Boots på bakfötterna?

Q

qrumelur

Jag vet allvarligt talat inte om jag drömt det här eller om jag faktiskt läst om det någonstans.

Är det en vedertagen metod att sätta boots på bakhovarna?
För att få hästen att aktivera bakbenen bättre?

:confused:

Sv: Boots på bakfötterna?

Nej, inte för att den ska aktivera bakbenen mer, men för att fördröja steget och hjälpa hästen till fyrtakt när den går mot trav :)

Aha...!
Vad bra, tack. :)

Har du provat det själv någon gång?

Ja, jag har ridit ett par hästar osm var extremt travtaktiga, som skulle töltsättas. Ibland lade jag på 230 gr bak, och det hjälpte dem att "hitta takten". Så jag kanske red med det max en handfull gånger per häst :)
För många travtaktiga hästar känns det som att de bara ska komma på att töltakten går att använda, sen går det upp ett ljus :idea: och efter det är mest muskler och rätt ridning som krävs :)

Min häst är travtaktig, vilket vi fått jobba en del med. Om man nu ska ha boots bak för första gången, vad är lämpligt att ha för vikt?
Det kanske skulle kunna hjälpa oss att ta oss över den där tröskeln?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka