/fritids. Dock inte samma krav som i ettan, kortare dagar och mer fri lek. Stort fokus på det sociala och att få ihop gruppen.

Ett pennskrin med några pennor och nåt suddgummi kan hon väl ha med sig. Oftast vill inte personalen att de drar med sig för mycket grejer hemifrån, de brukar få det de behöver att använda i skolan. Penna, sudd, kritask m.m. Det blir lätt hysteri och avundsjuka över alla coola, glittriga saker annars. Men hör med personalen helt enkelt!! Skolväska är ju klart att hon behöver till extrakläder, regnkläder, gympakläder o.s.v.

Vad pratade de egentligen om på mötet?

Julle -Fritidspedagog (Medveten om alla generaliseringar i texten ovan...;))

Ja jag menar självklart förskoleklass. Skyller på att det är så mycket begrepp att hålla reda på. :D
Och hon har gått på dagis innan ja. Fast nu är hela stället nytt tack vare att vi flyttat hit relativt nyligen så inskolning har det varit nu på fritids.

Hahaha, ja du.. vad pratade de om på inskolningsmötet?
Mest ett par blanketter som skulle fyllas i där man ger tillåtelse att åka med i deras bilar vid utflykter, och lite andra enkäter och blanketter de lämnade.
Mest sånt där 'bra att veta' inför framtiden lite generellt sådär.
Hur de arbetar och deras målsättning osv.

Men ja, det löser sig alltid.
Tack för svar.:bow:

Min prins har nu börjat förskolan!!:love:
Det var en stolt liten prins somstod och väntade på skolbussen igår morse!!

Han stod jämte storebror som nu började trean...

Lucas hade med sig innetofflor, extrakläder, gummistövlar, regnkläder och ett äpple!!:D

Och i gengäld hade han med sig en plastficka med lappar hem!!
Nu börjar det...
Lappkriget....:o

Lappar hem i plastfickor...
Hålla reda på lappar, vilken lapp ska vart?
Studiedagar, lov, utflykter...

Men visst går tiden fort!!!

Åh! :love:
Jag hade oxå en stolt liten tjeja som stod här och väntade på skolskjutsen alldeles nyss.
Och jag blev alldeles rörd när hon klev på bussen.
Vilken enormt konstig känsla.
Fy vad stor hon blev på en gång nu!
Men det var med stor spänd förväntan hon stod ute och väntade med mig.

Hon hade inte med sig så mkt. Frukt.
De har ju alla sina regn- och extrakläder på fritids/skolan.
Har sån flyt så allt är i samma byggnad och korridor.
Så hon behövde inte ha med sig så mkt idag.

Usch.. Nu sitter man här som en nervös hönsmamma och hoppas att allt går bra för tjejen sin första dag och att de möter henne vid bussen som fröken lovat.
Och följer henne dit när hon ska hem.

Nu ska jag strax göra iordning min andra lilla tös och bege oss dit för hennes inskolning på dagis.
Det ligger oxå på samma ställe.
Det är så skönt att ha dem samlat på ett bygge.

Min lilla tjej började oxå förskoleklass igår.
Usch va fort det har gått:eek:

Hon har inte fått börja åka buss än eftersom jag är föräldraledig och kan ta henne till skolan själv. Vi bor även så nära skolan att jag ska visa henne vägen genom skogen någon dag så att hon kan gå själv till/från skolan när hon vill & vågar det:laugh:

Hon var jättestolt igår när hon kom hem för hon hade klättrat ända upp på någon repklätterställning för första ggn, hon har tydligen inte vågat det innan :love:

Sen sent på kvällen kom hon plötsligt på att hon inte tyckte att namnet Hjalmar var fint.:confused: När jag frågade varför så svarade hon att det var för att en kille i hennes grupp som bar det namnet var lite konstig, han bankade huvudet i bänken när han talade om att tacos var hans favoritmat.

Nån som har något bra förslag på hur jag ska förklara för henne varför han gör så?
Nu vet jag ju naturligtvis inte varför han gör så, men jag vill ju inte "dumförklara" honom så att hon blir negativt inställd mot honom pga mig:crazy: Kan ju vara en görgo kille som har tics, vad vet jag, hon ska ju inte bli rädd för honom.

Va jag tjötar, hoppas någon vet vart jag vill komma:confused:

Här är en till som lämnade sin i förskoleklass idag, skolbussen har vi bestämt att vänta ett par dagar med när hon vaknade oc storgrät i natt att hon inte skulle våga åka buss. :cry: Men jag tror att hon kände sig lite lugnare väl på plats när fröken lovade att möta henne vid bussen på morgonen.

Men det känns lite konstigt att lämna den lilla skruttan, även om hon har varit på fritits nu två veckor...

Lilla Eric är inte så liten mer... Han började också förskoleklass i dag. Häftigt tyckte han att det var. Men han var nog mest nervös för bussen. Jag följde med honom dit och såg till att han kom på och sedan lämnade jag småttingarna till dagmamman och åkte till skolan där Eric redan var (10 min för tidigt) och följde honom in och såg till att han kom till ro. Sedan gick jag:angel:Alla andra föräldrar var typ kvar utan jag:o Men han har varit på fritids med en del av de barnen och den personalen så jag tyckte inte att jag behövde vara med. Personalen följde honom till bussen och såg till att han kom rätt och så hämtade jag honom vid bussen och så cyklade vi hem igen.

Det verkar ha gått alldeles utmärkt i dag och han berättade att det var kul att åka buss själv!:D

Och lappar......

föräldramöte på onsdag den 27 augusti....vad dumt att ha det REDAN :confused: Jag jobbar då..... Lite mer framförhållning hade kanske varit bra :angel:

Här finns det en till som har börjat lekis igår. Tiden går så himla fort, fattar inte att hon har blivit så stor. Vi samlade allaihopa på skolgården och fick se ettorna sjunga för oss. Sen gick vi in till deras rum och fick träffa alla föräldrar. man såg på Felicia hur hon sträckte på sig och kände sig stor som hade börjat lekis. Jag började gråta en skvätt på väg till jobbet. :rofl:
Hennes skola ligger precis utanför dörren, så det är nära och bra.

Hon hade med sig frukt, em vatten flaska, extra kläder, inne skor, regnkläder samt gummistövlar. Jag sa att dom får höjta till om det behövdes något annat.

Istället för alla lappar så har dom gjort en liten blå bok. Som alltid ska ligga i barnens väska. Där kan jag skriva i något eller fröknarna om det är något så slipper man dom där lapparna överallt. Så har man en liten blå bok istället med all information som alltid förljer med och är på samma ställe hela tiden.

Mvh

Den där 'blåa boken' är ju toppenbra!
Jag hoppas att de har det systemet där vi går oxå.

Träffade henne idag när jag var på dagis med lillan.
Hon var ju stora tjejen och allt hade gått kanonbra både att åka bussen och väl där framme.
Så himla skönt detta!
Har märkts på henne att hon har varit väldigt längtansfull efter detta hela långa sommaren och nu äntligen var det dagen D.

Vi får väl se om det följer några lappar hem idag. hihi

Och lappar......

föräldramöte på onsdag den 27 augusti....vad dumt att ha det REDAN :confused: Jag jobbar då..... Lite mer framförhållning hade kanske varit bra :angel:

Oj! Så snart?
Jag kan tycka att det hade varit bättre kanske om en månad eller så.. De har väl knappt hunnit få sig en uppfattning om alla barnen ännu och barnen har knappt hunnit landa.

Men jag ser fram emot föräldramöte nu oxå faktiskt.
Ska bli kul att få träffa de andra föräldrarna.:bow:

Och lappar......

Vi fick gå på föräldrasamtal veckan INNAN de började.

Istället för alla lappar så har dom gjort en liten blå bok.
citat av nDian

Den där 'blåa boken' är ju toppenbra!
Jag hoppas att de har det systemet där vi går oxå.
citat av ika77

Vi/dottern har den där "blåa boken" (fast våra är gröna :p ) också + att de har en plastficka som de kan lägga lappar i:idea:
Så vi får allt av det "goda";)

Här kör de med "Hembok". En liten bok i plastficka. Det är ju kanonbra!

Lite kul är det ju att höra när de berättar om vad de ätit i matsalen, vad fröken sagt idag, vad de har lekt....
Skitkul!!
Och ögonen lyser!!!:love:

Kl
Skruttan som grät i natt för att hon inte ville åka skolbuss talade om när jag hämtade på fritis att hon minsan skulle åka buss både dit och hem imorgon. :crazy::D

vi får väl se hur det känns i morgonbittid, dess värre klagade hon på ont i halsen nu i kväll men att hon skulle vara sjuk gick hon inte med på...

Vi har oxå fått en liten blå bok och en plastmapp! :D

Kl

Min son började i förskole klass idag med.
Var med på uppropet och jösses vad mycket man ska hålla reda på.
Gumnasik, bad, frukt och fika till skogs promenaden.

Blir nervös att jag ska glömma saker och ting.

Har inhandlat gummistövlar och regnkläder att ha i skolan och inne tofflor.

Kan slå vad om att det säkert finns mer som jag inte har tänkt på....

Tänk om man kunde vara en liten mygga som kunde vara med i skolan och få se hur han beter sig när man inte är med.

Kul men nervöst för mamma och pappa

Kl

Min son började i förskole klass idag med.
Var med på uppropet och jösses vad mycket man ska hålla reda på.
Gumnasik, bad, frukt och fika till skogs promenaden.

Blir nervös att jag ska glömma saker och ting.

Har inhandlat gummistövlar och regnkläder att ha i skolan och inne tofflor.

Kan slå vad om att det säkert finns mer som jag inte har tänkt på....

Tänk om man kunde vara en liten mygga som kunde vara med i skolan och få se hur han beter sig när man inte är med.

Kul men nervöst för mamma och pappa
Ja Gud, allt man ska hålla koll på!:o Jag köpte mig i förrgår en almanacka där det finns 5 rutor för varje dag, en för varje person i familjen, och jag känner redan nu att det var ett bra köp!!!!
Frukt hit och dit, kläder, lappar och gud vet allt!

Åh vad mysigt när de blir så stora!

Jag minns faktiskt hela promenaden ner till skolan med min pappa innan jag började! Vi gick först in på dagis och kollade för de var pesonal där som sen visade vart vi skulle. Jag minns hur jag gick över skolgården och kollade på den jäääääätte stora skolan. Och hur läbbigt de var i början att gå förbi mellan och lågstadiet ;) Vi hade frukstund på torsdagar, då hade vi en lite längre dag. Jag minns att jag klättra upp i ett jätte högt ;) träd och fastna så Lelle fick lyfta ner mig. Jag minns också när Johanna klättra upp i klätterställningen och fastnade. Jag minns också kojorna vi byggde i mysrummet, och ibland fick vi gå in till de stora barnen (1-3)

Åh tänk när Rasmus står finklädd en solig dag i Juni och sjunger Du ska inte tro det blir sommar och den blomster tid nu kommer på skolavslutningen :love: :cry:

Här kommer de i år att ta bort alla lappar och man kommer se de på internet istället. Samma sak med utvecklingssamtalen de är oxå via datorn :eek:

Jag förstår inte varför läraren inte kan säga till mig att idag har Rasmus bitit Elsa i armen när jag hämtar honom :crazy:

Jag förstår högstadieungar, men lågstadie och förskolan?

Här kommer de i år att ta bort alla lappar och man kommer se de på internet istället. Samma sak med utvecklingssamtalen de är oxå via datorn :eek:

Jag förstår inte varför läraren inte kan säga till mig att idag har Rasmus bitit Elsa i armen när jag hämtar honom :crazy:

Jag förstår högstadieungar, men lågstadie och förskolan?

Skrämmande utveckling.... Vansinne! Vad hände med den mänskliga samtals-kommunikationen?:confused:

:idea: Ska det här fortgå så kommer människan födas stum om 200 år och genen med 'pekfingervalsen' kommer vara bortavlad..
(Avancerad prestationsavel? ) :angel::D

Nä.. nu ska nog Ika sova. :angel:Godnatt säger jag! :bow:

Nu har jag satt Elin på bussen, 07 00 stod han på gården då barnen längre bort bara åker varannan vecka typ... Men han skulle stå här och vänta till 07 05 ialla fall varje dag om han inte hämtar de andra.

Lilla tuffingen, men det var nog lite jobbigt att gå upp så där tidigt och få i sig frukost, hon är som sin far, hon har det jättejobbigt att äta tidigt. Så jag skickade med både äpple och banan så hon kan ta någon frukt när hon kommer fram till skolan, hon har ju 45 min där sedan...

Studiedagar, utflykter, gympapåse, matsäck, skogstur, utvecklingssamtal, sportlov, höstlov, jullov, terminsstarter, fröknar, vikarier, fritidspersonal, scheman, matlistor........

Vart köper man ett nytt minne???
Mitt är utslitet!!:rofl:

Jag är nog den mest förvirrade mamman i den här världsdelen!!!:angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 448
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25