Bör inte seminstationen höra av sig ?

xaheena

Trådstartare
Hej !
Idag var jag på seminstationen för att hälsa på mitt sto med föl.
Kommer dit och de går i hagen, ser dom från lite håll och ser att fölet är svullet under magen, liknande navelbråck.
Blev lite fundersam och går in för att tala med någon bland personalen, medan jag väntar ser jag på deras whiteboard-tavla följande meddelande: "Mystik föl färdigbehandlad"
När stallchefen kommer förklarar jag att det är faktiskt mitt sto med fölsom omnämns på tavlan, och jag har inte blivit informerad om någonting. Får då reda på att hon fått en inflammation i naveln, och är därför behandlad.
Absolut, jättebra att dom såg det, men borde inte jag som hästägare informeras när min häst är sjuk och står på behandling ?!?!
Jag blev väldigt paff av det hela och gick ut för att mysa vidare med sto & föl som i övrigt mådde bra.
Nu under eftermiddag, kväll har jag tänkt mer & mer på detta, jag lämnade mitt sto med föl hos dom för seminering, inget annat. Jag är självklart väldigt tacksamma över att dom uppmärksammade detta men är samtidigt rätt upprörd över att dom inte hörde av sig.

Vad tycker ni ?

Sv: Bör inte seminstationen höra av sig ?

Jag hade blivit fly förbannad. Vad behandlade dom fölisen med? Penneselin? Vad hade hänt om fölisen hade fått en chock och dött? Man behandlar inte andras hästar utan att ha fått godkännande från ägaren.

De borde kanske ha hört av sig, men om jag går till mig själv så hade jag inte nyft på ögonbrynen ifall det handlat om mindre åtgärder. Det beror ju på vad det handlar om och ifall det är någon behandling som kan påverka fölet negativt om ngt går åt skogen - t.ex intramuskulär penicillinbehandling. Har de bara behandlat utvärtes så - tja, skit händer på ren svenska.
Visst hade de kunnat höra av sig, men hellre behandla ändå än att hålla på och jaga stoägare som inte alltid svarar i telefonen när man har möjlighet att ringa till dem.

Var du glad, att dom uppmärksammade ditt föls svullnad, och behandlade detta.:idea:
Det tyder ju på att personal osv, ser saker och ting.

Jag har erfarenhet åt det andra hållet, och det var banne mig inte roligt, jag hade varit glad om den seminstationen hade gjort något åt mitt sto.:devil:

KL
Som sagt är jag jättetacksam att dom såg detta men jag tycker nog att man hör av sig om någons häst är så pass sjuk att behandling måste sättas in.
Jag ska ringa idag och försöka få en full redogörelse hur det hela yttrade sig, om hon haft feber, vad hon är behandlad med och hur länge.
Jag frågade stallchefen om det kunde vara farligt och svaret blev "Det beror på hur långt det gått men din häst svarade bra på behandlingen".
Tänk om hon inte hade svarat bra på den då undrar jag, skulle dom ringa då och säga att hon ligger på klinik för något som jag inte är informerad om från början ?
Detta gäller en rätt stor & känd seminstation som jag är supernöjd med i övrigt.

Jag tycker du ska ta med dig en tårta till dom för att dom gjort det rätta och bästa- snabb behandling.
Var glad och tacksam för det!

Som du själv skriver så är det en stor och käönd station, och jag tycker det är jättebra att de prioriterar att kolla hästar/föl noga istället för att sitta i telefon och ringa/jaga hästägare(= mindre tid med djuren)

Jag hade blivit irriterad om det gällt annat än utvärtes behandling. Hade det bara gällt det skulle jag uppskattat att stationen observerade detta och gjorde något åt det.

Jag hjälper till på ett stort stuteri och här ringer de inte till ägarna när föl blir sjuka och behandlade för tex. förkylningar eller inflammationer i naveln som du beskrev. Skulle det däremot handla om allvarligare saker som kräver att de måste till klinik kontaktas ägaren givetvis eller om de inte svarar på behandlingen.

Hej!

Du får inte behandla en annans häst utan ägarens tillåtelse! Inte änns veteriänren har rätt till detta.
Ägaren skulle ha meddelas direkt. I dagen samhälle finns både vanlig telefon och mobiltelefon. Får man inte tag direkt, så kollar ialla fall säkert med än 90% sina SMS flera gånger dagligen och särsilt om man har sin häst på seminstationen. Även mail brukar funka bra i dagens samhälle och det tycker i alla fall jag att hingstägaren/seminstationen måste ta sig tid till annars så är det för lite personal!
Det är en dålig ursäkt att man inte kan jaga alla stoägare via telefon, för i det här fallet var det bara 1 som skulle jagas och man brukar göra sig väldigt anträffbar när man har sin/sina hästar på station (det går alltid att få tag på mig), annars så ser man att de har ringt och då ringer man själv upp, för nästan alla i detta land har nummerpresentatör.

Jag skulle defenetivt känt mig överkörd! Och blivt upprörd.

Sen är det bra att det gjorde nåt i stället för att blunda, men det ursäktar inte behandlingen och att de inte hörde av sig.

Så tycker jag och det står jag för:cool:;)

(Har de bara rengjort utvärtes och kallar det behandling så är det självklart OK, men inte om de har gett medecinering oralt eller via kanyl & spruta)

Senast ändrad av en moderator:

Så nu har jag talat med dom, hon hade blivit svullen och fått 39 graders feber, dessutom kom det var ur naveln.
Hon är behandlad med socatyl, alltså sulfa i munnen i 1 veckas tid.

Hon måste kollas noga efter detta självklart men hade svarat bra på behandlingen.

Jag blev lite sur då jag som nojig fölmamma inte får reda på vad som händer med mina hästar, dock har jag ju nu fått en förklaring av det hela.

Jag startade tråden i undran om hur ni själva hade reagerat i samma situation.

Där ser man hur olika man kan tolka saker.:)

När jag skriver in mina ston på en station så godtar jag att de helt tar över skötsel av djuren tills jag hämtar hem dom igen.

När man får frågan om hästarna är försäkrade/och i vilket bolag så är det detsamma för mig som att de har rätt att utföra de behandlingar som eventuellt kommer att behövas.

För mig är det en självklarhet att det även gäller om ngt djur blir sjukt/skadat.
Jag skulle istället bli mäkta irriterad om de inte påbörjat en behandling snabbt nog, för att de skulle "jagat" mig på telefon först.
Självklart talat de om det när man hörs av nästa gång (brukar vara varannan dag ungefär).

Skulle det vara en större skada/ingrepp är jag övertygad om att de kontaktar oss tidigare.

Jag har full tillit på min stationsägare, hade jag inte haft det, hade jag aldrig lämnat över vårdnaden av våra hästar till denna, utan att valt att "bila emellan" eller helt enkelt välja ett annat ställe.

bra att det behandlades med respektlös att inte informera dig som ägare

Det var ju bra att dom behandlade ditt föl. Men jag tycker nog att dom skulle ta kontakt med dig först. Eller i alla fall fått tag på dig så fort som möjligt. Du skriver att fölet blivit behandlat 1 vecka. På 1 vecka borde dom hunnit och ringa dig.
Mitt föl står på klinik pga naveln. Började med feber och blödningar i naveln. Ultraljud på naveln visade att blodkärlet som går från mamman till fortret via naveln inte slutit sig vad födseln. Hon svarade också bra på behandlingen hemma först så febern försvann men inte blödningarna. Nu behöver det ju inte vara så med ditt föl men tänk om.

Jag litar också fullt på "min" seminstation, men hade de behandlat MIN häst utan min vetskap, så hade mitt förtroende försvagas (helt beroende på vad det är).Fast jag "klargör" också att de ska ringa om det är något. Dels för jag vill veta vad som händer med mina hästar, för jag kan också vara en nojig sto/föl ägare. Och dels ekonomiskt.

Alla är inte ekonomiskt oberoende och kan ta alla kostnader hur som helst. Jag är en av dem. Jag gör budget med vissa risker och händelser inräknade, men jag måste ha informationen på en gång så jag kan göra en ny bugdet om den första ser ut att spricka. Och det har funkat skit bra hittills. Har inte haft problem med någon av seminstationerna jag har använt. Jag tycker snarare att de har meddelat mig väldigt väl och frågat om det har undrat nåt.

Jag trodde stationerna snarare skulle bli försiktigare nu med att behandla utan ägarens vetskap efter den där fånghistorien för ett tag sedan.

Självklart ska de påbörja behandling så fort som möjligt tycker jag, men sedan vill man ju bli informerad snarast.

Jag skulle uppskatta om de hörde av sig innan behandlingen påbörjades. Men viktigast för mig är ändå att fölet el mina djur får den behandling de behöver så fort som möjligt. För även om fölet hade varit hemma så hade jag tagit ut vet så fort något är fel för att få det behandlat så fort som möjligt.
Detta trots att jag inte är ekonomiskt oberoende.

Alla är inte ekonomiskt oberoende och kan ta alla kostnader hur som helst.
Fast då är det ju jättebra om någon upptäcker skadan medans den är liten och behandlar. Liten skada brukar vara lika med liten kostnad, medans stor skada som funnits ett tag brukar vara lika med mycket dyrare!!

Jag hade varit jätteglad om seminstationen hade behandlat det som behöver behandlas. Avlar man investerar man en hel del pengar och då vill man att det ska bli ett så bra resultat som möjligt! Dessutom hade jag varit extra glad för att de gjorde någonting som inte stod i direkt anslutning till seminen utan gjorde det för att det behövdes göra!

Stor eloge till seminstationen som tog sig tid och ork att hjälpa fölet att bli stor och stark så ägaren fick vad den ville! :bow:

Jag hadde blivit fruktansvärt irriterad om jag kom in på stationen och såg att dom behandlat min häst utan att höra av sig:mad:

... visst håller med om att det var jätte bra att dom satte in behandling osv MEN dom skulle ha hört av sig till mig oavsätt vad.
Som sagt det kan ju vara så att hästen inte tål vissa soreters medecin eller liknande.

Hade frågat dom hur katten dom tänker men endå tackat för deras uppmärksamhet men verkligen gjort klart för dom att jag var missnöjd med att dom inte kontaktat mig.

/// Lady_ann

Jag tycker självklart att det viktigaste var att dom behandlade henne omgående, men jag tycker ändå att dom borde kunnat ringt i efterhand och talat om att hon står på behandling.

Och återigen är jag väldigt tacksam för att dom uppmärksammade detta och har oxå klargjort detta för dom ansvariga.

Jag hadde blivit fruktansvärt irriterad om jag kom in på stationen och såg att dom behandlat min häst utan att höra av sig:mad:
/// Lady_ann

HUR arg hade du blivit om dom INTE behandlat och bara låtit skadan var då?:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka