Borde jag skämmas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Borde jag skämmas?

Jag hade blivit vansinnig om jag lånade ut min häst till någon och denne i sin tur lånade ut hästen till tredje person. Inte ok! Sen vet inte jag alls hur du och ägaren funkar ihop, men jag hade nog föredragit om personen hade frågat mig och inte ett internetforum.

Hur länge rider du ut? Det kanske inte är värre än att kompisen kan vänta i stallet/ gå med eller något under tiden?

Sen kanske det inte var det mest taktiska sättet att uttrycka sig på fb, men det är ju en annan sak.

Senast ändrad:

Jag rider ut kanske 45 minuter.

Men nu kanske jag måste hitta en ny häst att rida så det kanske inte alls är unghästen jag rider i sommar.

Men ägaren är nöjd med mig och jag kommer ut de dagar jag ska och gör mina sysslor. Jag tycker om hästen, trivs i det stallet. Min kompis förväntar sig ridning när jag ridit hennes hästar och nu fått en medryttarhäst. Enligt henne är det självklart att man rider ens kompis medryttarhäst.

Men blir det ett nej från ägaren så följer jag det. Probkemet är hur jag tacklar min kompis.
Jag KAN när hon är där rida i paddocken, jag KAN rida ut och ha roligt med en annan hästägare men hon kommer strypa mig när jag kommer till stallet för " att det var ju självklart att hon skulle få rida". Hon kommer vara här en vecka, och en vecka ett sommarlov kan jag inte skita i hästen. Jag har mitt ansvar att hästen får komma ut och ha roligt med mig.

Men tjejen vill att vi gör något i denna stil: Jag rider 15 minuter, skritt trav och galopp och hon rider 15 minuter med samma sak. Säger ägaren ja till ridning är det skritt på lång tygel när jag håller i hästen. Att låta henne rida fritt på en unghäst skulle jag aldrig tillåta oavsett om det är min häst eller om ägaren sagt ja. Det är som sagt en UNGhäst.

Varför krångla till det?

Det är väl bara att säga till kompisen att du inte får låna ut hästen och att du inte tänker bryta ägarens förtroende mot dit. Punkt slut.

Jo men jag tror inte hon får rida nu, fast hon kommer ju att strypa mig av ilska men somsagt är det ju JAG som är medryttare. Och nej, vi har inga snälla hästar i stallet eller, visst Falstaff är snäll men han rids så mycket ändå, Hatte är snäll när man skrittar men stor och stark.

Frågan är bara vart hon ska vara när jag rider ut :(

:eek:
Det här var nog bland det dummaste jag hört!
Kommer din kompis strypa dig när hon hälsar på och inte får rida en häst som inte är din och som du rent logiskt inte bestämmer ett dugg över?
Varför ens träffa henne då?
:crazy:

Och om hon kommer någon dag när du egentligen har hästen så försök byta bort den dagen om det går så slipper ni stallproblemet!
Om du ändå ska till stallet så antingen skippar du ridningen helt eller så rider du ut och låter henne roa sig själv (45 min är knappast särskilt svårt att sysselsätta sig)
Så svårt kan det väl ändå inte vara?

Det är väl bara ännu en anledning till att INTE låta människan rida, ÄVEN om ägaren mot all förmodan skulle säga att det var ok!

Herregud, jag blir mållös :crazy:

Senast ändrad:

Jag måste fråga hur är ditt självförtroende egentligen och tycker du ens om den här vännen?
Ditt självförtroende verkar vara totalt icke existerande eftersom du gör en så stor grej av ett ickeproblem. Hästen är inte din så det är bara att rakt av säga till din kompis att "jag kan inte låna ut någon annans häst". Om du i din historia byter ut häst mot bil skulle du då ha samma problem?
Tycker du om den här människan? Du börjar med att verklgien klanka ner på din "vän" på ett ganska drastiskt sätt. Om du nu ens behövde nämna detta med att vännen rider dåligt hade du kunnat nöja dig med att skriva "nivån på hennes ridning är inte så hög" och utelämna allt om outbildade hästar, inte kunna rida lätt osv. Nu skriver du att din vän kommer "strypa dig" om hon inte får rida. Om du får den känslan betyder det antingen att du är i ett väldigt underläge i er kompisrelation, att din vän är oerhört oupfostrad eller återigen att ditt självförtroende är uselt. Allt jag har läst hitills tyder på att du inte ser fram mot besöket med glädje och förväntan utan enbart som ett stort problem.
Jag blir ledsen när jag läser sådant här. Det är så sorgligt för alla inblandade. Ägaren för att hon måste bli osäker på dig iom att du är så vek gentemot andra. Dig för att du uppenbarligen skulle behöva mer råg i ryggen. Hästen för att den riskerar att komma i kläm.
Utifrån det du skrivit här så skulle du få sluta omgående om du hade hand om min häst. Jag skulle aldrig mer kunna lita på någon som fortsätter denna typ av resonemang efter alla förklaringar som kommit. Att du ställde frågan från början var helt okej men dina osäkra motargument när alla här säger som det är nämligen att du inte kan lova något eftersom det inte är din häst gör att jag varje dag du hade hästen skulle vara rädd att hitta stallets värsta unge på ryggen på henne.

Hon bor ju på Gotland så vi träffas typ två gånger per år.

Men vad har det med saken att göra? Jag instämmer med de andra, självklart kan du inte låna ut någon annans häst och att din kompis inte kan respektera det tycker jag är rätt allvarligt. Själv hade jag inte velat ha en sådan "vän"

Jag skulle inte låna ut Nemah utan tillåtelse från ägaren, sån är jag. Ett nej är ett nej i min värld.
Annars kan det bli så att jag tar Nemah själv i sommar å struntar i att ta hit henne.

Hon bor ju på Gotland så vi träffas typ två gånger per år.

Det där extremt undvikande svaret gör mig bara ännu säkrare på att du inte vill träffa din "vän" (och givetvis behöver du inte svara mig utan det viktiga är att du svarar dig själv :laugh:). Du vet man får säga upp bekantskapen med folk, det är helt okej. Ni kanske hade något gemensamt en gång i tiden men den tiden verkar vara förbi och då är det bättre att ni slutar umgås. Man måste inte vara vän med alla hela livet. Jag har ingen kontakt med någon av mina vänner från före 19 års ålder idag. Vi har inget gemensamt och att umgås ger ingen av oss något. Jag får olustkänslor bara jag tänker på att umgås med dem och inte för att de är elaka eller otrevliga utan bara för att det bara skulle bli ett platt möte där vi skulle försöka intala oss själva hur kul det är att träffas :crazy:.

Förklara för hästägaren att du ska ha en kompis hos dej den veckan och att du inte kan ta hand om hästen just då. Problemet är löst!

Gör inte problemet större än vad det är för risken är stor att du förlorar hästägarens förtroende helt om du inte kan säga nej till din kompis.
Hade det varit min medryttare som skrivit en sådan här tråd så hade jag aldrig låtit henne vara i närheten av min häst mer just eftersom du verkar ha så svårt att säga nej. Hästen är inte din, alltså bestämmer inte du vem som får ta hand om och rida hästen.

Om din kompis skulle strypa dej för att hon inte får rida någon annans häst så ta inte hem henne till dej då! Vad är det för en märklig människa som inte kan ta ett nej? Jag hade blivit ledsen om jag hade varit din kompis för hur svårt tror du att hon har att lista ut att det är henne du skriver om ifall hon hittar den här tråden?

Hade det varit min medryttare som skrivit en sådan här tråd så hade jag aldrig låtit henne vara i närheten av min häst mer just eftersom du verkar ha så svårt att säga nej. Hästen är inte din, alltså bestämmer inte du vem som får ta hand om och rida hästen.

Det har många skrivit nu. Trots att jag är övernitisk med min häst så hade jag inte velat döma TS så hårt. Istället hade jag tagit ett allvarligt snack med TS och sagt åt henne att i alla lägen när sådant här uppkommer hänvisa de som frågar/tjatar till mig. Ge dem mitt nummer bara så pratar jag med dem.

Vet vi hur gammal TS är? Det är inte lätt när man är liten alltid och man kan behöva hjälp att stå upp för sin sak.

Vem har bestämt det där med 15 min skritt, trav och galopp? ( stod i ett inlägg som är borta nu ?? )
Kompisen?

Som jag har förstått det från en annan tråd så har du inte ens börjat rida på hästen utan ska börja i sommar?
Då är det väl bara att säga till kompisen att det inte går, för ägaren går inte med på det.
De 45 min du rider kan väl kanske kompisen borsta och fixa med nån annan häst om du frågar en ägare, om hon nu måste vara med hästar en vecka borta fast hon har 2 hemma.
Sen hade du väl oxå skrivit att du inte kunde lova att det blev ridning, så jag ser inget problem.

Eller så kanske ägaren är ledig själv den veckan och inte behöver din hjälp lika mycket. Fråga henne.

Jag som har 2 hästar hemma och kan rida när jag vill skulle nog överleva en vecka utan att rida om jag åker bort. Kanske du bara tror att kompisen blir sur för att du ev lovat lite för mkt?
Det är ju bara att säga nu att tyvärr går inte ägaren med på ridning, men ni kan säkert ha kul ändå.

Senast ändrad:

Ok, hittade inlägget nu och såg att det var kompisen som ville rida 15 min i skritt, trav, galopp.

Undrar lite hur gammal din kompis är som..

1. inte kan vara ensam i ett stall i 45 min om du rider. (finns väl någon häst att borta på isf?)

2. Som inte förstår att du inte kan låna ut annans häst utan att skylla på dig :cr

3. MÅSTE rida trots att hon har två hästar hemma.

Var hemma fr stallet den veckan hon är här och sola, bada, och gör allt annat som hör sommaren till. Ni båda verkar ju ha hästar runt er jämt annars ändå:)

Istället hade jag tagit ett allvarligt snack med TS och sagt åt henne att i alla lägen när sådant här uppkommer hänvisa de som frågar/tjatar till mig. Ge dem mitt nummer bara så pratar jag med dem.

Vet vi hur gammal TS är? Det är inte lätt när man är liten alltid och man kan behöva hjälp att stå upp för sin sak.

Det här tycker jag var en väldigt klok aspekt av det hela :bow:

Jag kan fylla på lite mer :D

Jag hade en kompis som inte riktigt hade fattat det där med att man RIDER effektivt och sedan är man hemma och släpper ut hästen i hagen. Hon skrittade gärna omkring i flera timmar och snackade skit. Jag tyckte jättesynd om min häst men vågade inte säga i från tillräckligt när hon tjatade. Varpå min mor blev sur när jag kom hem och jag hade jättedåligt samvete för den stackars hästen hela ridturen. Hade min mor istället sagt "Du måste vara hemma inom 2 h" så hade jag ju bara kunnat säga att "den tiden måste jag vara hemma" och det hade nog gjort saken lättare.

Nu VET jag dock inte hur det gick till, mitt minne är bra men kort. Det kan mycket väl vara så att det var precis vad min mor sa. Men jag inbillar mig ändå att det hjälper en del åtm.

Och nu i vuxna dagar kan jag fortf tycka det är lätt att hänvisa till någon annan om det är ett beslut jag inte till 100 % stöttar. Jag är inte den som ger mig in i tjafssituationer med någon människa öht (knflikträdd? Näe :angel:). Men nu kan jag åtm stå upp för min älskade häst och säga att "Nej, det känns inte bra". Tom gentemot tränare som bokstavligt tala säger åt mig att inte diskutera utan lyssna :p

Jag tycker att det är en självklarhet att man inte lånar ut sin medryttarhäst till sin vän utan att först fråga ägaren! :crazy:

Som i detta fall finns på Buke, smart! :angel:

Och om detta är en unghäst, ska den då verkligen ridas varje dag hela sommaren? (Även äldre hästar brukar ju få gå på bete & vila ett par veckor)

Varför inte boka in din kompis vistelse när hästen har sommarvila så slipper du ens tänka på att rida eller inte rida? :idea:

Som i detta fall finns på Buke, smart! :angel:

Haha, det är ju väldigt smart ;)

*kl*
Till TS: Jag hade skämts mer över att skapa en sån här tråd när ägaren kan läsa, än att säga till min kompis att hon inte får rida :angel:

TS: Jag tycker the _connemara har gett dig väldigt bra svar! :)

Jag tycker du kan säga till din kompis att du inte får låna ut hästen för ägaren, det kanske är lättare för dig att "skylla på" någon annan, om du är rädd att din kompis pressar på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 359
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 618
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar