Börja äta/smaka

uva

Trådstartare
Sonen är nu 6,5 månader, och vi har börjat med smakportioner sedan ett par veckor tillbaka (potatis, majs, sötpotatis).

Han tittar intresserat på när jag äter (och framför allt när jag dricker!), men att äta själv är väl sisådär. Han är inte typen som blir arg och vägrar, men när han och jag är ensamma hemma har han börjat kunna bli ledsen under matningen - då har jag provat lite till men sedan avbrutit. När sambon matar och jag äter samtidigt verkar han uppskatta det mer (läs: uthärda det bättre ;)).

Hur skulle ni göra? Fortsätta att prova med mat varje dag, eller spara det till de dagar som sambon är hemma? Eller pausa ätandet helt för ett tag? Eller något annat?

Bakgrundsfakta: han är född tre månader för tidigt och "är" därför som en 3,5-månaders motoriskt, kognitivt etc. Magen/tarmarna "är" dock som en 6,5-månaders och vi har blivit uppmanade att börja prova med mat.

Sv: Börja äta/smaka

Ah, otydligt av mig! Jag äter samtidigt när vi är ensamma också, men det duger tydligen inte :p Vet inte om det gör skillnad att han inte ser att det är fler än han som tvingas ;) i mat på samma sätt, jag har honom i knät. Eller så är det bara så att sambon är en bättre matare...

Jag har annars bara läst att man gärna ska vänta tills förtidigt födda är 6 månader korrigerat.
Jag skulle inte stressa med maten oavsett, har aldrig trugat mina barn. Plockmat har funkat bra, då äter de så mycket som de vill/kan och håller sig nöjda vid måltiderna så jag kan äta. ;)

Jag har annars bara läst att man gärna ska vänta tills förtidigt födda är 6 månader korrigerat.
Jag skulle inte stressa med maten oavsett, har aldrig trugat mina barn. Plockmat har funkat bra, då äter de så mycket som de vill/kan och håller sig nöjda vid måltiderna så jag kan äta. ;)

Jag skulle tycka att det kändes naturligt att vänta till 6 månader korr, men både BVC (som jag lyssnar på med ett halvt öra) och Neo-läkare (som jag lyssnar på med båda öronen :)) säger 6 månader faktisk ålder.

Plockmat fixar han inte än, tyvärr - annars tilltalar den idén mig. När brukar de komma på hur man gör med det?

Sambon och jag lutar nu åt att backa - inte hela vägen tillbaks, men till superminismakisar - och att prova och se om vi hittar något godare. Hans moster som (som bebis) envist fortsatte att amma och amma och amma tyckte tydligen att mangopuré var mumsigt, kanske att det är ett släktdrag? ;)

Jag skulle vänta tills han klarade plockmat då, för det är passat mina ungar (och mig) bäst. :D De har börjat vid 6 månader och 5,5 månader och det har funkat.
Menar du att han inte klarar det motoriskt?

Min stora unge har varit väldigt lik sin moster, delar t o m födelsedag :D, och de levde båda två på avokado och majskorn. :p

Avocado ska tydligen höra till de livsmedel som man kan klara sig allra längst på om man äter "bara" det (hörde jag någon gång), så det låter som ett bra val :D

Menar du att han inte klarar det motoriskt?

Han klarar ju att fånga in och "äta upp" sina leksaker, men när jag provat att ge honom en majsbåge för att se vad han gör, så har han inte begripit sig på det alls. Leksakerna är ju större och greppvänligare än små dumma matbitar, och roligare ljud och färger har de också! :p

Smörgås, typ Husmans, en halv med smör på båda sidor brukar få de mest matvägrande små tellningar att vilja stoppa in mat i munnen :)
Vet av erfarenhet att det brukar vara svårt med neo-barn eftersom de motoriskt ligger efter, men prova smör det finns ju osaltat.

Stressa inte med maten, han lär inte äta välling/ammas när han är vuxen men han måste äta hela livet och då ska det vara förknippat med lust, inte något annat.
Han börjar äta mer när han är redo, lyssna på ditt barn han är experten. Låt honom smaka det han vill (och som är lämpligt såklart) men försök inte tvinga i honom något.

Vad är Husmans för typ av smörgås? Tror aldrig att jag sett något bröd som heter så!

Jag tror som sagt att han inte riktigt fixar att äta själv än, men han blir ju större för varje dag :)

Han har en matstol som han sitter i korta stunder, men utan att ha provat tror jag att det blir lite mycket för honom att både koncentrera sig på att sitta ordentligt och att äta.

Stressa inte med maten, han lär inte äta välling/ammas när han är vuxen men han måste äta hela livet och då ska det vara förknippat med lust, inte något annat.
Han börjar äta mer när han är redo, lyssna på ditt barn han är experten. Låt honom smaka det han vill (och som är lämpligt såklart) men försök inte tvinga i honom något.

Nej, det finns ju ingen anledning att stressa - speciellt inte så länge som han växer som han ska på det han äter (han firade för övrigt fyra månader utan sond igår :) - i det perspektivet är det ju underbart att han fixar att amma allt själv!). Min fundering väcktes mycket av att han tyckte maten var okej ett tag/under vissa omständigheter, och sedan verkade - tja, tröttna?

Vi har i alla fall gjort som jag var inne på, minskat portionerna (från små till mini) och provat potentiellt godare mat, hittills banan. Det har varit gott tre gånger, men det var i och för sig sötpotatispurén med :p

Hon menade nog Husmansknäcke?

Jag håller med de andra, vänta ett tag om han tappat intresset. Snart kommer det igen. Min 7,5 månaders har nyligen lärt sig plocka och äter nu bl a små pastabitar (typ 0.5 cm), mjukt ris, avocadobitar, halva majskorn och pyttebitar av mjukt bröd med smör och ost. Det handlar alltså inte om några mängder och så brukar jag ge hans burkmat samtidigt. Han gillar dessutom att få ha en egen sked att bita på så jag har två skedar. När han ser den med mat på så släpper han den han har och så fyller jag på den han släppte.

Men som sagt, vänta ett par veckor, det hinner hända jättemycket!

Sätt han i barnstolen med kuddar eller liknande som stöd när ni äter själva.
Husmans, knäckebröd, skolbröd, jag är norrlänning och vi äter nästan bara hårt bröd ;)
Ett barn som är för tidigt fött behöver mat efter sin födelseålder men har pga sin senare utveckling svårare att äta eftersom kroppen inte riktigt är färdigutvecklad för det.
Men att sitta med vid bordet och "äta" tillsammans brukar hjälpa till att locka i mat. Låt honom sitta med så länge han orkar, det är träning det också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter är 15 månader och helt hopplös när jag sätter mig för att äta. Jag har försökt med att äta tillsammans med henne, men hon ska...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
14 801
Senast: em-pirre
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718
Gravid - 1år Vi började med smakportioner vid ca 5 mån ålder, då gick det att få i honom ngn tesked av typ potatis, morot, palsternacka. Men det där...
Svar
16
· Visningar
2 687
Senast: Echa
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 728
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar