Borde jag skämmas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dressyrgjord

Jag har en kompis från Gotland som har 2 egna hästar ( en outbildad varmblodstravare på 25 år och en outbildad fjording på 25 år). Tjejen är iallafall hästintresserad och tänkte komma upp hit till Stockholm i sommar.
Eftersom att hon skickat ett brev med vanlig post ( som jag är kass på att svara på ) så skrev jag till henne på Facebook där jag vet att hon är inloggad varje dag

"Hej! Förlåt att jag inte svarade på ditt brev men jag har haft fullt upp. Jag har nämligen börjat sköta en unghäst som jag snart ska få rida (troligtvis till sommaren ) så jag har haft det svårt att få till någon ledig lucka. Du får jättegärna komma upp till Stockholm i sommar och hjälpa mig med Nemah som hon heter och är ett arabiskt fullblod på 5 år.

Ridning kan jag dock inte utlova då denna madam har en vana att sticka iväg ( eller snarare fjanta omkring, Madamen är mycket snäll) och sen är hon ju bara 6 (i sommar ) så det är mycket unghäst. I såfall blir det bara i skritt på långa tyglar. Men hon är jättetrevlig i all övrig hantering ;). Btw så avlivades Maxima den 26 januari så här blir det inte hästköp på ett tag /ebba"

Tycker ni att jag är elak som inte kan lova henne ridning? Visst, blir hon kanske besviken om jag rider på banan med hästen och hon inte får sitta upp, borde jag låta henne rida? Hästen är då 6 år och inte min.

( Det är Lavinias häst ).

Sv: Borde jag skämmas?

Nu tycker inte jag att det spelar någon roll ifall hennes hästar är utbildade eller outbildade för det är inte det saken gäller. Om jag hade en skötare till Novan så skulle jag bli vansinnig om denna lovade någon annan att få rida min häst. Den enda som kan avgöra det är hästens ägare och hon vill säkert träffa personen och se vad denna går för innan hon lovar något. Så nej du var inte taskig utan sa vara sanningen

Jag kan bara svara för mig själv. Om jag hade en skötare, så skulle hon INTE få ta ut kompisar och rida min häst - bara för att det är kompisar och att de tycker att det är en självklarhet.

Jag tycker inte att det är dig själv och oss du ska fråga i första hand, utan hästens ägare.

Mvh

IngelaH

Att dem är outbildade är för att tjejen förlåt inte rider bra. Hon lärde sig rida lätt förra året.

Jag är väldigt rädd om lilla Nemah, hon måste ( enligt ägaren) ridas av personer som VET hur hon fungerar. Jag håller på att lära mig det ;)

Men jag har ju fått rida på hennes hästar så jag känner mig väldigt elak :(

Att jag rådgör med er är om det ens är någon idé att fråga ägaren :confused:

Hon kommer säkert få rida din häst i framtiden med.
Detta är ju inte din häst så hon kan ju knappast bli sur, och det vore snarare så att du borde skämmas (inför ägaren) om du lät henne rida, speciellt om du anser att hon inte rider speciellt bra och ägaren har sagt ifrån.

Jag åker aldrig och hälsar på kompisar med häst och förväntar mig ridning, det borde man inte göra - speciellt inte om det inte rör sig om personens egen häst.

Och här har du ju faktiskt svaret på att det inte är någon idé att fråga:
hon måste ( enligt ägaren) ridas av personer som VET hur hon fungerar.

Senast ändrad:

Men jag har ju fått rida på hennes hästar så jag känner mig väldigt elak :(

Varför det? Du har fått rida hennes hästar, fine. Då kan du låta henne rida din häst eller hur? Problemet är att du inte har någon häst utan lånar någon annans. Förstår hon inte det så är det inte ditt problem.
Du skapar helt enkelt ett problem som inte ens finns.
Din kompis ridkunskaper är fortfarande ovesentliga. Det har inte med det att göra överhuvudtaget utan med vem som har bestämmanderätt över hästen. Det kvittar om det så är Jan Brink som kommer han skulle inte heller ha rätt att rida om inte ägaren tillåter.

Annars kanske stallet innehåller nån annan snäll häst ni kan få låna för en liten tur i all trevlighet?

Jag kan bara svara för mig själv. Om jag hade en skötare, så skulle hon INTE få ta ut kompisar och rida min häst - bara för att det är kompisar och att de tycker att det är en självklarhet.

Jag tycker inte att det är dig själv och oss du ska fråga i första hand, utan hästens ägare.

Håller med! Jag hade blivit grymt besviken på min medryttare om hon plötsligt tog med sin en kompis ut till stallet och tog för givet att denna skulle få rida min häst.

Och jag har faktiskt varit med om detta fenomen en gång! Jag hade en 12 årig tjej som var medryttare på min ena häst och en dag när jag kommer till stallet så får jag syn på min medryttare och en kompis till henne på ett fält precis intill hästen. Det är medryttarens kompis som flänger fram i full galopp. Jag går fram till dom och frågar vad som händer. Hästen är genomsvettig!

Denna medryttaren hade skött sig superbra när hon varit i stallet själv och tagit det lugnt med hästen som var till åren kommen och endast fick promenadridas men när hon nu hade med sig sin vän så var det tydligen full galopp och busridning som gällde.

Jag blev grymt besviken och bad medryttaren att se sig om efter en ny häst att rida.. på kvällen fick jag ta hand om min gamla häst vars ben var jättesvullna av överansträning (gallor) Suck, tack för det?

Det kvittar väl om kompisen vunnit SM om inte ägaren vill så är det ju så. Det är inte din häst så det är ägaren som bestämmer. Tycker inte din kompis har rätt att förvänta sig ridning heller. Hon vet ju att du är medryttare.

Kommer din kompis till dig för att rida en "fin" häst eller kommer hon för att hon vill träffa och umgås med dig IRL??

Det är sommar och ni kanske har annat att göra än att vara istallet just den de dagarna, om inte så kanske ni inte borde träffas alls.

Men det är väl fullständigt självklart att du som skötare inte kan låta någon annan rida?
Hade jag gett någon förtroendet att sköta och rida min häst, till på köpet UNGhäst, hade jag blivit mycket förgrymmad och besviken om vederbörande lät någon annan rida.
Det är ju inte din häst...alltså kan du inte låna ut den.

Om nu kompisen har egna hästar hemma, så ser jag väl inget anledning att hon måste rida för att hon hälsar på dej.
Särskilt som hästen inte är din.

Och varför inte fråga Lavinia först, innan du frågar oss? Hon lär ju hitta tråden förr eller senare.

Ja, du borde skämmas att du ens funderar på om du gjort rätt eller fel.... Herregud... Vore jag Lavina hade jag blivit grymt irriterad när jag snubblade över denna tråd... Du har fått ett förtroende från henne (Lavina) att rida hennes UNGhäst... och så skriver du här och frågar en så tandlös fråga... vill din kompis rida får hon väl hitta nått annat... hon kan ju inte räkna med att få rida en vilt främmande människas häst... Gisses... Men snälla du, nästa gång fråga Lavina själv, in person om du undrar över saker och ting rörande HENNES häst....

Jag håller helt med.

Skulle bli skogstokig om jag var hästägaren i det här fallet, om nu inte ägaren vet om situationen.

Du behöver absolut inte känna några skyldigheter gentemot din kompis bara för att du fått rida hennes hästar. Jag har ridit många andras hästar men skulle inte låta någon av dem rida min häst. Varför? Jo för JAG vill inte att andra rider min häst, mitt ansvar och min bästa vän. Han är inget men testar bara för att man vill rida. Att andra bett mig rida deras hästar har inte alls med saken att göra, inte i ditt fall heller.

Dessutom är ju hästen inte ens din, det är enbart upp till ägaren att avgöra om någon annan får rida hästen. Fråga ägaren hur h*n står i den frågan istället.

Jag skulle aldrig ens klarat av att ha en medryttare till min häst men om jag mot all förmodan hade haft det så hade jag blivit helt galen om medryttaren låtit en kompis rida/hantera hästen utan att fråga mig först.

du får väl fråga ägaren, det är ju inte du som avgör.
Jag låter inte min kompis rida när hon är med hos min medryttarhäst, trots att hon rider lika bra som jag (vi började samtidigt och har alltid ridit i samma grupp), jag känner henne väl och hästen är snäll och relativt lätt, ägaren känner tjejen och hade erbjudit henne att vara medryttare (men hon hade inte tid) innan hon annonserade. jag har inte det minsta dåligt samvete- inte min häst, jag kan inte utlova någon ridning. vill min kompis rida får hon fråga ägaren direkt i så fall, eftersom hon troligen vill vara med om någon rider hennes häst för fösta gången.

Jag skulle bli mycket irriterad om min medryttare / skötare skulle ta sig friheten att låna ut min häst utan lov! Skulle något sådant ske skulle jag nog gjort mig av med denna medryttare / skötare snarast möjligt! :mad:

Finns bara ett svar. Man lånar ALDRIG ut någon annans häst!! Inte ens om det vore till en superduktig ryttare.

Du bör nog prata med ägaren rätt omgående om att du lagt den här tråden för risken kan finnas att hon inte blir så nöjd när hon ser den.

Så som du beskriver din kompis som ryttare och nivån på den häst det gäller hade jag som hästägare lackat ur om jag läst det här. Du borde gått direkt till ägaren och frågat. Hade detta varit min medryttare hade hennes omdömme tyvärr fått sig en törn här.

Jo men jag tror inte hon får rida nu, fast hon kommer ju att strypa mig av ilska men somsagt är det ju JAG som är medryttare. Och nej, vi har inga snälla hästar i stallet eller, visst Falstaff är snäll men han rids så mycket ändå, Hatte är snäll när man skrittar men stor och stark.

Frågan är bara vart hon ska vara när jag rider ut :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 359
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 618
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar