Bör inte seminstationen höra av sig ?

Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag hade bara blivit glad och tacksam över att dom har bra och kompetent stallpersonal ihop med bra veterinär som uppmärksammat detta direkt och satt in behandling på en gång INNAN det blivit större konsekvenser, blodförgiftning, fölsjuka etc etc. Beh kostnaden i detta fall är liten jämfört med om dom väntat en vecka till...men jag är otroligt noggrann med att upplysa när jag lämnar bort mina hästar på bete eller betäckning att dom har full befogenhet att ta ut veterinär om det är något, hellre en gång för mkt än en gång för lite!
Med det menar jag inte att jag har obegränsat med pengar, men förlusten är större att förlora ett föl eller en häst än att betala vet räkning, Jag förutsätter att du har ditt föl försäkrat?
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

HUR arg hade du blivit om dom INTE behandlat och bara låtit skadan var då?:devil:


Det är ju skillnad på att behandla och inte höra av sig och att bara strunta i en skada.

Ts föl har ju blivit behandlad i en vecka utan att dom har kontaktat henne. Detta var ju inte heller något jätteakut. Ett samtal till ts innan behandlingen hade påbörjats hade ju inte försämrat något för fölet.

Det är ju faktiskt inte lagligt att behandla andras djur utan deras tillåtelse. Sen vet inte jag vad ts har skrivit under för papper när hon lämnade hästarna på stationen. Kan ju vara så att man överlåter det ansvaret på stationen.

Hade det varit mitt föl hade jag velat bli kontaktad innan behandling satts in. Har dom inte fått tag på mig tillräckligt snabbt så behandla men försöka kontakta mig igen efteråt. Nu ser jag när dom har ringt från stationen och ringer upp så fort som möjligt så det blir inte så mycket jagande för dom.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

HUR arg hade du blivit om dom INTE behandlat och bara låtit skadan var då?:devil:

Den stora "poängen" i det hela, tycker jag är att hästen har stått under behandling i en HEL vecka utan att man informerat ägarna. Visst är det bra att den fick behandling, men ägarna ska fortfarande bli informerade.
Det kan ju vända fort till det värre med föl och kanske måste köras till klinik etc och pga av att stationen inte meddelat ägarna om situationen så skulle de ha kunnat varit borta, druckit alkohol eller vad som hälst och inte ha kunnat kört sitt föl i en nödsituation och sånna situationer eller utflykter undviker man om man vet att enns föl är dåligt just för att det kan svänga fort om det vill sig illa.

Så tänker jag;)
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Ett annat perspektiv är också företagets anseende... När du lämnar din häst på en semin eller hingststation är du en betalande kund. De ska således göra allt som är korrekt enligt djurets bästa men de ska även se till att hålla sin kund underrättad och nöjd och glad!!! Det är ingen magisk maffiaverksamhet de håller på med.
Själv har jag blivit sååå illa bemött på den hingststation jag lämnade mitt sto på senast. Dessutom lurad på rabatter som jag blivit lovad.
Således är det jag skulle vilja efterlysa lite enkelt affärsmannaskap och det skulle inte skada att de gick en grundkurs i hur man hanterar kunder.
Självklart var det rätt beslut att behandla och givetvis skulle de ringt och informerat dig omedelbart efter att de beslutat sig för att behandla.
En nöjd och glad kund är en lönsam kund och faktum är att de är vinstdrivande verksamheter!!! När besökte ni en ideell seminstation senast???
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Väl skrivet, instämmer - kommunikation är A och O. Ett telefonsamtal eller SMS med information till stoägaren då och då är värt mycket mer i goodwill än det tid det "kostar" seminstationen.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Den stora "poängen" i det hela, tycker jag är att hästen har stått under behandling i en HEL vecka utan att man informerat ägarna.


fast vet vi om dom försökt nå ägaren?

Jag är väldigt svårnådd vissa perioder ...så jag vet hur det kan vara

Min åsikt är på inget sätt förändrad iom detta - jag tycker att TSs station handlat föredömligt vad det gäller djurvården:
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag tycker du ska ta med dig en tårta till dom för att dom gjort det rätta och bästa- snabb behandling.
Var glad och tacksam för det!

Som du själv skriver så är det en stor och käönd station, och jag tycker det är jättebra att de prioriterar att kolla hästar/föl noga istället för att sitta i telefon och ringa/jaga hästägare(= mindre tid med djuren)

Tårta brukar våra kunder komma med :d
Och ganska ofta är det så att man sätter in/påbörjar behandling innan man får tag på ägare...

Men som tur är så har vi jättebra ägare som jag definitivt inte skulle vilja byta mot vissa här...:(

Själv har vi hämtat fölmärrar med föl som behandlats mot erlichios (stavning? )
Detta har vi fått veta då vi hämtat.

Inte har vi blivit upprörda vid sånt.
Vi är däremot tacksamma att felet fixades och att ungen var frisk.

När det gäller just den stationen så har dom världsledande avelshingstar och hundratals fölmärrar som strömmar in.
Dom skulle ju behöva anställa en herrans massa extra folk för att ringa ägare bara för att ungen fått Penovet eller annan behandling :crazy:
Ringer gör dom om ungarna behöver in på klinik.
Det räcker. I övrigt gör dom ett helt suveränt jobb och vi lägger hela ansvaret på dom utan att tveka.


AM
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

*kl*

Läser med stort intresse vilket enormt förtroende personalen på seminstationer runt om i Sverige har medan veterinärer på djursjukhus blir utskällda för att de inte ringt en djurägare mitt under en operation för att få tillåtelse att dra en lös tand, eller klippa klor. :eek: Jodå, båda exemplen är tagna från trådar här på Buke.

Till ämnet i tråden så visst, självklart bra att de uppmärksammat problemet men insättning av behandling var inte mer akut än att ett telefonsamtal kunde gjorts och definitivt på en vecka.

Är lite chockerad över en del försvarsargument både här och i en annan tråd för ett tag sen, att personalen har bättre saker för sig än att kontakta djurägare och det ska man som stoägare vara glad för. Anser att man inte bör ta på sig mer jobb än att man har tid med det också. Skulle en vet på klinik eller djursjukhus säga så till en djurägare att "vi gör det som anses nödvändigt och hör av oss när djuret är friskt, eller dör", tja hur bra skulle den kliniken gå?

Självklart förstår jag att det kör ihop sig och blir stressigt för att passa brunster osv men det vet man ju, planera personal för det då eller ta kontakt när det blir lugnare eller skriv tydligt på inskrivningspappret där man som ägare kan välja att lämna fritt spelrum för att få dräktigt alternativt att man vill bli kontaktad. Hur svårt kan det vara? :confused:

*hukar mig* ;)
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Tråden visar ganska tydligt att det finns lika många viljor och önskemål som stoägare för en station att ta hänsyn till. Mao så måste det vara oerhört svårt för en station att se till så att alla blir nöjda och glada. Det får mig att reflektera över hur skönt det är att jag bara är stoägare och inte har en seminstation :D
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

HUR arg hade du blivit om dom INTE behandlat och bara låtit skadan var då?:devil:

Ja, så jäkla korkad får man väl hoppas att ingen yrkesmänniska är!:eek:
Men naturligtvis ska dom ju ringa och berätta vad som händer med dina hästar, skulle bli bindgalen om ingen hörde av sig till mig!!!

Ska skicka sto och föl till hingst i övermorron och då ska kontraktet lusläsas!

Maria
 
Senast ändrad:
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Angående djursjukhus så håller jag inte med.
Förvisso är det tel. kontakt varje eftermiddag förutom helger.

Men där lägger dom ner, spolar leder och gipsar, medicinerar efter vad som är lämpligt.
När dom ringer så låter det ungefär så här:

-Din häst är nu uppe i 32.000 och vi har nu utfört detta....

AM
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

*K-L*

Men läser inte folk kontrakten de skriver på eller?

jag blir mer och mer förvånad...
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Och min erfarenhet är att det rings och sägs "vi behöver göra si och så, det kommer att kosta...." även helger.
När man skriver in på djursjukhus skriver man också på ett avtal där man får en ungefärlig prisuppgift (ofta med viss mariginal) och vad som ingår i det och sedan kommer ovanstående samtal (förutom den dagliga kontakten då) när prisuppgiften ev går upp över den först givna så att man har möjlighet att säga stopp.

När det gäller ts beh föl så är det inget, vad jag vet (inte på det papper jag skrev på iaf) som omnämns i det kontraktet heller utan där tas bara uppgifter kring själva dräktighetsarbetet upp.

Jag är faktiskt mäkta förvånad över att man inte ringer upp en djurägare och talar om att dennes föl är sjukt och behöver behandlas/redan är under behandling, snarast möjligt. Inget argument i världen kommer att få mig att inte förvånas över detta, är jag rädd.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Tråden visar ganska tydligt att det finns lika många viljor och önskemål som stoägare för en station att ta hänsyn till. Mao så måste det vara oerhört svårt för en station att se till så att alla blir nöjda och glada. Det får mig att reflektera över hur skönt det är att jag bara är stoägare och inte har en seminstation :D

Därför är det, liksom inom alla andra områden, viktigt att den som säljer tjänsten lägger sig på en nivå för de mest kritiska/känsliga i sina avtal och tar upp alla eventualiteter som kan hända. Det propageras det ju vilt för här i samband med sälj och fodervärdsavtal tex.
Läser man sen som tjänstemottagare inte avtalet ordetnligt så står ju stationen med ryggen fri.

Kan själv säga att det avtal som jag fick skriva på var då inte på något sätt särskilt detaljerat. Som någon nämnde att iom att frågan om hästen är försäkrad står så är det lika med att behandlingar får sättas in. Inte särskilt rimligt och kan inte tänka mig att det är en ok tolkning lagmässigt sett heller. Står frågan om hästen är försärkad, så är det just det som efterfrågas, inget annat.

Det är ju en enkel lösning att stationen tar fram ett fullständigt avtal. Det kanske vissa har, jättebra och då är det inget att prata om men så är nog inte fallet i de flesta fall är jag rädd och då kommer dessa problem upp.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

KL

Det kontraktet jag skrev på var endast avsett för stoet, det fanns en fråga som rör henne mer "privat" alltså förutom seminering/dräktighet och det är om HON är försäkrad. Självklart är fölis också försäkrad, men det är dom dock inte informerade om.
För mig handlar det inte om den ekonomiska biten.
Iom att fölis knappt omnämns i detta kontrakt har dom ju heller ingen som helst skyldighet att vårda henne, alltså har dom "överskridit sina befogenheter" kontraktsmässigt och det är jag otroligt tacksam för att dom gjort.

Men återigen känner jag bara att dom kanske hade kunnat slå en liten signal inom den veckan hon var sjuk och talat om det.
Vi lämnade 3 st telefonnr, våra mobiler är alltid på dygnet runt så nog har vi varit lättillgängliga.
När jag dessutom påpekade att jag inte blivit informerad om att fölis behandlades sa hon heller inget om att dom hade försökt få tag på mig, vilket hon nog hade gjort om så var fallet.

Nåväl, i slutändan verkar ju allting gott men jag hade iaf velat fått ett litet samtal inom den här tiden.
Detta kommer dock inte påverka mitt helhetsintryck av denna station i övrigt, då jag är mycket nöjd.

:bow:
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

KL
Angående djursjukhusen och kostnader har jag när jag fått lämnat in mina djur akut fått en "prisfråga", om dom skall göra vad som krävs för att rädda honom/henne.
Om man svarar ja på den frågan är man oxå betalningsskyldig.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

*K-L*

Privata små funderingar på morgonen;)inte riktiat till ngn särskild....

det är minsann inte lätt att vara människorna till lags...

Jag tror att det alltid finns människor som gnäller, vad det än gäller, inte så mkt för sakens skull utan mera för gnällandets verkar det som:angel:
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Ha seminstation är nog ungefär som att ha inackorderingar. Det är OMÖJLIGT att få alla nöjda...
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

kl

Jag hade varit väldigt tacksam över deras agerande men samtidigt hade jag nog åtminstone frågat lite fint varför de inte kontaktat mig när det pågått så länge, ett sms tar inte lång tid att skicka och det kommer så gott som alltid fram även om man är ute i skogen :angel:


Ang Djursjukhus så blev jag tillfrågad om jag hade försäkring på stoet/fölet och hur mycket veterinärvården var på. Sen sa de bara att de hör av sig om nåt ändras. De ringde typ vart 3je dag i snitt ungefär. Sen frågade de inte om nåt annat, vad de fick göra och inte etc.
Utan det ända de bad om tillstånd till var obduktionen eftersom F-bolaget ej ville göra någon och då ville de göra en kostnadsfri för att se om det gav nåt svar till hennes tillstånd.

Sen misstänker jag att de hade ringt när pengarna började ta slut (dvs började närma sig taket på min vet vårds försäkring) eller om de hade behövt göra nån grej som var dyr. På min fölunge var det mest tester och "billiga" behandlingar.
 
Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

:bow::bow::bow: Håller med.

Jag får nästan intrycket, av vissa inlägg, att det är seminstationen som är kunden i affärsrelationen och att stoägaren bara ska vara dj---igt glad att de få köpa en tjänst av dem. Typ: Vi tar över din häst totalt och hör bara av oss om vi hinner. Undrar du något över ditt sto och ev. medföljande föl så får du en knäpp på näsan och förväntas bjuda på tårta. :eek:

Förfärligt nonchalant att inte ens i efterhand meddela att fölet behandlats.

Till seminstationer som inte hinner "vårda sina kunder" finns det en lösning: Ta inte åt er mer jobb än ni klarar av att sköta med kvalitet!

Jag kan inte komma på någon annan affärsverksamhet som skulle kunna behandla sina kunder på detta sätt utan att slås ut ur branschen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp