Bör inte seminstationen höra av sig ?

Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Men inte hade väl någon blivit missnöjd om personalen ringt och berättat "nu har vi behandlat ditt sto/föl för detta med det här"? Kanske att någon tyckt att det varit onödigt, men inte tror jag att de blivit missnöjda.

*kl*

Är också förvånad över mentaliteten att det är stoägarna som ska vara tacksamma för att få köpa den dyra tjänsten som att ha stoet på station är. I vartenda tråd där någon varit missnöjd med sin station får stoägaren minsann veta att stoägare alltid är så extremt gnälliga.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

:Jag kan inte komma på någon annan affärsverksamhet som skulle kunna behandla sina kunder på detta sätt utan att slås ut ur branschen.
Du har aldrig haft med hantverkare att göra, va? ;)
T.ex de där som hjälper hästägare att sätta skor på hästarnas hovar. De kan fullkomligt gå under jodern och bli oanträffbara i flera veckor, de kan strunta i att dyka upp på avtalad tid - inte bara en gång utan flera gånger och dessutom samma vis nästa gång det är dags för skoning...
Men blir de utbytta? Nej...

(ja, jag är hovis själv, men knappt verksam)

För att återgå till ursprungsämnet.
När jag haft avelshingstar här (shetland, på fribetäckning) och tagit emot ston så har jag inte haft några kontrakt att skriva på eller så. Men jag har alltid frågat stoägaren om stoet är försäkrat och om de ger mig fria händer att göra det som behöver göras även om jag inte får tag i dem just då. Samtliga stoägare har uppskattat denna fråga och accepterat.

Jag har aldrig lämnat iväg sto med föl för semin (vara shettissto med föl vid sidan för naturlig betäckning), men bara sto har jag haft iväg och då förutsätter jag att stationsinnehavarna sköter om mitt sto och håller koll på ev skador och liknande. Och att de gör det som behöver göras om något dyker upp.

Sen kan jag nog också tycka att det är litegrann upp till stoägaren att höra av sig till stationen och kolla om allt är okej. Gör man det med någon regelbundenhet - beroende på hur länge stoet är iväg - så får man ju faktiskt veta vad som hänt sen senast.... :idea:
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag får nästan intrycket, av vissa inlägg, att det är seminstationen som är kunden i affärsrelationen och att stoägaren bara ska vara dj---igt glad att de få köpa en tjänst av dem. Typ: Vi tar över din häst totalt och hör bara av oss om vi hinner. Undrar du något över ditt sto och ev. medföljande föl så får du en knäpp på näsan och förväntas bjuda på tårta. :eek:

Jag vet inte vilken värld du lever i , men i vår värld är det hela tiden ett ömsesidigt "byte" av tjänster- vad den än gäller, inte minst inom hästbranchen.

Om man på båda håll har respekt coh tilltro till den andras kunskap/yrke så blir det betydligt enklare o trevligare att arbeta/leva.

Förstår inte alls varför du måste hitta en sida som "syndabock"?:confused:

Framgång stavas ofta SAMARBETE....

Förfärligt nonchalant att inte ens i efterhand meddela att fölet behandlats. .

Utan att beröra just detta specifika fall, så är det väl lika mkt upp till ägarna att ha koll om man nu har ett sådant kontrollbehov.
Jag är helt övertygad om att stationspersonalen berättar vad som skett vid första bästa tillfälle, dvs när de talas vid nästa gång.

Till seminstationer som inte hinner "vårda sina kunder" finns det en lösning: Ta inte åt er mer jobb än ni klarar av att sköta med kvalitet!.

fast varför skulle det bara gälla seminstationer, det gäller väl alla brancher.
Mindre tid får dom av att besvärliga kunder lägger sig i i onödan många gånger...:angel

I ÖVRIGT: Läs mina tidigare inlägg i tråden:D
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Ja det är också mitt ansvar att höra av sig till stationen, de första dagarna ringde jag med 4 dagars mellanrum, fick då ett rätt otrevligt bemötande av stallpersonalen via telefon som svarade ointresserat "ja, dom mår nog bra".
Därefter har jag ringt 1 gång i veckan, vilket jag även gjort under denna tid. Dock har ingen informerat om att fölis stått på behandling utan det har fortfarande varit "ja, dom mår nog bra".
Visst det har funnits en jourtelefon som går till stallchefen men så länge stallpersonalen säger att dom mår bra så finner jag ingen anledning att ringa och störa stallchefen.
Jag har känt mig som en "dryg stoägare" som ringer hela tiden och har försökt hålla mig, men iom denna situation är jag ju än mer orolig då jag uppenbarligen VET att dom inte hör av sig.
Alla ställen man lämnat till, ex inridning, djursjukhus osv är det outtalat att dom ringer om det är något. Just eftersom att dom har mycket att göra och därför inte hinner ta mer "onödiga" samtal. Men för att detta ska funka för oss oroliga hästägare innebär det ju också att dom verkligen måste ringa när något händer.

Så nog är det upp till stoägaren att höra av sig, vilket jag också gjort. Därför har dom ju även där haft en möjlighet att informera mig om situationen.
:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

kl

Jag håller med Askersund och Fiorano i den här tråden (nästan så jag tänkte skriva *hukar mig*...).

Jag har tagit föl sen 1996 och varit på sammanlagt 4 olika seminstationer med mina ston. Har alltid fått ett trevligt bemötande och full information om vad som händer med de hästar man lämnar in! De brukar inte ringa "i onödan" (bara när stona är klara), men om man ringer själv får man alltid bra info om hur läget är.

Detta är både små och medelstora stationer.

Jag har full förståelse för att man inte har tid att ringa runt till alla varje dag, men i ett sånt läge som Xaheenas så tycker jag absolut att man ska höra av sig (och i vilket fall som helst berätta det när hon ringer!).

Precis som Askersund skriver så är det konstigt att det inte är kunden som har rätt när det kommer till seminstationer - vadå ömsesidigt byte av tjänster? Jag köper en tjänst, det är jag som är kund!
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag håller med dig, när jag lämnar mitt sto på station förutsätter jag att de faktiskt tar hand om henne på ett rätt och riktigt sätt. jag har i och för sig bara använt mig av två olika stationer här i mitt närområde men det har funkat bra på båda ställena. Brukar höra av mig då och då, alltid blivit vänligt bemött någon gång har de kanske haft mycket att göra och bett mig återkomma. Man lämnar ju över lite av ansvaret för sin häst när man lämnar bort den på stationen.
Ser hellre att de behandlar på en gång än att jaga efter mig som kan vara svår att få tag på. Jag hade ändå fått betala för behandlingen vare sig det är hemma eller på stationen, bättre mota olle i grind än gå hoppas på att det ska lösa sig själv. Nu är jag ju en sådan där besvärlig typ som ringer i tid och otid så jag brukar bli informerad om det är något.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Så nog är det upp till stoägaren att höra av sig, vilket jag också gjort. Därför har dom ju även där haft en möjlighet att informera mig om situationen.
:devil:

Jag skrev särskilt: Utan att beröra just detta specifika fall, så är det väl lika mkt upp till ägarna att ha koll om man nu har ett sådant kontrollbehov. just för att markera att jag inte talade om ngt specifikt fall.

Jag måste säga att det låter nonchalant om du pratat med dom flera gånger utan att de nämt dngt ... vem har du pratat med, stallansvarig?
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Det var inte riktat till dig, även andra personer här ovan har tyckt att det varit mitt ansvar att höra av mig, vilket jag gjort.

Det finns i detta fall 3 st olika telefonnr att ringa, veterinära delen, dit man ringer för att fråga om brunst, seminering osv.
Stallet, för att kolla om hästen mår bra, info om hästens skötsel osv.
Sedan finns det även ett journummer.

Då det är snart 18 dygn sedan hon seminerades har jag inte talat med den veterinära delen sedan dess då dom endast svarar på frågor gällande brunst, seminering samt dräktighetskoll.

Jag har när det gällt mina hästars välmående ringt till stallet för att kolla att dom mår bra, vilket jag vid alla samtal fått besked om att dom gjort. Och under minst 1 av dessa samtal har alltså mitt föl stått på behandling.
Jag fick den informationen när jag lämnade sto & föl att är det något jag undrar över gällande hästen ringer jag till stallet.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Det är ju klart att ringde du ditt under den tiden då hästen var under behandlig, kunde dom ju faktiskt informerat dig om det.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Det var inte riktat till dig, även andra personer här ovan har tyckt att det varit mitt ansvar att höra av mig, vilket jag gjort.

det stod inte "Knapplån" någonstans så jag tolkade det som om det var riktat mot mitt svar... Missuppfattning.;)
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag tror detta är lite risken med större seminstationer. När jag läser ditt inlägg om tre olika telefonnummer att ringa, så... tänker jag att, oj ;). Där jag är/har varit så finns det bara en människa att prata med, i princip. Det underlättar säkert kommunikationen ganska mycket!
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Det tror jag säkert, förra året hade jag inga som helst "problem" och det var en mindre station, kunde dock inte ha samma i år pga att den stationen inte är mottagarstation för andra hingstar.
Hade även bokat en plats på en annan mindre station, men när hon väl hade börjat brunsta och jag skulle köra dit henne kunde dom inte ta emot henne förrän 4 dagar senare, och det brukar ju inte riktigt funka så i hästvärlden att stoet väntar tills hon får plats på station.

Därför åkte jag till hingstens hemmastation, ca 1 timmes resfärd hemifrån. Och som sagt i övrigt är jag supernöjd.

Nåväl, det är som ni hör kanske inte mitt år med seminstationer, hoppas bara att stoet är dräktigt imorgon.
:)
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Men inte hade väl någon blivit missnöjd om personalen ringt och berättat "nu har vi behandlat ditt sto/föl för detta med det här"? Kanske att någon tyckt att det varit onödigt, men inte tror jag att de blivit missnöjda.

*kl*

Är också förvånad över mentaliteten att det är stoägarna som ska vara tacksamma för att få köpa den dyra tjänsten som att ha stoet på station är. I vartenda tråd där någon varit missnöjd med sin station får stoägaren minsann veta att stoägare alltid är så extremt gnälliga.

Det jag funderar över, är om ni som hela tiden vill att stationen ska höra av sig. Är ni verkligen beredda att betala för den extra arbetstid det kommer bli om det ska informeras om allting?
Så länge stationen är säkra på att det är ett problem som dom kan lösa, så är det för mig självklart att dom löser det.

Jag hade inte lämnat ifrån mig hästen om jag inte varit helt säker på att dom enligt mig haft kompetensen att sköta om min häst på ett bra sätt. Och har jag av olika anledningar behovet att styra själv då får jag köra fram och tillbaka med min häst istället.

Men däremot att dom som i ts fall gav felaktig info är inte okej, antingen ser man som seriös personal till att man svara korrekt eller om man inte vet eller är osäker så skickar man vidare samtalet till chefen som ska ha koll vad som händer med dom olika hästarna.

/Camilla
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag har arbetat på mellanstora seminstationer o det jag mest var förvånad över var att det sällan informerades om kostnaderna. när sen hästägare kom och kanske hade haft sina ston där under tre brunster o de hade behandlats o annat och de sedan fick räkningen....
En tjej fick en räkning på 19000 kr då var stoet inte ens dräktigt, nu kommer jag inte ihåg åtgärder o sånt men ändå.
Jag själv frågar alltid och ringer o hör vad som görs o hur de tänker. sen kan jag ha åsikter själv, för när mitt maidensto skulle betäckas så blev hon inte dräktig på första försöket o då ville de ta bakprov men eftersom äggen var knappt 2 cm när hon släppte dem så tyckte jag att vi väntar en brunst till o då blev hon dräktig, med tvillingar! men hon resorberade det ena. dock har de stationer jag arbetat på alltid ringt ägarna vid skador och talat om vad som gjorts och ska göras.
Det är självklart anser jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp