Border Collie, agility

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 6 831
N

nathalieuhlan

Hej :)

Jag har läääänge varit intresserad av agility,
och drömhunden är Border collie. :love::love: :D

Men när jag läser här på buke så har jag fått uppfattningen av att den MÅSTE valla, :eek:
Stämmer det eller kan den passa som agility/lydnads hund?
är väl medveten om att det är en aktiv hund och behöver
mycket hjärnstimulans.

Vill gärna veta vad ni har för erfarenheter om Border collie?
Temprament osv :)

MVH Nathalie :bump:

Sv: Border Collie, agility

En BC måste inte valla.
Lika lite som en tax måste jaga.
Typ.

Jag har en BC korsning (BC/Labrador) som jag haft sedan han var 6 månader (han är en omplaceringshund).

Har inte tränat något alls förutom vardagsludnad med honom.
Och han är en ruskigt trevlig och social hund!!:D
Hade planer på att träna agility med honom, men det har inte blivit av.
Vet inte varför, och nu är han 8 år och det är lite sent att börja nu..:p

Men min lilla råtta , BC, ska få testa!!:D

Jag gillar BC för deras temperament!!
De är lättlärda glada hundar, och det gillar jag!!

Jag har aldrig vallat, men jag skulle gärna testa!!
Eller jo, jag vallade in fd grannens gutefår som hade rymt, men det var väl mer på fös-nivå!!:rofl:

Dom behöver inte valla men dom kommer att försöka då det ligger i blodet.

Våran BC försökte valla hästarna när dom skulle in från hagen och trodde väl säkert att det var hon som fick in dom. Kunde även vara med när man var ute och red, men blev super stressad om man red i padocken och hon inte fick vara med.

Mkt livlig i sitt temperament men även väldigt lättlärd.
Gillade agility.
Det man får tänka på är att dom behöver extremt mkt motion.
Jätte trevlig ras. Har en Wachtel valp hemma nu och den är mkt jobbigare än vad BC var som valp, men BC lugnade först ner sig på senare dar då hon var runt 8 år (är 13 nu)
Är inte speciellt förtjust i män och kunde som yngre vara lite vass när hon blev rädd för nån.

De rena BC jag mött är ofta lite vassa, men mycket varierar ju på ägaren. Jag har själv en korsning, BC/Sheltie(men hon är korthårig:eek:) och hon är perfekt. Vallar om jag vill det, har dock inte tränat så mycket på det..:o Men följer med överallt och är den perfekta agilityhunden.:love: Fruktansvärt lättlärd och snäll med allt och alla.

100_0988.jpg

100_0989.jpg

Senast ändrad:

jag har en bc-tollare och en ren bc. tollaren älskar agility o allt som hör där till. bc kommer nog inte brukas så mkt för agility då hon inte har intresset o lite långa ben som hon har lite dålig koll på när hon hoppar, men så är hon ju knappt året heller och är knappt färdigutvecklad+ att vi ska börja bygga mer muskler nu, så har inte tränat något utan mest bara för skoj hoppat några små hinder. däremot spela fotboll älskar hon och ut i skogen för att spåra:love: tollaren är 2 nu så vi ska börja träna lite mera avancerat nu:p men tänk på att BC är en VÄLDIGT aktiv ras. mina blir gnälliga om de inte fått röra på sig tillräckligt ca 2-4h/dag. det är sällan det bara räcker med en vanlig promenad! men bc är en bra smidig ras och de måste inte valla!;) lycka till:laugh:

Senast ändrad:

Mina hundar "nöjer sig med vanlig promenad".

Men å andra sidan tar jag nog inga "vanliga promenader"...:rofl:
Ut i trädgården och leker, ut i skogen och lattjar som fan, över stock och sten och en himla massa bus med ungar och hundar....

:rofl:

:p
Jag har ju turen att bo som jag gör..
Ute på landet med skogen bakom huset..

det är inte alls glasklart! alla är olika och en del vill gärna tala om för en att "du vet väl att DIN hund behöver" osv. Inte första ggn på buke precis.. Inte för att tinissen är en sån men hur ska man veta det? hade hon varit ny hade jjag inte reflekterat men med så många inlägg ville jag kolla om hon tryckte fel..

Lite halv trådkapning/lån...

Vad är lämpligt att börja träna på egen hand i agilityväg??

Och framför allt undrar jag;
NÄR kan man börja med dessa övningar?
Kan man börja med valpar?

var det mig du skulle svara till eller tryckte du på fel knapp?
nej svarade ts.. alla bc är olika så måste ju framföra andra erfarenheter oxå:p mina hundar är med mig överallt utom på ica därav är de inte nöjda med att bara leka i trädgården en stund o gå 2-3 promenader men det är ju vad dom är vana vid, man märker ju själv på sin egen hund när den är nöjd:)

till marielen:
ang att börja träna agility så har jag börjat lek-träna redan från börjankasta boll genom tunnel, ca 6-7mån hoppa småhinder 20cm små ramper osv.. tränat lite mer för att bygga muskler börjat lite vid 14 mån, nu är min äldsta dam 20 mån så vi ska börja lite mer på allvar nu.. lite hoppteknik och mer träning för att stärka muskler m.m anledningen att jag tar det lite i taget o ganska försiktigt är att hunden ska må bra o hålla på sikt. undvika höga hopp för att slippa ryggproblem osv.

Senast ändrad:

Den måste inte valla, men man märker tydligt hur de ligger i dem och själklart så trivs dem ju med att få utlopp för en medfödd förmåga (och drift).

Har man en BC som man inte vill valla med, så måste man styra upp det. En del tar sig nämligen friheter som att valla bilar, cykar, fåglar m.m.

Det man ska tänka på är att om man vill avla med sin BC så måste den ha GK vallprov. (rätta mig om det är ändrat).

Sen kan man ju välja tt gå en kurs så hunden lär sig valla, men sedan inte valla speciellt mycet. Har funkat på våra!

Lite halv trådkapning/lån...

Vad är lämpligt att börja träna på egen hand i agilityväg??

Och framför allt undrar jag;
NÄR kan man börja med dessa övningar?
Kan man börja med valpar?

Har du ingen ordentlig erfarenhet av agility ska du INTE försöka träna själv. Det är stor skaderisk om man inte vet hur hindren ska tas och byggas muskler för innan man kör på. På många klubbar får man därför inte tillgång till hindren förrens efter minst en grundkurs.

Agility är fantastiskt roligt, så det klart ni ska träna det! Kolla med din närmsta brukshundklubb efter grundkurser när hunden har åldern inne och kör så det ryker!:banana:

Innan grundkursen är det ju bra om hunden har vissa grundläggande kunskaper. Typ ha en bra allmänlydnad, kunna gå lös, kunna ha en säker start, kunna följa hand/axel mm. Man kan börja träna agility med valpar från 8 veckor. Det gör iaf jag. Det finns så mycket handling hundarna ska kunna innan man blandar in några hinder! Träna att hunden kan gå ledigt på både din höger- och vänstersida, träna starter, skål-övningar, framåtsändanden osv..:)

Men innan de blir runt ett år (individuellt såklart) får de inte hoppa hinder (inga typer av hopphinder alls) eller några balanshinder. Tunnelträning samt hopphinder utan bommar är bra att träna släpp på redan när de är halvåret.

Ja.. det blev visst långt. Lycka till iaf:)

Gilly

Men när jag läser här på buke så har jag fått uppfattningen av att den MÅSTE valla, :eek:
mycket hjärnstimulans.

Temprament osv :)

Jag har två bc. Min hane är 9 år och är en fullständig vallidiot. När han var yngre höll vi (han och jag) på med vallning, flyball, agility och spår. Nu är det bara vallning som gäller. Eftersom han börjar bli till åren och har fått artros ville jag ha en ny hund som kunde ta över hans jobb eftersom han är tvungen att trappa ner.(mot hans vilja:mad:)
Jag skaffade en tik som nu är 1,5 år. Fick hem henne och det var den vanliga valp och unghundslydnaden som gällde. Tiden gick och trots att hon var med mig och 'åldermannen' bland fåren så visade hon inget intresse för annat än att äta fårskit:(.
Blev väl en aning missnöjd. Meningen var ju att hon skulle ta över efter honom men det går inte att tvinga henne.
Lyckan var stor när jag tog henne till vallningskursens första dag.(hade mest åkt dit för att träffa bekanta) Gissa vem som tände!!!:banana: Det var som om någon tryckt på en knapp.

Hade hon inte tänt nån gång så hade jag förmodligen börjat med agility och lydnad med henne.

Man måste inte valla med en bc och du kan ha tur med att få tag på en som inte är intresserad. Är den däremot intresserad och du inte stimulerar den tillräckligt kan du börja få problem. En bc är en 'arbetsmaskin'. Får den inte tillräckligt med 'jobb' hittar den på egna små uppgifter.
Vallningen är vad den är född till. Det är det bästa för hunden när det gäller att få utlopp för sina behov.

När jag jämför hur min hanhund var efter sina träningspass med både agility och vallning så var det vallningen som han varvade ner efter. Efter agilityn väntade han alltid på nya uppgifter.

Skaffar du en bc och inte vill hålla på med vallning så se till att du gärna gör mer än bara agility. Allt för att trötta ut huvudet på den.

Du frågar om temperament. Det är väldigt olika. Den gamle är en enmanshund rakt igenom och den unga älskar alla.

En nöjd BC är en trevlig BC.;)

Hej :)

Jag har läääänge varit intresserad av agility,
och drömhunden är Border collie. :love::love: :D

mycket hjärnstimulans.

Temprament osv

MVH Nathalie :bump:

Har en BC/norrbottensspets blandning som jag är super nöjd med.. Tränar o tävlar lydnad (L:3). :)

Tycker själv att BC:n verkar vara en super fin, trevlig, lärrlärd ras.
Och nån dag kanske de finns en i min flock..
Men jag tycker ju att man ska valla med sin BC o de kommer jag att göra om jag skaffar en..

O varför tycker jag de?
Jo precis som kopparbergsemme skrev, en BC måste genomgå o få godkänt på ett vallprov för att få användas i aveln.
O de är dessutom den enda vallhundrasen idag som måste göra de.
Detta gör BC:n till en unik ras.
Största hotet mot borderns framtid är just alla som vill ha den i bruk, lydnad, agility o utställning.

Säger inte att de är fel att göra nåt sånt me sin BC, absolut inte. Vet flera som vallar plus att dom gör nått annat.

Sen vet jag inte riktigt.. Ska man inte avla på den? Vad ska de spela för roll om man vallar eller ej då? :confused:

Personliga erfarenheter/åsikter:

Tycker man ska använda BC till vall främst. Sen kan man använda den till övrigt som agility/lydnad/freestyle/vadmanvill. Men de BC's jag har träffat verkar inte göra allting utöver vall med glädje, utan gör det mest för att matte/husse säger det. Det känns som att det enda de verkligen brinner för i livet är vallning och då tycker jag att det är det de ska få göra.

Vet också BC's som inte fått valla och som är väldigt stissiga/stirriga men man har inte kunnat sätta fingret på vad det är. Sen har man frågat om hunden är vallande och då är svaret definitivt nej, därav beteendet att den aldrig kan koppla av. Känns som att de inte riktigt går att få kontakt med.

Har fått för mig att de är lite knepiga hundar. Kan dock inte sätta fingret på vad. :crazy: Har hört att BC's är oftast enmanshundar.

Vet inte om detta är sant men en kompis till mig har sagt så (hon har fyra vallande BC's hemma själv). Det är att BC's är lite "rasistiska", alltså en BC föredrar alltid en annan BC framför andra raser. Vet inte om det har att göra med att "lika barn leka bäst"? :confused:

Detta är mina personliga åsikter, varför jag inte vill ha några påhopp eller liknande. Ifrågasättningar och funderingar är ok såklart :)

Sen ska jag tillägga att många vallmänniskor inte gillar att så många BC's hamnar utom ramen för vad de är avlade för. Många gillar BC's för dess egnskaper, såsom förigheten och uppmärksamheten. Men det glöms lätt bort att det är tack vare "vallfolket" dessa egenskaper finns. Och dessa egenskaper tas det kanske inte hänsyn till på samma sätt inom agilityaveln där man kanske avlar på "två fina föräldrar".

Säga vad man vill, men detta är som sagt mina personliga åsikter :)

Största hotet mot borderns framtid är just alla som vill ha den i bruk, lydnad, agility o utställning.

Säger inte att de är fel att göra nåt sånt me sin BC, absolut inte. Vet flera som vallar plus att dom gör nått annat.

Vad menar du med den meningen??
Vallning är ju faktiskt ett "bruk".
En bruksanvändning.:confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 591
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 125
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny medlem här på forumet även om jag varit inne och läst en del ibland. Ni är många som är aktiva här och det finns mycket...
Svar
18
· Visningar
2 476
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka