Border terrier

imported_gerbera

Trådstartare
Har en vän som funderar på att skaffa just en border terrier. Han är ganska hundvan, uppvuxen med hund och så.
Hur är border terrier som första egna hund? De har ganska mycket jaktinstinkt va?
Jag inbillar mig att de skäller hemskt mycket, men det handlar väl om uppfostran antar jag.
Är det någon har som har en border terrier och kan berätta lite o vad som är typiskt med rasen.

mvh

Sv: Border terrier

Min pappa har en borderterrier, det var familjens första hund, och i slutet av 2008 blir han fyra år.

Han är väldigt energisk men kan ändå slappna av utan problem.
Jätte lättlärd och intelligent och älskar att få jobba med huvudet.
Och det är ju en jakthund, vi har dock ej spårat med Dexter, och det märks i skogen.
Vi har väldigt bra lydnad på dexter så han sticker aldrig efter vilda djur, han ser dom faktiskt inte ibland :rofl:

Jag har haft med honom till stallet också, han fungerar kalas där.
Han följde med ut på ridturer och det var nog det bästa han visste.
Hans jaktinstinkter syns inte så mkt förutom att han hela tiden går och snusar spår.

Men det beror väl mkt på hur god lydnad du har.
Dexter skulle passa till både lydnad, spår och agility för han är så himla lättjobbad och intelligent.

Så ja, en borderterrier är en bra första hund enligt mig.

Det kan skilja ganska mycket på hund till hund och framför allt vilka linjer du väljer om det är mycket jakt i dem.
Min uppfödares hundar har MYCKET jakt i sig, medan andra har lite.

Vilke del av landet finns du i?

Jag har en tik som är ett år nu. Hon är min första hund och jag är supernöjd med henne. Hon har dock väldigt mycket jakt i sig vilket är ganska jobbigt även om jag var medveten om att hon är av jaktras när jag köpte henne.

Som jeps säger kan det skilja mycket i linjerna, vissa uppfödare avlar mest för utställning medan andra jagar aktivt med sina hundar. Kompisar till mig har inga problem att ha sina borders lösa trots att de inte har särskilt bra pli på dem i övrigt eller har tränat detta särskilt mycket.

Överlag är det i likhet med många andra jaktraser en frisk ras. (Min har dock varit sjuk en hel del...:()

Bordern är en tuff hund men jag har aldrig träffat någon som är bjäbbig och skällig. Min tjej är väldigt självsäker och trygg och har inga rädslor eller reservationer. Hon är inte så kelig men gillar kroppskontakt och vill helst sova bredvid mig på kudden. Inomhus tar hon det gärna lugnt. Hon älskar människor men hatar katter.

www.borderterriersallskapet.com finns en valplista och en lista över uppfödare. Får jag fråga var du bor någonstans?

Jag vet att många tävlar framgångsrikt i agility med sina borders. Öht är det en aktiv ras som behöver en hel del psykisk stimulans för att må bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 832
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka