bright_sara

Trådstartare
Jag har en ung häst som har svårt för att hitta takten i trav då hon är väldigt obalanserad fortfarande och därför går in i någon slags trav/grisepass/galopp. Givetvis försöker jag få henne att hitta balansen och självbärigheten men jag funderar på om boots hade kunnat hjälpa henne att behålla traven när jag longerar eller tömkör, etc. Vad har ni själva för efraenheter och tankar kring detta? En parentes här är att det inte är en isis utan en morgan.

Sv: Boots?

Min erfarenhet kring boots är att det hjälper bäst när hästen börjat komma en bit på väg i sin utbildning och fått upp lite styrka. På min häst (som nu är 10, men som jag haft sedan han var 4 och oinriden) har boots hjälpt till att träna galoppen, då bootsen gjorde att han "lyfte upp" framdelen mer och fick till riktiga galoppsprång istället för att bli flack och fyrtaktig. Min häst har också i perioder haft lite svårt att hitta traven, om vi tränat mycket tölt, även om hans trav i grunden är bra. Jag har då löslongerat helt utan inspänningar (men med boots) för att få honom att hitta balansen helt själv, i både trav och galopp. När det har funkat, har jag försiktigt börjat tömköra igen.

Även bommar/cavaletti tycker jag är bra för att få hästen att hitta traven, då den måste sträcka huvud och hals lite framåt- neråt för att se och hålla balansen. Då brukar även traven komma.

Tack så mycket. Jag brukar longera och tömköra henne över bommar och det är inga problem. Om jag hjälper henne och stöder upp henne på utsidan så går hon i jättebra takt, men om jag släpper henne och bara låter henne springa runt på banan så är hon obalanserad och springer i alla möjliga gångarter.

Släpp henne inte förrens hon blir starkare;)

Hopps, trava över cavletti, lyft benen över rötter i skogen osv.
Longera o tömkör, görna över bommar:)

Har hört att boots på bakbenen ska göra traven mer stabil. Har inte testat, bara läst det. :)

Snarare tvärtom...:p
Är en häst t.ex. travtaktig i tölten kan man sätta på ett par boots bak, för att motverka det.

Så att sätta på boots bak för att göra traven stabilare tycker jag känns tveksammt...

:p Haha jag hade för mig att det var för traven. :)

Ja men det beror på vilken typ av häst man har, i trådskaparens fall skulle det ha varit aktuellt på frambenen. Hästen besitter en stark lateral men behöver en diagonal, då skulle boots på fram hjälpa till. I trådskaparens fall är hästen ung, och i nuläget är det bättre att avvakta lite för att senare använda boots.

För en häst med stark diagonal, och man vill öka lateralen så sätter man bootsen på bakbenen. Boots på bakbenen kan också vara stärkande för en mera färdig häst som vet att hålla isär gångarter, så de kan även användas i stärkande syfte samt skyddande också.

Är det ngn vits med sådana där gummiboots?
Jag menar utan vikter öht; hovis pratade om att det kan räcka ibland - för att få dem att lyfta frambenen lite mer, inte för att stärka muskler.

Nu har ju olika typer av boots olika inverkan, te x en klockboots kan verka tyngande enligt tidigare beskrivning. Men den kan även i höga tempon bidra med en större volym i steget, här talar vi om naturens lagar. Kasta fram ett föremål utan tyngd, så når den en viss längd i en lägre båge. Men när du hänger på en mindre tyngd så får du en vidare båge samt ökad längd.

Traktboots eller sk blyboots kan öka vinkeln uppåt bakåt, för hästar med hög vinkel förstärks effekten men gör även så på häst med svagare vinkel.

Dubbel boots fungatar som en förstäkning i vinkeln, men även att dröja steget. Därför används just dessa boots mest i töltgrenar, där de har störst effekt.

Sen har du en uppsjö av sk skyddsboots, traktskydd sk ballboots, tunna klockor osv.

En vanlig klockboots kan räcka långt att hjälpa en ung häst att hitta rätt takt, för att stärka finns det boots som väger betydligt mer än vanliga klockboots. Upp till 700 gr om jag inte missminner mig, men dessa tyngder tränar man inte mer än högst korta sekvenser och man bör fundera över vad man vill uppnå. Hästar med styv rygg kan ha hjälp av regelbunden longering med tyngd fram, de blir då nödvändigt för hästen att arbeta med ryggen för att klara av arbetet. Men som sagt, detta är inget som gemeneman skall ägna sig åt, för ett felaktigt handhavande kan ge skador som icke är önskvärda.

Tack för svar!
Jag tänker; oj, ännu ett spår, där det förmodligen finns hur mycket som helst att fördjupa sig i. Ridning är som ryska dockor, öppna en så finns där en till...
Men det är väl därför det är så givande; det tar aldrig slut.
Jag tror jag avstår från boots tills jag lärt mig mer om hur, varför och vilka effekter man är ute efter.
Sen kommer väl det där med olika typer av skor också...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2