Borgenärs informationsskyldighet?

Maira

Trådstartare
Frågar allvetande Buke...

Vilken informationsskyldighet har borgenären gentemot borgensmannen? I detta fall gäller det en hyresrätt där borgensmannen får information om att gäldenären ligger efter med 4 månadshyror. Borgensmannen har ingen vetskap om detta innan.

Själv tycker jag att borgensmannen borde fått information om uteblivna hyror tidigare, innan det hunnit bli ett så stort belopp? Dessutom kunde borgensmannen då haft möjlighet att göra något åt situationen i ett tidigare skede.

Nån som är insatt i detta?
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

Frågar allvetande Buke...

Vilken informationsskyldighet har borgenären gentemot borgensmannen? I detta fall gäller det en hyresrätt där borgensmannen får information om att gäldenären ligger efter med 4 månadshyror. Borgensmannen har ingen vetskap om detta innan.

Själv tycker jag att borgensmannen borde fått information om uteblivna hyror tidigare, innan det hunnit bli ett så stort belopp? Dessutom kunde borgensmannen då haft möjlighet att göra något åt situationen i ett tidigare skede.

Nån som är insatt i detta?

Det..är problemet med att borga för någon, man blir i praktiken just borgenär...
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

det låter helt absurt att det ska kunna gå så länge utan att borgensmannen inte vet nåt. Men det är bara att betala och se glad ut
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

Det..är problemet med att borga för någon, man blir i praktiken just borgenär...

Det var inte det frågan handlade om. Jag frågade vad som gäller ang informationsskyldighet. Hur länge det får dröja innan borgensmannen blir informerad.

Borgenär är den som är kreditgivare.
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

det låter helt absurt att det ska kunna gå så länge utan att borgensmannen inte vet nåt. Men det är bara att betala och se glad ut

Fast frågan är vad som gäller om borgenären inte skött infon som den ska till borgensmannen?
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

Det var inte det frågan handlade om. Jag frågade vad som gäller ang informationsskyldighet. Hur länge det får dröja innan borgensmannen blir informerad.

Borgenär är den som är kreditgivare.

Visst har du rätt borgenär o gäldenär är de naturliga motparterna

Borgensman är den som träder in när inte borgenären litar på gäldenären.

Tiden beror väl på avtalet mellan gäldenären o borgensmannen.

Borgenären hälsar väl på när han inte får in pengarna från gäldenären.

Men förmodligen ser lagen det så att borgenären trätt in halsen i snaran o nu får han själv tråckla sig ur, men först ska borgenären ha sitt.
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

Det finns två typer av borgen. Är det en enkel borgen måste hyresvärden göra allt den kan för att få ut pengarna av hyresgästen innan den kräver borgensmannen på pengarna. Är det en proprieborgen kan hyresvärden kräva borgensmannen direkt utan att behöva driva in pengarna från hyresgästen. En proprieborgen gäller så som egen skuld.

Det finns inget som reglerar hur och när borgensmannen ska kontaktas utan det får man se till att avtala när man går i borgen för någon.
 
Sv: Borgenärs informationsskyldighet?

När det gäller gå i borgen för att teckna en hyresrätt så är det ju ofta ungdomar som hyr för första gången som uppmanas att skaffa borgensman för att få hyra.

de fall jag sett så har detta borgensförfarande ofta varit tidsbegränsat.
Att borgensmannen garanterar att x ska betala hyran under låt säga 1 år.
När det året gått förfaller borgensförbindelsen och x häftar ensam för hyran.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 431
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 497
Senast: Niyama
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 687
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 890
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp