Börja dra något

Ireland

Trådstartare
Kommit en bra bit på vägen med tömkörningen av min tvååriga welshponny att jag tycker han kan börja dra något. Funderar på att bygga en släpa av något slag. Hur har ni gjort? Visa gärna med bilder =)
Jag har draglinor i läder som följde med selen, men jag funderar på att bygga ett par skaklar som han kan dra.
jag har en sele med brösta som inte hänger ihop med däckeln, samt en baksele.

Sv: Börja dra något

Jag brukar alltid börja med att låta dom dra linor. Det är ingen tyngd, men det låter och går mot benen. (Givetvis med medhjälpare som har ett rep i linan så det går mot benen när man själv vill.)
Men använd inte ett par fina läderlinor till det, ta ett par replinor.

Sedan koppla på svängel för att få lite mer vikt.
Sedan är det dags för en inkörningssläpa. Alltså en släpa som är bred bak, och ganska lätt.

Så brukar jag gå tillväga, och hittills har det funkat bra.

De hästar jag har kört in har fått släpa däck innan fasta skaklar används. Har haft draglinor i rep som satts fast i bröstan som vanliga draglinor. Har fungerat väldigt bra och gamla däck är lätta att få tag på!

Jo jag har faktiskt ett par gamla däck som ligger här hemma ;)
Men har du fäst däcket i en svängel eller har du fäst linorna direkt i däcket?

Fäst däcken i svängel eller om du har rekade skaklar. Men bäst är om börjar med svängel och linor och sedan går över till rekade skaklar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka