Border collie = vallhund?

C

christin

Eftersom många här verkar intresserade av BC och vallning så tänkte jag att man kan skriva lite om dessa intensiva hårt arbetande hundar!

Min erfarenhet av rasen är sedan 1995 då jag köpte min första renrasiga BC.
Just nu har jag 5 vuxna 3 unghundar runt ett år och 5st, 4 dagar gamla valpar.
Jag är sedan 5 år tillbaks instruktör i vallning och tävlar aktivt med mina hundar.
Är numera också uppfödare av dessa hundar och har min tredje kull.

Det är lite om mig, hur många av er andra, har BC, haft kontakt med dem i familjen eller liknande. Är sugen på att skaffa en? Eller bara har fundering om dem!

Skriv lite och berätta så börjar vi där. Så kan vi utbyta erfarenheter och info om dessa vallhundar! Och vad som krävs för att träna dem och ex varför man inte skall avla på oreggade:) :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Border collie = vallhund?

De trevligaste bcn jag träffat bodde i england och arbetade på fårfarm hela dagarna. När de kom hem på kvällen så la de sig under köksbordet för att sova. De var de första hundar jag kom i kontakt med som pytteliten och de har lämna oförglömliga spår.Jag träffade dem regelbundet tills jag var 4 och sedan då och då. När jag var 16 fick jag åka dit och göra min skolkpraktik där.
De var imponerade arbetsmaskiner.(och mycket älskade indevider) Såg dem flytta enorma fårflockar eller skilja ut en specefik tacka.
Det var helt otroligt att titta på.

De vaktade även tomten, och drog sig inte för att bita en inkräktare eller jaga bort dem (Nåt jag inte hade trott om bc)
Däremot var det mycket sorgligt den dag de blev för gamla för att orka med arbetet, och behövde bli upplyfta i landrovern.
Det skar i hjärtat att se deras äldsta hane inte kunan hoppa upp, utan fick bli upplyft. Dan efter så bara vände han och gick istället för att förnderas genom att behöva bli upplyft av ägaren. Bara ett par veckor senare dog han. Det var som om han bestämmde sig för att om han inte kunde vara bäst så var det lika bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har nåt vagt minne av att de pratade om att det förekom hätska debatter när rasen skulle bli "godkännd" i england eftersom de som använde dem praktiskt var rädda att det skulle bli en utställningsras.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har en BC tik som blir 2 år i maj. Reggad (självklart). Tränar lydnad med henne och har startat lkl 1. Vallar inte, får se om det kanske blir av senare. Hon okynnesvallar ialla fall inte något, och av/på knappen fungerar fint!
Vi har haft en oreggad BC tik i familjen när jag var "liten". Tränade lydnad även med henne. Denne okynnesvallade däremot allt möjligt. Kan det vara så att de som är reggade är stabilare i psyket eller är det bara jag som fått för mig det?
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har en hane som blir 5 år nu i maj nångång. Har stamtavla men förra ägaren flyttade i samma veva som jag fick honom och hon har inte riktigt orkat leta fram den :mad: Vet dock att den finns för jag har sett den vid tidigare tillfällen.

Han visar inget intresse för vallning, har en jättebra av och på knapp, dock har han lite olater sen tiden hos förra ägaren men dom är nästan helt borta nu.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har haft en BC, tog henne som 3-årig omplaceringshund då hon inte fungerade i vallningarbetet hos dem som hade henne då, hon lyssnade inte, låste sig och det fungerade helt enkelt inte med en sån hund när de använde hundarna som arbetsredskap på en fårbesättning på ca.300 får.
Så hon flyttade till mig, köpte henne "osedd" och litade på säljarens ord. Nåja, hon var i allafall riktigt understimulerad när hon kom, hon klättrade på väggarna och blev helt hysterisk ifall hon fick se en katt eller nåt annat litet djur som rörde sig.
Testade att valla med henne, på öppna ytor gick det absolut inte, hon sprang och blockerade sig helt, lyssnade inte på kommandona för fem öre. Testade att valla med henne i fålla, först i koppel och sen lös och det fungerade bättre men fåren verkade snarare bli ett stressmoment än ett "nöje" för henne.
Testade agility med henne men det blev för stessigt för henne, blev samma effekt där som i vallningen - hon lyssnade inte på nåt.
Lydnad var det som fungerade bäst men den aktiveringen räckte tyvärr inte för henne.
Hon gick aldrig att lämna bort till någon om jag skulle åka iväg nånstans, då var hon uppe och klättrade på köksbord och bänkar, åt upp allt hon kom åt inklusive böcker m.m
Många sa att om hundar kan ha ADHD så hade min det :angel:
Nåja, kämpade med henne i ett år men det blev inte så mycket bättre och min tid räckte inte till att aktivera henne mer än vad jag gjorde...så för hennes bästa så tog jag beslutet att sälja henne till någon som hade mer tid. Där hon är nu fungerar det tydligen riktigt bra, hon får den tid och aktivering hon behöver :)

7513222.jpg
4244057.jpg


Sen har jag vallat litegrann med min kompis BC eftersom jag hade projektarbete i skolan att valla in fåren skolan ägde. Den BC'n var helt underbar, var en riktig "familjehund", krävde inte att få valla men gjorde det gärna, lyssnade väldigt bra på kommandon, väldigt snäll och trygg osv. Tyvärr så fick hon somna in hösten 06 då hon sprang och busade och bröt sönder nåt i tassen som var väldigt svårt att laga, hon blev 9 år.

7168765.jpg


Nån gång i framtiden vill jag gärna ha BC igen, men då vill jag ha alla förutsättningar för att ha en VALLhund också, helst en egen gård med får eller nöt...
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag kan inte säga att jag vet mycket om vad som hänt i England men det förekommer en hel del debatter här i Sverige om detta med delad ras mm P.g.a utställningar, lydnad mm
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har en hane som blir 5 år nu i maj nångång. Har stamtavla men förra ägaren flyttade i samma veva som jag fick honom och hon har inte riktigt orkat leta fram den :mad: Vet dock att den finns för jag har sett den vid tidigare tillfällen.

Han visar inget intresse för vallning, har en jättebra av och på knapp, dock har han lite olater sen tiden hos förra ägaren men dom är nästan helt borta nu.

Har han inte vallat som ung så kan ju det vara anledningen till hans ointresse!
 
Sv: Border collie = vallhund?

Nu är jag inte bergsäker på om detta stämmer, men detta är infon jag fick av hans förra ägare.

Hon hade köpt honom som unghund, 9-10 mån gammal från nåt omplaceringsställe. Den första ägaren hade tydligen slagit honom för att han inte dög som vallhund och ointresserad av fåren. :crazy: Hon hade även testat att valla med honom, men han ville inte då heller. Så tydligen har han aldrig visat nåt intresse för att valla.. eller så beror allting på den första ägaren.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har länge velat ha en BC, satt just och tittade igår faktiskt på svenska vallhundsklubben och såg att de har en här i värmland.
Skulle nog längre fram vilja ha en bc och då förstås ha mer kunskap om vallning o se till att den ska få valla.

Suger gärna i mig allt ni har ayy berätta om denna fantastiska ras...
Och om vallning! Verkar otroligt roligt.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Undrar, när bc blir gammal, som jag läste här över.. brukar den kunna trappa ner sitt arbete o ta det lite lugnt på ålderns höst?Eller arbetar den tills den dör?
 
Sv: Border collie = vallhund?

Hundarna i mitt exempel arbetade till de stupade, eller snarare när de inte kunde arbeta så dog de.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Nu ställer jag en dum fråga. Ställer man inte ut BC i Sverige? Eller något annat land?
 
Sv: Border collie = vallhund?

Såg just en fråga i andra BC tråden som jag väljer att svara på här istället
Det skulle vara intressant och veta om ni som har Bc som inte vallar eller som är väldigt stressiga har stamtavla på era hundar.

Jodå, hunden som jag ägde hade stamtavla med föräldrar som hade gjort godkänt vallhundsprov båda två. Dock kan jag inte svara på om förre ägaren lekte med bollar och dyl. inomhus. Hos mig var det i allafall bollförbud både inomhus och utomhus då hon stressade upp sig så vansinnigt (testade en gång, aldrig mer).
Andra hunden, som min kompis ägde, som inte vallade mer än nån enstaka gång hade också stamtavla med föräldrar som gjort godkänt vallhundsprov.
Varken min eller min kompis hund hade dock avlagt vallhundsprovet, min pga. att det inte gick och min kompis pga. ointresse från ägarens sida.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Mina föräldrar har 1 en Bc tik för tillfället, har haft två innan och en ny liten tik är på väg.

Den första var helt kanon, var med i lagårn jämt, arbetade tills hon absolut inte kunde springa mer. En skarp BC, men en riktigt bra arbetskompis i arbetet med djuren. Hade GK lokalprov och var sedan tävlad litegrann på både nöt & får. Den andra var en hane, stressade upp sig rejält med djuren men han kunde tänka sig att arbeta tills benen inte bar längre. Var inte riktigt så "fixerad" vid djuren som den första tiken var, hon kunde ligga i flera timmar och bara titta på djuren. Hanen var för stressad vid arbetet med fåren så ngt lokalprov klarade han aldrig, nöt gick bättre då föräldrarna har mjölkkor, så han hjälpte ju alltid till med det dagliga arbetet.

Den tredje tiken, som fortfarande finns i livet, är 3 ½ år. En tjej som tänder till bra när det är arbetsdags, men ber absolut inte om att få arbeta. Hon nöjer sig med att ligga inne och snarka, men ber man henne så ställer hon upp. Har GK lokalprov och har startat en gång på öppen klass, får.

Den nya tiken som kommer i mars är det stora förhoppningar på :d . Nej då, men hon ska ju tränas för att klara arbetet på gården och ha GK lokal prov iaf.

Själv älskar jag BC men bor ej hemma längre och har inte den tiden som krävs för att ha en BC som mår bra och som man vallar med. Skaffade en flat istället, mycket hund där oxå! Men ngn gång i framtiden så blir det en BC!! :love:
 
Sv: Border collie = vallhund?

Nope... i Sverige gör man det helst inte.. Dock har jag sett att det är nån/några med på stora stockholm varje år,
 
Sv: Border collie = vallhund?

Nu är jag inte bergsäker på om detta stämmer, men detta är infon jag fick av hans förra ägare.

Hon hade köpt honom som unghund, 9-10 mån gammal från nåt omplaceringsställe. Den första ägaren hade tydligen slagit honom för att han inte dög som vallhund och ointresserad av fåren. :crazy: Hon hade även testat att valla med honom, men han ville inte då heller. Så tydligen har han aldrig visat nåt intresse för att valla.. eller så beror allting på den första ägaren.

Skulle tro att det mesta beror på första ägaren!!:mad:
 
Sv: Border collie = vallhund?

Nix en BC blir aldrig gammal, min första är numera utlånad som lydnads hund tävlar lydnads klass 3 numera 12 år gammal i maj!!:)
 
Sv: Border collie = vallhund?

Som ung jobbade jag hos en bonde... Han hade BC för att underlätta arbetet på den stora gård han hade. Dels vallade han fåren med sina hundar och dels hade han dem till hjälp med mjölkorna.

Varje morgon var det min uppgift att se till att korna kom hem till ladugården. Det visade sig vara lätt... Jag skickade ut den ena av hans hundar med kommandot hämta... Sen satte jag mig i traktorn och åkte de 4 kilometrarna till ladugården. Ungefär samtidigt som jag kom dit så kom hunden med korna. Sen var det bara att släppa in dem och börja mjölka.

Jag fick även lära mig att valla får med en av hans hundar. Det var ju betydligt knepigare... Att hinna med att se vad både hunden och fåren hade för sig.. :crazy:

Men efter en tid fick jag bättre och bättre kläm på det hela. Till slut så pass bra kläm att jag fick förtroendet att tillsammans med "Björna" flytta hela fårskocken själv mellan betesmarkerna... Då ingick förflyttning på allmän väg i trekilometer. Fårskocken var på ca 150 djur.... men jag och Björna redde ut det hela. Mest var det nog Björnas förtjänst.

Sen dess har jag bara haft kontakt med BC på brukshundklubben. En och annan BC-korsning har passerat på mina kurser där... Ingen av dem har haft det lugn som Björn och Björna hade....

Just nu har min syster en BC-korsning... Många procent BC och några droppar labbe. Hon ligger precis på gränsen hela tiden. Syster klarar av att balansera henne.... men inte är det en lugn och harmonisk hund inte.... tilläggas skall att hon kom till systern som omplacering :cool:
 
Sv: Border collie = vallhund?

Vad tror ni stressen beror på? Är det hanteringen av hundarna. Hur man uppfostrar dem?? Eller är deras enorma signalkänslighet som gör att dom läser av ägarna för bra?

Alla kan ju inte vara framavlade till att ha mycket stress i generna, någon skrev också att hunden blivit mycket bättre efter att den flyttat till en annan ägare. Kan det vara så att dom läste hunden bättre och var mer konsekvent?

Appropå den andra tråden om avel så fick jag en samtal igår från södra Sverige, en som var intresserad att para med min meriterad hane, dom hade en bra meriterad tik:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 788
Senast: Sol
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp