Limelight

Trådstartare
Jag har lite funderingar över boots. Jag har aldrig vart i kontakt med några så vet knappt hur de ser ut mer än på bild. Fungerar det bra att använda?.
Hur stora storlekar finns det? Funderar på till min ardenner...
Om man rider "normalt" ca 4-5ggr i veckan hur fort slits de då på ett ungefär? :)

Sv: Boots

Jag rider själv inte med boots med har däremot en nära vän som gör det. Hon har själv en kallblodsvalack som har förmågan att trampa av sig skorna med jämna mellanrum därav bootsen. :crazy: Hon har ett par "slit och släng" boots som hästen har i hagen och sen har hon ett par när hon rider och tränar hoppning/dressyr. Det finns så många olika modeller så det är inte klokt. Men jag kan rekommendera gummiboots ute i hagen då dom är otroligt lätta att rengöra. Till ridning skulle jag satsat på ett par neoprene av bra kvalité. :laugh:

Jag använder boots på min häst, då hon har lätt för att trampa sig (i hagen och vid ridning/träning).
Hon har boots med fårskinn, annars får hon skav.

Jag hade gummiboots på henne först, men efter första dagen så hade hon stora, vätskande sår i karlederna.
Så aldrig mer gummiboots för min del.

Fårskinnsbootsen däremot är värda sin vikt i guld :bow:

Det kan vara rätt svårt att hitta tillräckligt stora. Hade problem att hitta till min tinker. Han är bra på att trampa av sig skorna jämt annars. Han har neoprenboots både i hagen och vid ridning. Har fyra par att byta med så blöta och leriga boots hängs på tork och borstas sedan av, superenkelt. Han äldsta boots börjar bli ganska slitna nu, men de har vi haft ett halvår ca.

Jag har lite funderingar över boots. Jag har aldrig vart i kontakt med några så vet knappt hur de ser ut mer än på bild. Fungerar det bra att använda?.
Hur stora storlekar finns det? Funderar på till min ardenner...
Om man rider "normalt" ca 4-5ggr i veckan hur fort slits de då på ett ungefär? :)
Varför ska du ha boots på hästen?

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag faktiskt att TS menar boots man har på barfota hästar, alltså såna jumpadojjor.

Jag menar så klart boots man har på fötterna som typ "skor". Typ som h**ks "Old Macs"..
Jag ber om ursäkt att jag inte var så tydlig när jag skrev frågan :).

Jag tänkte att det kanske kunde vara ett alternativ att ha istället för att sko honom. Mera på vintern när det är halt att gå barfota för honom.

Så Hur är dessa "jympadojor" att ha på? Hur stora storlekar finns det i dem? Slits de mkt om man rider normalt osv osv .. :)

Vi använder både EasyBoots och Cavallo Simple Boots. Vår erfarenhet är att EasyBootsen är slitstarkare än Cavallo men Cavallo är smidigare att använda. Alla boots passar inte alla typer av hovar så ta reda på så mycket som möjligt om dom olika märkena och modellerna som du kan tänkas vara intresserad av och prova om du har möjlighet. Annars tycker jag boots är suveränt när jag behöver använda såna men rider mycket utan också. Det bästa är ju att jag kan skydda hoven när det behövs och hästen slipper ha skor hela tiden. Så länge det fungerar så bra som det gör finns det ingen anledning att använda järnskor. Hoppas du hittar några som fungerar bra för dig och din häst.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat