boots-scaplpers o.dyl

Toksussie

Trådstartare
Jag har lite undringar angående skydd som brukar användas av er med islänningar! Det är så att min häst kommer åt att slå sig själv på ballarna på framfötterna med sina bakfötter...

Jag har kommit fram till att scalpers som används inom trav-sporten inte alls ger rätt skydd för oss. Men så upptäckte jag att det även fanns nån sort i islands-sortimentet. Hur sitter de och skyddar de ballarna vid islag? Och hur är de i storlekarna?

Viktboots används till islandshästar.., man om man inte är ute efter själva vikten kan man ha såna ändå? Och skyddar de eller har de ingen annan funktion än själva vikten? Även här undrar jag ju om storleken, kan de passa på en som har lite större hovar än en "vanlig" islänning?

Har även hittat nåt som kallas quarterboots, typ viktboots utan vikt eller?

Hoppas det finns nån som kan komma med lite tips till mig,
tackar på förhand!

Sv: boots-scaplpers o.dyl

Det finns ju bland annat skyddsboots, gummiboots utan vikt :idea:

Själv kör jag på neopreneboots till min drummelpelle som snubblar fram och slår sig på ballarna titt som tätt, gummibootsena får han skav av tyvärr. Hade dock gummiboots utan vikt till han tidigare. :)

Nu på vår tävling skall jag köra på lite lättare viktboots med silverglitter ;) lite kul måste man få ha ibland!

Hade mitt sto på träning hos en tränare som använde quarterboots. Lätta och smidiga. Jag ska köpa sådana nu då jag tagit hem henne.

OA

jag använder oliak former av viktboots til lmin pålle... allra helst har jah scalpers, inte för att hon slår sig utan de ger ett jämt tryck runt hela hoven som gör att hon blir otroligt säker i takten.... har dock inte hittat några vita som jag vill ha på tävlingar :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 858
Senast: moli
·
Islandshäst Någon som har gjort det (eller bara har lite koll)? Syftar då inte på Sverige heller, utan någon som jobbat utomlands, i nåt annat land...
2
Svar
25
· Visningar
5 620
Senast: zassoo
·
Utrustning Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls? Sägs alltid...
Svar
9
· Visningar
2 062
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv